rtk schreef:Ik heb meer dan tien jaar terug de Sprengisandur route op Ijsland gefietst zonder voortassen. Voor mij is dat nog steeds maatgevend voor hoeveel bagageg je echt nodig hebt. Maar vering was toen wel welkom geweest.
De hoeveelheid benodigde bagage verschilt toch echt van persoon tot persoon. Ik heb eens de paklijst van Jim van den Berg erbij gepakt en die van mij er naast gehouden. Nergens had ik een groot verschil, behalve bij de items die ik voor de andere klimaten nodig had (bijv. Jim een zomerslaapzak van 600gr., en ik een -20 slaapzak van 1100 gram). En zo kan het dat ik toch meestal met voortassen fiets. (Sorry Willem, ik meestal juist
wel...)
Vering is voor mij geen noodzaak. Liever niet. Ik wil het ook onderweg zelf kunnen onderhouden, en vering is dan lastig. Plus het is mechanisch en kan dus ook weer kapot. En i.t.t. cantilever remblokken, 8-tandwiels cassettes, en meer van dat soort ongein zijn verende voorvorken in bijv. Sapecho niet te verkrijgen (en dat ligt al in redelijk geciviliseerd gebied).
Voor mij dus vering d.m.v. het frame (staal), zodat ik duizenden mm's veerweg heb
.