Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vanuit Enschede naar Parijs en verder... - Forum Wereldfietser

Vanuit Enschede naar Parijs en verder...

Hallo fietsgenieters,

Ik ben samen met een vriend van mij vanplan om naar Parijs te fietsen en het liefst nog verder. We zijn twee pubers die vorige zomer naar Texel toe zijn gefietst in 1.5 dag en hebben nu zoiets van hee doe eens gek laten we naar Parijs gaan.

Ik heb al een beetje rondgekeken op het forum maar kon zo gauw niet het antwoord vinden op een aantal vragen:

Hoe is de wegwijzering in Frankrijk, zijn er ook speciale fietswijzers die je ook in Nederland hebt?

We zijn verder ook niet vanplan om een bestaande route te fietsen en willen graag zelf bepalen hoe we fietsen. Wat voor kaart/boek is aan te raden, ik heb zelf al wel gekeken maar kom alleen maar uit op ongeveer 50 kaarten van verschilldende gebieden in Frankrijk. Heel onhandig en misschien bestaat er een boekje waarin deze allemaal gebundeld zijn?

Voor de bagage hebben we grote fietstassen maar is het evt ook handig om een fietsbakje achter de fiets te hebben of is dit zeker geen aanrader? Persoonlijk ben ik van mening dat het heel zwaar is met zo'n bakje.

Ik hoop dat er mensen zijn die ons kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Youp

Paul benjaminse heeft een boek geschreven 'fietsen naar parijs"

Mario

:D beste Youp,
Goed dat jullie dat doen. Ik zou adviseren , de boekjes van de www.fietskaartinformatiestichting.nl (allemaal vrijwilligers), en dan de Jacopsroute 1 tot aan Tours en als je verder wilt nummer 2 tot aan de pyreneen. Terug kun je dan vanaf Tours fietsroute langs de Loire en dan aansluiten bij het boekje 'van ansjovis naar ansjou. De boekjes geven zeer duidelijke rustige routes met afstanden en campings en hotelletjes. Ik heb dezelfde route gedaan, prima te doen zonder al te veel stijgingen, maar wel mooi. In Jacopsroute 1 staat een tweede route die door parijs gaat. De routes zijn zowel heen als terug geschreven. Denk er aan tijdens de races van le Man zijn er moeilijk vrije kamers in hotelletjes te vinden in een straal van 100 km daarom heen. Google maar even. succes en gr,
Rob

Als je uit gaat van een kaart met een schaal van 1 op 200.000 heb je vanaf Enschede een kaart of vier nodig. Koop je een kaart met een nog grovere schaal nog weer minder maar dan mis je wel de leuke kleine weggetjes.

4 kaarten lijkt me niet al te veel, (Michelin Local serie) en daar is altijd wel een plekje voor te vinden, in je bagage. Maar er zijn ook diverse boekjes richting Parijs verkrijgbaar. Van bewegwijzering zou ik niet zomaar klakkeloos uitgaan, zeker kleine bordjes zijn makkelijk om te draaien leert de ervaring :cry:

Een goede fietskar achter je fiets daar merk je weinig van, maar dat kost ook wat. Een paar waterdichte fietstassen aanschaffen is goedkoper. . :D

Hi,

Leuk idee om naar Parijs te fietsen!!
Als je niet langs een bestaande route wilt fietsen kun je ook overwegen de michelin wegenatlas (dat ringbandding) te kopen. Die ligt ook vaak in de aanbieding bij de Slechte. Je haalt hier die bladzijden uit die je nodig denkt te hebben en bedenkt zelf een route langs de kleine weggetjes (C- en D-wegen in michelintermen). De michelinkaarten geven met groen aan of weggetjes extra mooi zijn en er staan campings op aangegeven.
Veel lange afstand fietsroutes tref je volgens mij niet aan in Frankrijk.
Veel plezier met de voorbereiding!

Ik denk dat beginners toch beter via wat meer gebaande wegen kunnen fietsen. Het valt niet mee om als onervaren fietser een aaneensluitende, rustige route te maken die je brengt waar je wezen wilt.
In Onbegrensd Fietsen naar Parijs, voert de route van Paul Benjaminse je over stille wegjes en uiteindelijk langs een schitterend kanaal hartje Parijs in.
Dat vind je niet zo maar op de Michelin kaart.
Niet alle campings op de Michelin kaart zijn campings en soms zijn er die niet op Michelin staan. Goedkopere hotelletjes vind je niet op internet.
Veel plezier onderweg, en in Parijs. Daar kan je tegenwoordig ook aardig fietsen sinds de invoering van het nieuwe fiets-leen-plan (= witte fietsen).
Wouter Bazen

Dag mensen,

Fijn om te zien dat er al aardig wat reacties zijn geplaatst.

We zijn sowieso niet zo van de hotels, we willen eigenlijk zo goedkoop mogelijk dus gewoon bij mensen in de achtertuin of op een boerenerf onze tent opzetten.

We zijn eigenlijk ook van plan om gewoon met een kompas te gaan fietsen richting het zuiden maar ik denk zelf dat het toch wel handig is om toch wat kaarten bij de hand te hebben.

Youp

Hoi Youp,

wij waren ook van die lekkere eigewijze pubers die wel dachten zelf een route uit te stippelen naar Parijs.. ;) Maaar als ik het over kon doen zou ik echt die route van Paul Benjaminsen nemen hoor! We hebben veel stukken gehad die echt tegen vielen, dat zie je gewoon niet op een kaart.

Ja, het is maar wat je wil hè... :P

Of je kiest voor een beschreven route zoals die van Benjaminse of Sweerman en komt in hele mooie steden, dorpjes en fiets over hele mooie wegen of je kiest voor wat meer avontuur door de route zelf uit te stippelen waardoor het afwachten is wat je onderweg tegenkomt.

Wij zijn naar Parijs gefietst via de route van Benjaminse en terug via de route van Sweerman en dat is ons niet tegengevallen.

Voordeel van de route zelf bedenken is dat je nooit "misfietst".

In juni 2006 ben ik met de trein naar Maastricht gereist en toen de route van Paul Benjaminse “Fietsen naar Parijs” gevolgd. Maastricht, Gulpen, Luik, Hamoir, Ciney, Dinant, Marienbourg, langs Hirson, Laon, Pierrefonds en Parijs. Een dag in Parijs doorgebracht en toen de route van Clemens Sweerman “Van Gogh route, fietsen met Vincent tussen Nuenen en Auvers-sur-Oise” terug naar Breda gevolgd. Parijs, Auvers-sur-Oise, Senlis, Compiegne, Mons (Bergen), Brussel, Antwerpen en Breda. De route van Benjaminse eindigt in hartje Parijs waar ook vlakbij een jeugherberg is waar je je fiets veilig kan stallen en genieten van de stad (jeugdherberg Jules Ferry, 8 boulevard Jules Ferry, Paris). totaal 1135 km gefietst in 13 dagen.
Prachtige route en goede beschrijving.

Hallo,

Ondertussen heb ik een fiets gekocht en hem helemaal opgeknapt.

In overleg hebben we toch maar besloten om tot aan Parijs zo'n fietsroute te doen. Mijn vraag was of iemand weet waar ik de gps tracks van die routes kan vinden?

youp