Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadels - Forum Wereldfietser

Brooks zadels

Ik heb hier en op diverse fora al veel gelezen over het Brooks zadel. Wij hebben er dit weekend 2 gekocht voor onze tandem maar hebben toch nog enkele vragen.

1. Hoe vet je je zadel in? Smeer je een laagje er op, laat je het drogen en blink je het dan op met de doek? Of hoe gaat dat? Niet bovenkant of onderkant dus, maar specifiek de methode...

2. Op de fiets kan ik meer gebogen maar ook rechter op zitten. Als ik rechtop zit, voel ik mijn zitknobbels meer. Mag ik afwisselen van zitpositie (zitknobbels blijven op dezelfde plaats) of is dit niet ideaal voor het zadel.

Momenteel zit het zadel nog zeer hard, en ik heb mijn zitknobbels nog nooit zo gevoeld, maar hopelijk betert dit!

Alvast bedankt voor de uitleg.

Ik smeer de eerste keer vooral aan de onderkant, met Proofide van Brooks. Aan de bovenkant smeer je slechts een dun laagje. Vervolgens laat je dat erin trekken, waarna je het uitpoetst zodat het zadel weer glimt. Tot slot trek je een oude broek aan, en ga je fietsen (het vet geeft een beetje af). Zorg zeker de eerste tijd dat het zadel niet nat wordt.
Willem

Ik adviseer je om je zadel aan de onderkant in te smeren en niet de handleiding te volgen (die de bovenkant adviseert). Ik doe dat al een jaar of twintig zo en dat bevalt beter dan een vieze kont :lol:

En niet te vaak in smeren. Dan raakt het zadel verzadigt en kun je na een half jaar een nieuwe kopen. Wel goed voor de detailhandel.

En wat jouw zitknobbels betreft, op je huid krijg je na verloop van tijd een stevig laagje. Ik ga je niet mijn billen laten voelen, maar bij mij is dat in ieder geval zo.

Ik fiets al heel lang altijd op een Brooks-zadel. Onderkant insmeren met vaseline en bovenkant met schoenpoetsmiddel, maar niet vaak. Geeft inderdaad in de begintijd wat af, maar dit kan opgelost worden door tijdelijk een plastic zak over te trekken, zeker als het regent! Anders wordt je broek bruin....
Een keer heb ik een dure Italiaanse zadel zonder veren gekregen, zo smal, keihard en puntig. Auw, dat deed heel zeer, omdat de punten van mijn bekken niet erop rustten. Dan maar weer weggegeven. Lang leve Bróóóóks!

Ik heb hem de eerste keer onder en boven ingesmeerd!
Slechts de eerste 300 km zadelpijn gehad. Maar die 300 km reed ik dan ook in zo'n drie dagen.

Blanche
kwoensj schreef:Ik heb hier en op diverse fora al veel gelezen over het Brooks zadel. Wij hebben er dit weekend 2 gekocht voor onze tandem maar hebben toch nog enkele vragen.

1. Hoe vet je je zadel in? Smeer je een laagje er op, laat je het drogen en blink je het dan op met de doek? Of hoe gaat dat? Niet bovenkant of onderkant dus, maar specifiek de methode...

2. Op de fiets kan ik meer gebogen maar ook rechter op zitten. Als ik rechtop zit, voel ik mijn zitknobbels meer. Mag ik afwisselen van zitpositie (zitknobbels blijven op dezelfde plaats) of is dit niet ideaal voor het zadel.

Momenteel zit het zadel nog zeer hard, en ik heb mijn zitknobbels nog nooit zo gevoeld, maar hopelijk betert dit!

Alvast bedankt voor de uitleg.
Het Brooks'vet' is op wasbasis, ik zou geen smeer uit de ruitersportzaak gebruiken
Vooral de onderkant insmeren en de fiets in de zon zetten. Nu weet je waarom wielerbroeken zwart horen te zijn ;)
Het is jouw zadel, en het past zich maar aan jouw gewoontes aan. Krampachtig zitten omdat dat goed voor het zadel zou zijn is niet goed voor jou!

Eric Schuijt schreef:En wat jouw zitknobbels betreft, op je huid krijg je na verloop van tijd een stevig laagje. Ik ga je niet mijn billen laten voelen, maar bij mij is dat in ieder geval zo.
Yep, ik heb ook eelt op mijn kont. :shock: Inmiddels rij ik rustig 130 km zonder fietsbroek. Mijn ervaring is wel dat een Brooks slechts op 1 manier lekker zit. In het begin heb ik nogal lopen stoeien met de stand van het zadel. Ik fiets nu met de punt omhoog en het zadeldekje losgedraaid.

Insmeren doe ik alleen een nieuw zadel om de zaak wat soepeler te maken. Ik smeer aan de onderkant van het zadel want dat geeft niet zo af aan je broek. Bovendien is die kant van het zadel ongeverft en trekt het vet makkelijker in het leer. Verder blijf ik van de stelknop af. Als het zadel eenmaal ingezeten is gaat het alleen maar lekkerder zitten (bij mij in ieder geval) Als ik het zadeldek opspan moet ik opnieuw inzitten.

Ik heb mijn zadel ooit een nachtje in de regen gelaten en moest de dag daarna direct een stuk of 30 km fietsen voordat ik was waar het zadel kon drogen. Ik kon het daarna wel bijstellen, want het was tot op de stangetjes doorgezakt. Dus even nat zal wel meevallen, maar een nacht in de druilerige regen kun je beter vermijden met een plastic zak.
Veel plezier met je zadels,
Leon

Hoi!

Ik smeer hem aan de onderkant in met Brooks Profide en laat het dan lekker in het zonnetje intrekken. 1 a 2x per jaar is voldoende.

Fiets de wereld (op een Brooks),
Whisky
Removed
Leopard schreef:En tenslotte misschien een algemene opmerking die off-topic is. Waarom nog brooks zadels kopen als er betere alternatieven bestaan, die niet enkel onderhoudsvriendelijker zijn maar ook ergonomischer?
Omdat er elke paar jaar "innovaties" worden aangekondigd die dan massal verkocht worden en veel mensen een pijnlijk kruis bezorgen. Fietsers die de moed niet opgeven vallen dan vaak terug op een oeroud, maar bewezen goed idee, dankbaar dat het nog gemaakt wordt.
Leren schoenen zijn ook nog erg populair, net als kranten, brood, bakstenen, luchtbanden, huizen met ramen van glas en wat dies meer zij :lol:
Leon
Removed
Leopard schreef: Ik kan moeilijk begrijpen dat een concept van 100 jaar oud nog steeds voldoet aan de hedendaagse eisen.
Andere concepten van meer dan 100 jaar oud die nog steeds voldoen:
fiets(onderdelen)
auto
papier
balpen
zaag
hamer
stoel
tafel
en ga zo maar verder
Removed

Dat Selle AnAtomica is een duur zadel met een gat, gemaakt van een soort laminaat met leer. Op diverse amerikaanse fora wordt er al een tijdje over gesproken, en de conclusie lijkt te zijn dat het eerder naar je kont staat dan een originele Brooks, maar ook eerder weer versleten/uit model is.
Ieder's voorkeur is in zadels weer anders, en dat is mij best. Het heeft geen zin de eigen voorkeur tot norm te verheffen. Feit is dat een groot deel van de ervaren wereldfietsers en zeker ook de brevetrijders kiezen voor een Brooks zadel. En ja, ook ik heb het idee dat recentere Brooks zadels dunner zijn, waardoor ze eerder in model zijn, maar ook weer eerder versleten zullen zijn. Ik ben erg blij met mijjn oudere Brooks zadels. Gilles Berthoudt schijnt ook met een duur traditioneel leren zadel te gaan komen, van heel mooie kwaliteit. Kortom, wie van zijn geld af wil heeft keus.
Willem

Alvast bedankt voor de hulp (met de berichten over vergane glorie enz... ben ik niet zoveel)

Het is inderdaad zo dat het zadel zich naar je gat moet zetten en niet andersom. En het is ook niet dat ik me in alle bochten op mijn fiets moet wringen, maar er zijn momenten dat ik sportiever zit en momenten dat ik rechterop zit. En daarmee mijn vraag hoe een zadel daar op reageert.

En ik maar denken dat Belgen altijd zo beleefd zijn....
Leopard schreef:Als je wil discussiëren probeer dat dan als een volwassene en kom die af met zo'n belachelijke oplijsting. Het concept is niet het zadel maar wel de lederen lap die over een gestel wordt gespannen. Dat is het brooks concept.

En op alle bovenvermelde uitvinden zijn er ondertussen innovaties en verbetering geweest.

Ik zal het hier dan ook maar bij laten. As usual a waste of time!
Oeps, mijn excuses als ik je geergerd heb. Bij een kampvuur werkt het beter. :oops:

Mijn stelling is dus dat het feit dat een concept oud is geen argument is. Bovendien zijn de Brooks zadels ook in de loop van de tijd veranderd, qua form en constructie en materiaal gebruik (helaas ook niet altijd ten goede zoals bij het leer).

Trouwens een zadel blijft iets persoonlijks: met het infietsen van mijn Brookszadel ben ik er van overtuigd geraakt dat niet het zadel maar mijn kont op een gegeven moment ingereden was.

Sjirk

Tegen iemand zeggen dat een discussie een "waste of time" is, is zowel in het Hollands als het Engels erg onbeleefd.

stop aub met deze discussie... Ik ben helemaal niets met die opmerkingen