Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke vakantiefiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke vakantiefiets?

nikopaul schreef:Niet goed Jan.Efficiënt fietsen begint pas bij ligfietsen.
niko
Hoi!

Veel plezier bij offroad bergop karren :D

Whisky
Ik zit zo te twijfelen, tussen de vsf T400 met 26 inch banden en een Giant Expedition van 2007, met 28 inch banden, die ik met korting kan kopen. Vind ik ook een hele mooie fiets. Krijg ik er spijt van als ik die koop, en volgend jaar in, zeg, Zuid-Amerika wil gaan fietsen?
Andere fietsen vallen af, omdat ze boven m'n budget gaan...

Ik denk dat je met zo'n Giant ook blij kunt worden hoor (net als met de T400). Het maakt ook uit wat voor gebruik je ervan gaat maken (veel offroad?).

Het is al eerder gezegd, maar heb je aan tweedehands gedacht? Op Marktplaats zijn over het algemeen best veel erg goede fietsen te vinden (vaak Koga's), tegen een fractie van de nieuwprijs. Zo heeft mijn vriendin een prima 6 jaar oude (maar slecht twee vakanties gebruikte) Koga World Traveler gevonden, inclusief voor-, en achtertassen van VAUDÉ, voor €500.

Zaak bij alles blijft dat de maat van de fiets bij je past.

Ik noem maar wat: http://link.marktplaats.nl/159947736

Is nog een herenfiets ook nog, dat zou ik je überhaupt aanraden, dat is veel stijver dan een damesfiets.

Ik had eerst een Altra (fabriek Sparta) van ca. €1000,- gekocht om in zuid-Amerika (waarom toch elke keer die z met een hoofdletter?:roll:) te gaan fietsen. Op het asfalt zou het allemaal geen probleem geweest zijn. Alleen toen besefte ik me dat ik het mountainbiken ook altijd leuk vond en ik dus wellicht niet op het asfalt zou blijven.

Gelukkig kon ik de Altra voor een leuk bedrag (€ 1000,- :lol:) overdoen naar een familielid, en heb ik een fiets op maat en specificaties laten maken.

Als ik er achteraf op terugkijk, bepalen de wegen (/paden/iets wat op een pad lijkt) die je fietst wat je eigenlijk nodig hebt om zorgeloos te kunnen genieten van je avonturen. Uiteraard is het een heel avontuur als er spaken los gaan. Geen probleem tussen bijvoorbeeld La Paz en Cuzco op het asfalt, maar een iets gevaarlijkere situatie wordt het op 's werelds gevaarlijkste weg tussen La Paz en Coroico...

Bedenk dus goed wat voor paden/wegen je leuk vindt en leuk gaat vinden.

Bedankt, Spironski. Heb ook even op marktplaats geneusd. Mijn probleem is dat ik een klein maatje nodig heb, ben 1,57 cm. Die herenfiets is maat 50, dat is te groot voor mij... Heb wel een koga traveller lady uit 2002, nieuw, gevonden voor 950,-, en éen uit 2006 zo goed als nieuw voor 900,-.
Zou ik daar goed aan doen?

En wat het wegdek betreft. Ik begin op asfalt, in Europa, deze zomer. Maar ik kan me zo voorstellen dat ik als ik het virus te pakken krijg, verder weg wil, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker...

Verder weg heb je tegenwoordig ook veel asfalt. Het is zeker niet zo dat armere landen alleen maar onverhard kennen.

Ik neem Peru als voorbeeld. Je kunt kriskras door het hele land, van noord naar zuid en van oost naar west. Zo lang je niet naar de jungle gaat, hoef je alleen maar over asfalt heen.
Je kunt ook onverhard, maar je ziet al een hoop vanaf het asfalt.

Hmm, maatje 50 is echt klein hoor! Heb je jezelf opgemeten? Mijn vriendin is wel iets groter dan jij, maar kan dan ook uitstekend op maat 54 terecht...

Ik zou eerlijk gezegd niet voor een "lady"-uitvoering gaan als je niet met een rok fietst. Herenframes zijn echt veel stijver.

Hier 1m57 met een 45cm framehoogte...
Volgens Marten's programma zou 46cm ook nog moeten lukken bij mij.

Het zijn geen verkeerde fietsen, maar € 900 voor een gebruikte fiets uit 2006 is wel erg veel. Ik zou dan op zo'n € 600 - € 700 rekenen, dat laatste echt het maximum en misschien lukt € 500,- ook nog.

En rekening houden met de gebruikelijk 2e hands dingetjes.

Maar jij had toch ook korte benen (en armen), Robertjan? :D Hoe dan ook: altijd passen! En als je deze lengte hebt, lijkt het me beter om naar 26 inch te kijken.

Spironski schreef:Maar jij had toch ook korte benen (en armen), Robertjan?
Kruishoogte 715mm
Armlengte 785mm
Spironski schreef:Hoe dan ook: altijd passen! En als je deze lengte hebt, lijkt het me beter om naar 26 inch te kijken.
Passen (ALTIJD, zorg dat je mag proeffietsen) en 26" lijkt me ook.

Heb je net staan te meten?! :shock: :D

Najaar 2006 op een blaadje geschreven bij een cursus in Kiel Windeweer :wink:.

Lotte,

Voor 2e-hands fietsen let je best op een aantal dingetjes:
  • :arrow: frame in orde (geen scheuren o.i.d.)
    :arrow: maat moet grotendeels goed zijn. Kleine "afwijkinkjes van ideaal" zijn vaak nog op te vangen met een andere maat stuur- of zadelpen.
    :arrow: de tandwielen dienen het best geen puntjes te hebben maar nog een beetje afgevlakt te zijn. Dat zijn namelijk slijtage-onderdelen en als ze te puntig zijn moet je ze op een gegeven moment gaan vervangen.
    :arrow: de ketting kan het best niet slap hangen, evt. zo'n ketting"meter" gebruiken kan natuurlijk ook. Oh ja, "caliper" heet dat.
    :arrow: wielen moeten in orde zijn. Het kost namelijk veel deze te vervangen. Daar gaat veel handwerk in zitten.
    :arrow: de kleur moet je aanstaan om voorlopig opp te gaan fietsen

Bij die lengte kun je echt beter voor een fiets met 26 inch wielen kiezen.. En dan nog heb je een kleine maat nodig, die zeker ook niet te lang mag zijn (dat zou wel eens de meest beperkende maat kunnen zijn). Als je geluk hebt en er komt een mooie Koga of zo in je maat op Marktplaats, dan kun je die vermoedelijk gezien de incourante maat goedkoop krijgen.
W

Met die lengte en plannen om naar zuid-amerika te gaan, zou ik ook voor 26 inch gaan. Onderdelen voor 26 inch wielen (velgen, banden) zijn daar makkelijker te vinden dan onderdelen voor 28 inch wielen.

Robertjan schreef:Ik had eerst een Altra (fabriek Sparta) van ca. €1000,- gekocht om in zuid-Amerika (waarom toch elke keer die z met een hoofdletter?:roll:) te gaan fietsen.
Wat dacht je van het volgende? Zuid-Amerika is een aardrijkskundige naam en wordt daarom volgens de Nederlandse spellingsregels met (2) hoofdletters geschreven. Of woon jij toevallig in noord-Brabant? :wink:

Hoi Lotte, ik ben 167 cm met een beenlengte van 70 cm en ben voor een 48 cm herenframe gegaan. De 50 had ook gekund, maar heb toch op advies van de verkoper voor de 48 gegaan.
Ik was zelf voor de Gudereit gevallen, goede prijs/kwaliteit verhouding. Die is echter alleen in 28 inch verkrijgbaar. Door mijn gewicht en lengte ben ik toch overstag gegaan en heb voor 26 inch gekozen, waardoor ik wel duurder uitkwam.
Nou ja, ik schaf ook niet jaarlijks een vakantiefiets aan, nu maar iets meer betalen dan een fiets waar ik achteraf spijt van heb.

Robertjan schreef:Verder weg heb je tegenwoordig ook veel asfalt. Het is zeker niet zo dat armere landen alleen maar onverhard kennen.

Ik neem Peru als voorbeeld. Je kunt kriskras door het hele land, van noord naar zuid en van oost naar west. Zo lang je niet naar de jungle gaat, hoef je alleen maar over asfalt heen.
Je kunt ook onverhard, maar je ziet al een hoop vanaf het asfalt.
Is dat zo? Dan hebben wij iets gemist in Perú maar er zijn gehele gebieden - hoofdwegen die ze daar ook carreteras (autowegen) noemen - zonder verharding. Als er al asfalt was is dit door hevige regenval in combinatie met vrachtverkeer gewoon weggesleten. En dan hebben we het niet over de jungle. Van noord van zuid over de pan americana heb je perfect bitumen. Van Oost naar west kun je dit vergeten, althans onze ervaring van Quito naar Lima.

Afbeelding

Dit was meer regel dan uitzondering......................maar wel leuk 8)
Als je goed kijkt zie je dat er ooit bitumen gelegen heeft.

In deze maat is het niet zo makkelijk. Het is gewoon echt klein. Als je niet al te veel wilt uitgeven en dus geen maatframe wilt kun je ook kijken naar dames mtb's in kleine maten. Die zijn niet alleen klein, maar ook comfortabel kort. Bovendien zijn veel onderdelen en het frame afgestemd op kleinere handen, een lichter gewicht etc.
Mijn dochter is iets langer dan jij, en krijgt binnenkort een Cube Access WLS comp: http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/ACC ... 21473_.htm
Een OMM Red Rock achterdrager moet genoeg voor haar zijn, en met wat verstandiger maar toch heel coole banden (Creme Schwalbe Fat Frank in 60 mm) rijdt het prima. Ik heb voor deze fiets gekozen vanwege de looks, en omdat de fiets redelijk hoogwaardig is afgemonteerd, maar nog zonder schijfremmen. Stevens had ook zo'n fiets maar daar zitten dit jaar schijfremmen op. Voor een vakantiefiets vind ik dit niet zo'n goed idee.
Naar Zuid Amerika zou ik misschien niet gaan met zo'n fiets, maar zolang je de wielen niet te zwaar belast gaat het best aardig schat ik. Met een stevig handgemaakt vakantie achterwiel kun je de inzetbaarheid van deze fiets nog enorm vergroten.
Als je echt een fiets voor Zuid Amerika etc wilt, dan moet je misschien toch wat doorsparen.
Willem