Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewicht verstelbare stuurpennen - Forum Wereldfietser

gewicht verstelbare stuurpennen

Ik was dit weekend oude fietsonderdelen aan het opruimen, en heb voor de aardigheid de drie stuurpennen (niet Ahead) die ik had liggen gewogen. De eerste was een goedkope stalen pen van een Giant kinderfiets: 340 gram. De tweede was een heel stijve betaalbare moderne alu pen: 270 gram. De laatste was een eenvoudige verstelbare alu pen zoals die op zowat de helft van de goedkopere Nederlandse hybrides zit: 540 gram. Kortom, een zeer matige en niet erg stijve verstelbare pen weegt hier twee keer zoveel als een stijve en zeer betrouwbare vaste pen, die vast ook nog goedkoper is geweest. De verstelbare pen komt van een van de kinderfietsen (er zit nu de eerste twee jaar een kortere ook verstelbare pen op), en voor dat doel is het natuurlijk wel handig. Voor definitief en volwassen gebruik is een verstelbare pen een afrader: duurder, te zwaar, en niet stijf genoeg.
Willem

Voor definitief en volwassen gebruik is een verstelbare pen een afrader: duurder, te zwaar, en niet stijf genoeg.
Willem, volgens mij kan dat nog wel wat genuanceerd worden. Over het algemeen ben ik met je eens dat je niet zomaar een verstelbare pen moet nemen, en inderdaad zijn ze vaak niet stijf genoeg. Maar ik heb er eentje die echt rete-stijf is en slechts iets van 350 gram weegt. Oké het kost ietsje meer. Ik zal nog proberen een fotootje te vinden... Kijk hier: http://www.rose.de/output/controller.as ... tail2=4337
Maar het kàn dus wel! :D

Spironski schreef:
Voor definitief en volwassen gebruik is een verstelbare pen een afrader: duurder, te zwaar, en niet stijf genoeg.
Willem, volgens mij kan dat nog wel wat genuanceerd worden. Over het algemeen ben ik met je eens dat je niet zomaar een verstelbare pen moet nemen, en inderdaad zijn ze vaak niet stijf genoeg. Maar ik heb er eentje die echt rete-stijf is en slechts iets van 350 gram weegt. Oké het kost ietsje meer. Ik zal nog proberen een fotootje te vinden... Kijk hier: http://www.rose.de/output/controller.as ... tail2=4337
Maar het kàn dus wel! :D
Klopt volledig Spironski. Ik heb deze standaard op mijn Idworx ER zitten. Geeft echt geen krimp. Maar volgens mij is dit wel een Ahead en geen stuurpen as such, niet Willem?

Klopt, dit is een voorbouw, en die weegt slechts 200 gram. Maar met zo'n ding: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=440 heb je weer een hele pen, en zal het ongeveer die 350 gram wegen :D
Maar waar het om ging: het ding is stijf en niet zo zwaar, maar toch verstelbaar (niet dat ik dat vaak doe...).

Ja wat ik gemeten heb was een allegaartje van wat ik toevallig had liggen aan traditionele pennen (geen ahead), maar behalve de heel goedkope pen van die Giant kinderfiets representatief voor wat je aantreft op minder dure fietsen. Iedere fiets is een compromis, en waar het me om ging is dat als het budget niet al te groot is je geld kunt sparen, stijfheid kunt winnen, en gewicht besparen door een vaste pen te kiezen.
Overigens lijkt het principe ook op te gaan voor betere Ahead pennen. Ik ben namelijk net weer even in de doos gedoken, en heb twee vaste 120 mm Ahead pennen gewogen, van X-tacy en Ritchey: elk 175 gram, en dat is toch ook 175 gram minder dan die verstelbare die jullie noemen, en zeker goedkoper. En er bestaan zeker nog lichtere. Over de stijfheid op langere termijn kan ik natuurlijk niets zeggen. Volgens mij worden verstelbare pennen vooral gemonteerd omdat het makkelijk is voor de winkel. De winkelier kan de fiets zo meegeven, met de mededeling "uw stuur is verstelbaar" oftewel zoek het zelf maar uit, de zit is niet onze verantwoordelijkheid (de goede winkels niet te na gesproken, natuurlijk). En de winkel hoeft geen assortiment verschillende lengtes en hoeken op voorraad te hebben (speelt vooral natuurlijk bij Ahead).
Willem

OK, de berichten hebben elkaar gekruist, en het verschil is hier dus kleiner.
Willem

Spironski schreef:Maar met zo'n ding: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=440 heb je weer een hele pen
Iemand (lange termijn) ervaring met zo'n ding? Hoe robuust is zo'n 'tussen'oplossing.

Spironski schreef:
2 ons voor een verstelbare pen is zeker netjes, maar voor het zelfde geld koop je een niet verstelbare pen die dan de helft weegt!

oeps, foutje!

Helemaal mee eens, jongens. En voor de duidelijkheid: als het niet hoeft koop dan vooral geen verstelbare pen. Bespaar jezelf geld, gewicht en potentieel ellende.
En àls je al één koopt: neem dan vooral een goede, die goedkope rommel gaat kraken en zijn niet stijf genoeg waardoor je je nauwkeurige stuurgevoel kwijt bent. En dan vind ik alu toch al een beetje een eng metaal :D (moet ook toegeven dat mijn pen erg op die hierboven lijkt, maar nèt iets meer vlees heeft en dus ook 30 gr. zwaarder is :oops: )

Removed

Nitto is inderdaad heeeeel mooi. Helaas zijn de ahead pennen moeilijk te krijgen. De gewone hebben het voordeel dat ze hoger zijn dan alle andere, zodat het de ideale pennen zijn om je stuur wat hoger te krijgen. Zie bijvoorbeeld: http://www.rivbike.com/products/list/ha ... s_and_tape
Wim