De trappistenbieren nodigen uit tot een fietsroute: “Trappistentoer” met de Belgische abdijen die ervoor in aanmerking komen. De nederlandse “La Trappe” laat ik even buiten beschouwing wegens iets te veel omweg. Het totaal aantal kilometers bedraagt ongeveer 1000 kilometer. De volgweg loopt hier en daar buiten België en dat zou ik nog willen aanpassen om een volledig Belgisch parcours te maken waardoor de afstanden natuurlijk wel een beetje naar boven zullen aangepast worden. Het idee is wel al duidelijk. Tijdens de verkenningen stel ik een roadboek op (op papier en .GPX) dat via GoogleEarth of een GPS toestel kan gebruikt worden. De trip is voorzien voor trekkers met aangepaste fiets voor bagage, voor fietstoeristen met een koersfiets zal ik wel het roadboek beschikbaar maken maar in mijn ogen blijft het de bedoeling een toffe, leuke, gezellige, sportieve gebeurtenis van te maken aan een tempo dat een fietser (fietster) aankan zonder eerst twaalf jaren te trainen.

De afstanden:

· van Gent naar Westmalle: <100 km (roadboek klaar)
· van Westmalle naar Achel: <100 km (roadboek klaar)
· van Achel naar Rochefort: 200 km (tweedaagse trip met 01 overnachting in de buurt van Borgworm/Waremme?)
· van Rochefort naar Orval: 120 km (indien nodig één overnachting in Orval voor reparaties en dergelijke)
· van Orval naar Chimay: 120 km
· van Chimay naar West-Vleteren: 220 km (driedaagse trip met 02 overnachtingen in de buurt van Bergen en Rijsel?)
· van West-Vleteren naar Gent: 100 km (roadboek klaar)

Indien mogelijk wordt gebruik gemaakt van het fietsknooppuntennetwerk en mogelijks wordt hier en daar licht afgeweken om andere, interessante brouwerijen te kruisen (bv. Maredsous). Grote wegen worden zoveel mogelijk ontweken.

Dus in het totaal zo’n tien dagen fietsen en een negental overnachtingen. Voor de overnachtingen komen enkel goedkope B&B in aanmerking, het alternatief met tent en ander kampeermateriaal laat ik buiten beschouwing (het compliceert de trip teveel en ik zie op tegen het gesleur met lowriders, tentperikelen, ...). Geschat budget voor de overnachtingen, maaltijden en degustaties ter plaatse ongeveer 800,00€. De gemiddelde fietssnelheid zou rond 15 km per uur liggen zonder de stops gerekend en een 100 tal kilometers per dag. Praktijkervaring heeft aangetoond dat dit een vrij trage maar realistische schatting is. Het inlassen van een rustdag, of meerdere rustdagen, rond bv. Rochefort is waarschijnlijk aangewezen.

De uitvoering zou gebeuren rond september - oktober 2008 ten laatste, anders mei 2009. Verkenning van het parcours (traject, logement, eetgelegenheden, ...) zou ik uitvoeren in mei - juni dit jaar door middel van enkele tweedaagse uitstappen. Verslag van deze verkenningen volgt in dit forum.

Betreffende de planning regel ik enkel de overnachtingen en, indien gewenst, de maaltijden. Het is niet de bedoeling om één euro winst te maken op de deelnemers dus alles zal zeer transparant opgemaakt worden (mogelijke kortingen op gelijk wat worden doorgerekend naar de deelnemers). Wel voorzie ik een verplichte verzekering voor iedere deelnemer voor mogelijke ongevallen :( , repatriëringkosten :cry: , annulatie :oops: , enz.

Als uitstap/reis/degustatieparadijs/prijs kan dit enkel overtroffen worden door rijstpap met gouden lepeltjes. Ik hoop op een totale ploeg van ongeveer zes à acht man zodat er geen problemen rijzen voor overnachtingen of speciale ploegen dienen in te zetten voor begeleiding en signalisatie.

Alle reacties, vragen, wathever welkom.