Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Acute knieproblemen (nu onderweg naar Italie...), wat nu? - Forum Wereldfietser

Acute knieproblemen (nu onderweg naar Italie...), wat nu?

Hoi wereldfietsers!

ik ben ongeveer een week onderweg op een tocht van Metz (NO frankrijk) naar Italie. De eerste dagen ben ik heel enthousiast van start gegaan met 110+ kms per dag (volle bepakking). Op dag 3 kreeg ik behoorlijk last van mijn rechterknie, aan de onderkant en binnenzijde. Ik ben de dagen erna in een kleiner verzet gaan rijden, met zadel lager en nog slechts 40 kms per dag. Hielp wel iets, maar pijn bleef natuurlijk, en toen heb ik een rustdag ingelast (zit nu in Zwitserland). Ook dat helpt niet.
Iemand ervaring; wat kan ik het beste doen: naar een dokter, een paar dagen rust en dan weer proberen, of gaat herstel veel langer duren en kan ik beter terug naar huis keren per trein?

Wat ik anders had moeten doen: zadel lager, minder kms per dag in het begin en langere pauzes (door koude en natte weer beperk ik mijn pauzes tot een minimum).
Groeten en bedankt vast!
Daan

Ontzettend vervelende kwetsuur! Ik ben op dit moment actief aan het herstellen van knieproblemen. Actief, want als je naar een arts gaat krijg je als standaardantwoord dat je zes weken rust moet nemen... :?
Ik train nu op een fietstrainer omdat je dan te maken hebt met controleerbare omstandigheden en met een licht verzet.

Maar ik zou wel uitkijken. Klein verzet is op zich het beste als je wel door wilt fietsen maar bevordelijk is het niet.
Wat je zeker moet doen (indien mogelijk) is de knie na afloop koelen met een coldpack of anders gestampt ijs in een zakje met daaromheen een doek.

Naar de dokter gaan is sowieso wel verstandig want er kan natuurlijk van alles mis zijn met een knie. Zelf zou ik geen aanpassingen aan de fiets doen omdat dit kan leiden tot andere blessures.

Sterkte!

Hallo Daan,

Ga goed na, is er iets veranderd aan de fiets, bijvoorbeeld zadelhoogte, pedalen, schoenen.
Eigen ervaring: zadel te hoog, pijn aan de binnenkant knie, boven in de kuit. Toen zadel lager gezet en dat hielp vrijwel direct.
Zadel te laag: pijn aan voorkant, buitenkant knie.

Schoenen kunnen ook verschil maken. De ene schoen heeft meer zool, waardoor je voet wat meer schuin naar buiten wordt gezet. Dit kan verschil maken. Dit heb ik ooit gehad op een fietstocht. Ook een zere knie na een paar 100 km. Toen wat rubber van de buitenkant zool afgehaald en met wat tape de binnenkant van de zool opgehoogd. Daarna geen last meer. Dit principe wordt ook toegepast in Specialized schoenen.

Succes ermee, Wouter

Ik ben geen fisioloog dus kan je geen goed advies geven over wat er nu mis is en wat nu te doen, behalve het delen van mijn ervaring.
[ervaring] Ik heb éénmaal een soortgelijk probleem gehad na 165km in 1 dag ongetraind te fietsen. Ik heb er toen 3 á 4 dagen last van gehad. daarna kon ik weer zonder pijntjes lopen en zwemmen... maar ik weet niet of ik dan alweer 100 km had kunnen fietsen [/ervaring].

Tips voor als je weer terug bent:
- Houding en afstelling van de onderdelen op je fiets (stuur en zadel) laten checken door één van de vakantiefietsspeciaalzaken. Die kunnen je vast (voor een kleine vergoeding) wel helpen. Toch misschien wat meer trainen op lange afstanden? Succes iig en volgens mij is het nu wel mooi in Zwitserland dus zo'n straf lijkt het mij niet ;)

Misschien kun je nog even iets meer vertellen over de aard van je knieklachten. Is de knie ook dik, warm of rood? Doet de knie in rust ook pijn, of alleen tijdens fietsen, en zo ja vanaf het begin of geleidelijk? Is het een stekende pijn of een continu zeurende pijn?

En waar zit de pijn nou precies? Begrippen als 'onderkant en binnenzijde' kunnen door verschillende mensen nou eenmaal verschillend geinterpreteerd worden. Is binnenzijde bijv de knieholte of juist de linkerzijkant van je rechterknie? Uitgaande van een voorkant, achterkant (knieholte), binnenzijkant en buitenzijkant kun je misschien nog eens aangeven waar de pijn zit, en als het aan de voorkant zit misschien ook nog de positie van de pijn t.o.v de knieschijf.

Verder vroeg ik me nog af in hoeverre je van te voren getraind hebt, en of je recentelijk nog iets aan de instelling van je fiets hebt veranderd.

De Hinault-knie is een begrip binnen de wielersport geworden. Hij raakte geblesseerd en de buitenwereld suggereerde dat hij altijd een te zwaar verzet reed en had gereden. Hoe dan ook, knieblessures onstaan in de meeste gevallen door het rijden met waanzinnig zware verzetten: 54 X 12 of zoiets.
De spieren rondom de kniegewrichten raken daardoor overbelast waardoor de gevoelige slijmbeurzen snel ontstoken raken. Vooral bij de aanhechting van de vierhoofdige dijbeenspier kan dit het geval zijn. Volstrekte rust zou goed kunnen helpen om de kniebleblessure te genezen. Maar toch is dit af te raden. De fietsbewegingen moeten doorgaan al is het maar op een klein verzet waarmee soepel pedaleren wordt gewaarborgd.

Bron: Wielersport, Henk Zorn, herziene 4e druk, 1986.

Hoop dat je iets aan het bovenstaande hebt en snel weer af bent van die blessure.

Groetjes,
Demy.

@ allen: heel erg bedankt voor alle reacties zover!
@ Eric222: ik heb bij stilzitten geen pijn, bij lopen ook haast niet. wel bij traplopen, fietsen, strekken van het been etc. Vooral als je de beweging maakt alsof je een bal wegtrapt: de voet naar voren bewegen dus. De pijn zit voornl. aan voorkant van het been rondom de knieschijf dus aan de linkerkant en onderkant van de knieschijf (als je naar beneden kijkt dus aan de voorkant van de knieschijf en dan links en eronder..). Zoiets. Na een nacht slapen is de pijn wel een stuk minder, maar komt gedurende de dag weer opzetten.

Ga morgen maar eens naar een dokter, kijken wat die zegt, en in echt stil zitten geloof ik zelf ook niet zo. Ik hoop dat ik mijn fiets nog aan het rollen krijg, er zitten al haast spinnewebben op...
Gruss gott,
Daan

Je verhaal klinkt als irritatie van het gewrichtskraakbeen van je knieschijf (patella), mogelijk door een zwaardere belasting dan normaal. Misschien heb je er aanleg voor doordat het gewrichtskraakbeen wat ruw is (Patello Femoraal Pijn Syndroom zie http://www.mtchuizen.com/patella.php).

Nu het eenmaal geirriteerd is, zit je toch vast aan rust. Of in ieder geval 'relatieve rust', dwz de belasting zover verlagen dat er geen extra irritatie optreedt en de bestaande irriatie wat af kan zakken.

Ik zou zelf geloof ik niet gelijk je reis afbreken. Probeer eerst maar eens een paar dagen helemaal niet fietsen, en daarna weer rustig opbouwen. Om het kraakbeen achter je knieschijf niet te zwaar te belasten niet te zwaar trappen en je zadel niet te laag zetten. Mocht dit allemaal niet lukken kun je altijd nog stoppen. Voor een volgende vakantie kun je misschien van te voren wat preventieve oefeningen doen (zie bovenstaande link).
Hallo Daan,

Ook ik heb er helaas ervaring mee. Omdat bergen slecht te oefenen zijn in NL, doe ik het in het begin rustiger aan. Gewoon minder KM's maken dus. Ook warm houden, zelfs in gematigd weer. In ieder geval de knieen bedekt houden met iets diks. Of je lange broek oprollen tot onder de knie.
Zadel iets lager zorgt er voor dat je je been niet overstrekt, en de kracht meer uit het bovenbeen komt. Het eerste uur doe ik erg rustig aan. Lukt niet altijd, als je een helling op moet. Lekker traptempo zorg voor goede smering van de knie. Rust, opbouwen en warmte is mijn tip. En luister naar je lichaam.

Kees

Rotterdamsche Havenwerkers aten vroeger bij pijnlijke gewrichten en ruggen vaak extra gelatine.
Dat was goedkoop. Dat kreeg je door botten uit te koken.
Soep, vis en vlees. Vieze toetjes uit de supermarkt.
Herstellen. Minder kilometers, langzamer, meer rust.
Dokter is een goed idee.
misschien mailtje naar deze man?
http://home.planet.nl/~tcver000/

beterschap,

niko

Tja, ouderwetsch warm houden gaat nu waarschijnlijk niet meer echt helpen, maar is voor een volgende keer wel een goede tip. Een paar kniestukken en een fijne windstopper-lange-broek doen wonderen.

Fiets je eigenlijk met SPD? Niet iedereen kan daarmee uit de voeten (knieën) en de afstelling van de plaatjes komt behoorlijk nauw.

Daantje de fietskampioen schreef: ik heb bij stilzitten geen pijn, bij lopen ook haast niet. wel bij traplopen, fietsen, strekken van het been etc. Vooral als je de beweging maakt alsof je een bal wegtrapt: de voet naar voren bewegen dus. De pijn zit voornl. aan voorkant van het been rondom de knieschijf dus aan de linkerkant en onderkant van de knieschijf (als je naar beneden kijkt dus aan de voorkant van de knieschijf en dan links en eronder..). Zoiets. Na een nacht slapen is de pijn wel een stuk minder, maar komt gedurende de dag weer opzetten.

Ga morgen maar eens naar een dokter, kijken wat die zegt, en in echt stil zitten geloof ik zelf ook niet zo. Ik hoop dat ik mijn fiets nog aan het rollen krijg, er zitten al haast spinnewebben op...
Gruss gott,
Daan
Dit lijkt als 2 druppels water op wat ik meemaakte in 1990 bij m'n eerste tocht naar Compostella.
Na 4 dagen van 100-120km per dag (in regenweer...) had ik een bijzonder pijnlijke knie, precies dezelfde plek als bij jou !
En inderdaad, stilzitten was geen probleem, stappen wel (ik was waarschijnlijk nog een stadium verder dan jij...) en ook : na een nachtje slapen ging het initieel beter, maar dan snel weer niet meer.
Ik ben na 4 dagen van pure miserie moeten stoppen, ben naar een dokter geweest, Ik weet niet meer precies wat de diagnose was, maar wat eric222 beschrijft lijkt het mij wel geweest te zijn. De dokter schreef mij Voltaren voor en rust... Na 2 dagen absolute rust moest ik wel op weer op weg (mijn fietsmaat moest de fietsbus halen in Périgueux), zij het heel voorzichtig : heel rustig peddelen, zeker bergop :!: , te lange of te steile hellingen deed ik te voet, bergaf niet bijtrappen, klein verzet... op mijn Koga stond toen ook nog een Biopace en dat heeft zeker geholpen (toch op de 28 en de 38 bladen die ik toen bijna de hele tijd gebruikte).
Geloof het of niet, de dag vlak voor ik tegen de Pyreneeën en de Somport aan moest, was mijn knieïrritatie verdwenen :D ...Santiago Beschermer van Kapotte Knieën :?: 8) .

PS : ik heb het een paar jaar later opnieuw gehad, ditmaal tijdens een veel kortere vakantie in de Vogezen/Zwarte Woud in november. De omstandigheden waren ook weer : koud en veel regen. Die fietstocht heb ik toen stopgezet (geen kans dat ik mijn gepland traject kon afwerken), en heb mij op de Elzasser gastro-oenologische geneugten gestort, ter compensatie...

Let er ook op dat je je been wel recht naar beneden beweegt als je kracht zet. Sommige mensen (ikzelf soms ook) bewegen de knie (of beide knieën) naar binnen bij het kracht zetten (dus richting bovenbuis). Je krijgt dan verkeerde krachten in je knie, waardoor deze gaat irriteren.

Het zou inderdaad goed kunnen dat ik heb wat Eric beschrijft. En het verhaal van jansenius klinkt voor mij ook totaal bekend. Bizar jan, dat de pijn bij de pyreneeen ineens over was..!
Vandaag voor het eerst merk ik dat de pijn iets minder is, dus dat geeft hoop. (ik fiets trouwens zonder spd, ben goed getraind, draag altijd lange `tights`eventueel in combinatie met een regebroek, heb wel sinds kort een nieuw zadel, maar daar heb ik in nl toch al de nodige kilometers mee gemaakt dus... lastig lastig).
Groeten en bedankt allemaal!!
Daan

He hallo,

Ik lees je verhaal over je knie. Soms is het zo dat wanneer je last hebt van je pols, het komt door een spier in je schouder/rug. Zo werkt het ook met je benen; de oorzaak van de pijn komt niet altijd van de plek waar je het voelt. Probeer je been goed te masseren en voel of er ergens een gevoelige plek in je spieren zit. Wanneer het masseren lastig gaat (het zijn grote spieren, dus pas op je vingers :-) kun je ook een tennisbal of een ander voorwerp gebruiken om te masseren.
Ik heb zelf erg goede ervaringen met masseren en het daarmee verhelpen van pijnklachten. Misschien helpt het ook voor jou!

Succes en genietze!

/M
Runnersknee/Jumpersknee?
Doet het voornamelijk pijn als je meer traptreden tegelijkertijd neemt? Het zadel kan dan ook te laag staan. Je zet dan kracht bij terwijl de knie tever gebogen is. De pees die over de knieschijf loopt en aan het onderbeen vastzit wordt dan overbelast en gaat ontsteken; net onder de knieschijf..
Volgens de sportarts waar ik een sportkeuring deed gaat bij 99% van de gevallen dit over door het zadel hoger te zetten, zijn advies: zo hoog dat de hak max. 1 cm onder de pedaalas uitsteekt :shock: , en het zadel moest ook nog naar achter geschoven worden.
Wat mij nog wel eens helpt is rekken van het bovenbeen, dwz ga op je buik liggen, pak de voet en probeer deze tegen je bil aan te trekken (rekken is in dit soort gevallen altijd goed, een aantal problemen ontstaan door verminderde lenigheid).
HTH, Johan
JohanB schreef:Wat mij nog wel eens helpt is rekken van het bovenbeen, dwz ga op je buik liggen, pak de voet en probeer deze tegen je bil aan te trekken (rekken is in dit soort gevallen altijd goed, een aantal problemen ontstaan door verminderde lenigheid).
HTH, Johan
Nadat ik na jarenlang "stilstaan" het fietsen weer had opgepakt was dit de oorzaak van mijn knieprobleem. De bovenbeenspieren waren te kort waardoor er te veel spanning op de pezen (aanhechting) kwam te staan en deze geirriteerd raakten.

Een warming-up en cooling-down is ook belangrijk om klachten te voorkomen.
Nou zeg, dat is niet zo mooi. Veel beterschap toegewenst. Jaren geleden ben ik eens van mijn fiets op mijn rechterknie gevallen, veel pijn. Diverse onderzoeken in het ziekenhuis gedaan, maar niets gevonden. Een week later ging ik voor drie weken op fietsvakantie naar Engeland en al meteen genezen! Het ziekenhuis was ook verbaasd hierover. Alleen een litteken herinnert nog aan.
Ik denk direct aan het verhaal van (wijlen) Wim Dussel in zijn boek "Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen?" over fietsen door Amerika in 1976. Hij had ook erge pijn in zijn knie, in Kentucky. Rustdagen inlassen.

Ik ben vorig jaar flinke tijd geveld door dat Patello Femoraal Pijn Syndroom. Het duurde nogal lang voordat ik de diagnose had, want toen ik een keer met de oefeningen begonnen was, was ik er gauw vanaf.

Wat nogal kenmerkend is voor dit syndroom is dat de knie het helemaal niet lekker vindt om gebogen te zijn. Hij vraagt duidelijk om gestrekt te worden. Mijn (sport)arts zei dat het belangrijk was de knie zoveel mogelijk gestrekt te houden. Omdat dat in een theater niet kan, heet het ook wel een theaterknie.

Nu zit ik trouwens met het zelfde in een rertaite centrum. Gelukkig is het hier zo overweldigend leuk dat het me niet uitmaakt hoelang ik hier zit.

Een oefening staat niet op bovenstaande link en dat is een die mij goed beviel. Ga op je rug met gestrekte benen op een tafel of bed liggen en leg een dik kussen onder de gevoelige knie zodat boven- en onderbeen een hoek maakt van 30 graden. Hang een gewicht van 2 kilo aan de voet. Strek de knie, houd 5 tellen vast en herhaal dit 15 keer. Doe die sessie 3 x. Gewicht en frequentie langzaam opvoeren. Rek van te voren je beenspieren goed op.

Of dit voor jou van toepassing is, geen idee. Ik wens je all succes. Het kan een zegen zijn om ervan uit te gaan dat alles psycho-somatisch is, ofwel dat het lichaam je vertelt wat je over het hoofd gezien hebt in je levenspatroon. In min geval was/is het de onrust in mijn hoofd, waardoor ik over mijn fysieke grenzen ga.

Succes ermee!

bikelike schreef:.....In min geval was/is het de onrust in mijn hoofd, waardoor ik over mijn fysieke grenzen ga.
......
Hoe herkenbaar :(

Veel sterkte gewenst met je herstel en wees alert op je andere knie. Een winterse rit in een lichtelijk overspannen toestand (een jaar of tien geleden ) heeft mij hetzelfde opgeleverd. Het heeft wel even geduurd voordat ik erover heen was (zeker een maand of twee). En nog steeds is het bij kou een zwakke plek.

Groeten en sterkte,

Eric