Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

welke vakantiefiets?

Hallo, ik ga deze zomer de groene weg naar de middellandse zee fietsen, en wil daar een fiets voor aanschaffen, budget tot ongeveer 1400 euro.
Nu heb ik een paar mooie fietsen gezien, en weet niet goed welke ik moet kiezen, wie kan me hierbij helpen?
De opties, die ik nu heb, zijn: Cannondale Trekking Comfort (met verende voorvork die je vast kan zetten), Giant Expedition, T400 Fahradmanufaktur (met stalen frame), of een Santos travelmaster, maar ik denk dat die te duur zou worden.
Hoop op wat feedback die me bij m'n beslissing kan helpen! Groetjes, Lotte

Hoi,

Als ik jou was, zou ik voor de T400, een Santos of een Snel gaan. Als die laatste 2 te duur zijn, kan je misschien voor een tweedehands gaan?

Mooie route trouwens, ik heb hem vorig jaar (op een Snel Safari) gefietst!

Cannondale maakt goede frame's maar daarnaast willen ze vaak ook hun eigen assen e.d. erop zetten en das niet iets waar ze veel verstand van hebben en altijd ge-ouwe-hoer geeft, dus die zou ik laten zitten. De T400 zou ik nemen als je heel erg moet bezuinigen, de Snel en de Santos zijn gewoon heel goed, maar misschien iets boven je budget? Blijft over de Giant; waar ook niks mis mee is.
ik ben in juni 2007 op een stevens grantourismo naar italie gereden
een aluminium frame en klassieke randonneur configuratie
1199 euro en hij was perfect

Haike schreef:Cannondale maakt goede frame's maar daarnaast willen ze vaak ook hun eigen assen e.d. erop zetten en das niet iets waar ze veel verstand van hebben en altijd ge-ouwe-hoer geeft, dus die zou ik laten zitten. De T400 zou ik nemen als je heel erg moet bezuinigen, de Snel en de Santos zijn gewoon heel goed, maar misschien iets boven je budget? Blijft over de Giant; waar ook niks mis mee is.
Dit lijkt me achterhaald. Cannondale doet vrijwel alleen maar onderdelen van derden op zijn fieten, zoals Shimano en Magura.
Overigens als je een Cannondale met vering wilt, kies er dan eentje met Headshok. Probleemloos en met een zekere lock-out op het stuur. Bv. de Street-serie heeft die.

Jan Eleveld schreef:
Haike schreef:Cannondale maakt goede frame's maar daarnaast willen ze vaak ook hun eigen assen e.d. erop zetten en das niet iets waar ze veel verstand van hebben en altijd ge-ouwe-hoer geeft, dus die zou ik laten zitten. De T400 zou ik nemen als je heel erg moet bezuinigen, de Snel en de Santos zijn gewoon heel goed, maar misschien iets boven je budget? Blijft over de Giant; waar ook niks mis mee is.
Dit lijkt me achterhaald. Cannondale doet vrijwel alleen maar onderdelen van derden op zijn fieten, zoals Shimano en Magura.
Overigens als je een Cannondale met vering wilt, kies er dan eentje met Headshok. Probleemloos en met een zekere lock-out op het stuur. Bv. de Street-serie heeft die.
Nee hoor! het is niet voor niks dat een grote fietswinkel gespecialiseerd in reisfietsen gestopt is met zijn officiele dealerschap van Cannondale.

Pracht plan, maar deze vraag is niet nieuw. Als je de zoekfunctie gebruikt, of gewoon bladert in de rubriek fietstechniek dan zul je veel vinden.
Het belangrijkste is dat de fiets goed past, en dat kunnen wij hier niet bedenken voor jou. Verder moet je een aantal beslissingen nemen voordat je gaat praten over merken. Het belangrijkste is de vraag wat je er mee gaat doen: Europa, of ook derde wereld, en alleen asfalt of ook af en toe slecht wegdek en onverhard. Neem je kampeerspullen mee, of alleen credit card en tandenborstel. Wat voor wielmaat kies je: 26 inch of 28 inch (ben je klein dan heb je geen keus want dan valt 28 inch af), wat voor framemateriaal: alu (stijf) of staal (comfortabel), en wat voor stuur: race, recht, licht gebogen of vlinder.
Zelf zou ik behalve voor heel woest off road werk geen voorvering willen hebben.
Mijn zeer persoonlijke voorkeur voor een fiets waarop je bagage meeneemt en waarmee je ook op slechte wegen kunt rijden zou uitgaan naar een stalen frame, 26 inch wielen met brede banden, en een racebocht. Drie keer comfort dus. Dat is in een goede kwaliteit te krijgen binnen ongeveer jouw budget. Kijk voor andere merken ook nog eens naar Avaghon (de 2.6 series) http://www.avaghon.nl/ en de Snel Savanne http://www.sneltweewielers.nl/fietsen/toer/index.php .
Maar lees vooral wat we er eerder over geschreven hebben.
Willem

Schlauch schreef:
Willem Jongman schreef: dat de fiets goed past kunnen wij hier niet bedenken voor jou
uhm jawel
Jacq.
Ja en nee. Met de nodige maten van je lichaam zou je (theoretisch) kunnen uitrekenen welke afstanden/geometrie het meest ideaal zijn. MAAR punt blijft dat er persoonlijke voorkeur en afwijkingen zijn...
Hoe voelt de fiets: ik vond bijvoorbeeld de Santos iets te direct in zijn gedrag en heb voor een VSF gekozen.

Maak een proefrit, dan heb je vanzelf 2 à 3 lekkerste/fijnste fietsen.. en ga dan een discussie aan over de kwaliteit van de gebruikte elementen.

[offtopic]
Schlauch schreef:
Deimor schreef: Hoe voelt de fiets: ik vond bijvoorbeeld de....iets te direct in zijn gedrag en heb voor een...gekozen.
Als je het gewicht op het voorwiel had geweten eventueel in combinatie met het stuurkoppel dan.....
Jacq.
Dan... ? Je houdt op bij het stuk waar het interessant wordt ;) Voor mijn gevoel lag het aan de langere wielbasis en andere geometrie maar ik sta open voor andere afwegingen[/offtopic]

Haike schreef:
Jan Eleveld schreef:
Haike schreef:Cannondale maakt goede frame's maar daarnaast willen ze vaak ook hun eigen assen e.d. erop zetten en das niet iets waar ze veel verstand van hebben en altijd ge-ouwe-hoer geeft, dus die zou ik laten zitten. De T400 zou ik nemen als je heel erg moet bezuinigen, de Snel en de Santos zijn gewoon heel goed, maar misschien iets boven je budget? Blijft over de Giant; waar ook niks mis mee is.
Dit lijkt me achterhaald. Cannondale doet vrijwel alleen maar onderdelen van derden op zijn fieten, zoals Shimano en Magura.
Overigens als je een Cannondale met vering wilt, kies er dan eentje met Headshok. Probleemloos en met een zekere lock-out op het stuur. Bv. de Street-serie heeft die.
Nee hoor! het is niet voor niks dat een grote fietswinkel gespecialiseerd in reisfietsen gestopt is met zijn officiele dealerschap van Cannondale.
Ik verzin het niet zelf hoor. Kijk even bv. bij deze fiets, daar zitten echt geen bewegende delen van Cannondale in. Het zelfde geldt voor andere modellen.
http://gb.cannondale.com/bikes/08/ce/model-8TK2.html
Dat een dealer ermee stopt zal wel zijn redenen gehad hebben, maar de reden die jij noemt vast niet.

Schlauch schreef:
Willem Jongman schreef: dat de fiets goed past kunnen wij hier niet bedenken voor jou
uhm jawel
Wij weten namelijk alles :lol: en hebben overal een mening over :shock:
Haike schreef:
Jan Eleveld schreef:
Haike schreef:Cannondale maakt goede frame's maar daarnaast willen ze vaak ook hun eigen assen e.d. erop zetten en das niet iets waar ze veel verstand van hebben en altijd ge-ouwe-hoer geeft, dus die zou ik laten zitten.
Dit lijkt me achterhaald. Cannondale doet vrijwel alleen maar onderdelen van derden op zijn fieten, zoals Shimano en Magura.
Nee hoor! het is niet voor niks dat een grote fietswinkel gespecialiseerd in reisfietsen gestopt is met zijn officiele dealerschap van Cannondale.
Hmm Haike, kun je wat specifieker zijn? Het enige Cannondale onderdeel in mij Street 800 is de achternaaf, met een paar industrielagers gaat dat echter prima, nette afdichting.

Mijn Cannondale doet al drie jaar uitstekend werk, inderdaad een prima frame naar mijn mening. Naar verluid is het frame van de 2005 lichting minder (die serie na die van mij) vooral de stijfheid van de achtertrein. Zou nu weer goed moeten zijn. Minder vindt ik achteraf het traditionele balhoofd (met shimano cardridge lagers = prima)op mij street, de trekking en nieuwe street met headshock hebben ahead dus da's ook weer opgelost.
Willem Jongman schreef:Pracht plan, maar deze vraag is niet nieuw. Als je de zoekfunctie gebruikt, of gewoon bladert in de rubriek fietstechniek dan zul je veel vinden.
Terechte opmerking van Willem, alhoewel je inmiddels kans loopt te verdwalen. Geef dan je wensen en ideeën vrij en geef ons iets om argumenten aan op te hangen.

p.s. resultaten uit het verleden geven een aan zekerheid grenzende zekerheid dat je fiets dan duurder gaat worden dan je gepland had!

Houd er rekening mee dat als je wordt opgemeten, dat dit bij een Cannondale niet goed werkt. Met een headshock (vering voor) is het nagenoeg onmogelijk om lekker rechtop te zitten. Gewoon een eigenwijze maatvoering en een zeer beperkt aantal stuurpennen. En ja, een Snel of Santos zijn natuurlijk geweldige fietsen :lol:

Eric Schuijt schreef:Houd er rekening mee dat als je wordt opgemeten, dat dit bij een Cannondale niet goed werkt. Met een headshock (vering voor) is het nagenoeg onmogelijk om lekker rechtop te zitten. Gewoon een eigenwijze maatvoering en een zeer beperkt aantal stuurpennen. En ja, een Snel of Santos zijn natuurlijk geweldige fietsen :lol:
Lekker rechtop zitten? Als ik dat inderdaad lekker zou vinden zou ik wel een opa-fiets kopen :wink:

Is het niet zo dat rechtop fietsen veel minder efficiënt is? Dat heeft zowel met luchtweerstand als met benutten van spierkracht te maken. Het is toch niet voor niets dat je wielrenners en mountainbikers nooit rechtop ziet fietsen...
Koop je voor veel geld een lichtgewicht fiets en lichtgewicht uitrusting en dan ga inefficiënt fietsen.

Hoi Jan,

Mijn antwoord was niet aan jou gericht, want jij bent -gezien je reactie terecht- zeer gelukkig met je Cannondale. Het antwoord was bedoeld voor Lotte, dus degene die de vraag had gesteld.

Hoe je zit is persoonlijk. Maar als je een zadelhoogte van 26 cm hebt en je wilt je stuur bijvoorbeeld op dezelfde hoogte hebben als je stuur, kom je met een headshock voor een shock te staan :lol:
En inderdaad je hebt gelijk. Hoe rechter op, hoe minder efficient. Maar enig idee hoeveel mensen pols- en nekklachten hebben? Dit kan je voorkomen door een ligfiets te nemen of gewoon rechter te gaan zitten. Of heel hard en dynamisch te fietsen zoals mountainbikers en racefietsers dat doen. En daar hebben wij het nu juist niet over, want anders zat Lotte wel op het forum van fiets.nl

Ik heb jullie berichten (en gestechel met plezier) gelezen, en heb nog wat meer rondgesurft op het forum.
Waarom alleen een T400 als ik heel erg moet bezuinigen?

Jan Eleveld schreef:Is het niet zo dat rechtop fietsen veel minder efficiënt is? Dat heeft zowel met luchtweerstand als met benutten van spierkracht te maken. Het is toch niet voor niets dat je wielrenners en mountainbikers nooit rechtop ziet fietsen...
Koop je voor veel geld een lichtgewicht fiets en lichtgewicht uitrusting en dan ga inefficiënt fietsen.
Een zithouding die je lang volhoudt is denk ik belangrijker dan fysieke efficiëncy.
Leon

lottebongers schreef:Ik heb jullie berichten (en gestechel met plezier) gelezen, en heb nog wat meer rondgesurft op het forum.
Waarom alleen een T400 als ik heel erg moet bezuinigen?
De t400 en giant zijn in mijn ogen de goede budget fietsen. Het zijn beide "massa productie" fietsen, maar wel bewezen prettige vakantiefietsen... er zwerven hier meerdere VSF rijders rond en nog meer (ex-)giant rijders. Deze fietsen vallen speciaal op in mijn ogen doordat ze zeer compleet & zonder al te veel onzin en voor een relatief lage prijs 900-1100 euro aangeboden worden.
Wil je echt alles zelf kiezen aan je fiets dan kom je op een Santos uit, daar is volgens mij alleen het de frame geometrie vast.. en uit de onderdelen heb je een hele ruime (maar geen ongelimiteerde) keuze.
Wil je een op maat gebouwde fiets, dan kom je op Snel, Vittorio, e.d. uit

Kortom, hoe meer keuze en hoe meer je de fiets aan jezelf wilt aanpassen, hoe duurder die waarschijnlijk wordt.

Snel tuigt ook confectieframes naar wens voor je op. Net als Avaghon en Van Herwerden, die ook keuze uit confectie en maatgebouwd bieden.

Jan Eleveld schreef: Is het niet zo dat rechtop fietsen veel minder efficiënt is? Dat heeft zowel met luchtweerstand als met benutten van spierkracht te maken. Het is toch niet voor niets dat je wielrenners en mountainbikers nooit rechtop ziet fietsen...
Koop je voor veel geld een lichtgewicht fiets en lichtgewicht uitrusting en dan ga inefficiënt fietsen.
Niet goed Jan.
Efficiënt fietsen begint pas bij ligfietsen.

niko

Hallo Lotte, ik zat bijna in hetzelfde schuitje. Wilde ook een vakantiefiets aanschaffen en raakte het spoor bijster. Wat moet je wel en wat niet nemen? En waarom wel of niet? Ik heb heel lang getwijfeld of ik een Gudereit zou nemen. Alleen met mijn lengte (en gewicht) werd een 28 inch absoluut afgeraden, door de forumers hier. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Avaghon serie. Wat erop en eraan zit staat staat wel bij DIT IS'M DAN. Succes met zoeken en vinden :)