Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschillende vragen over fietsvakantie - Forum Wereldfietser

verschillende vragen over fietsvakantie

ik heb in mijn voorbereiding op mijn fietstocht twee icebreakershirtjes gekocht. ik vind ze helemaal geweldig(ze zijn warm en stinken inderdaad niet. dat had ik al gelezen op dit forum). nu heb ik nog een fleecejack nodig (ik heb helemaal geen kleding die zich voor dit soort dingen leent, ik heb nu een regenjack en die twee t-shirts) en de meneer van Bever liet me van icebreaker Fleecevervangers zien, van merino. Nu vraag ik me af: is dit teveel van het goede? ze zijn misschien iets zwaarder, maar als dat alles is? of raak je je zweet dan niet meer kwijt met twee wollen lagen?

alvast bedankt voor de reactie

Wol zweet ( bijna ) nooit,,natuurlijk niet aandoen met 30 graden. Maar het maakt niet uit of je merinowol hebt of andere. Mijn zelfgebreidde wollen sokken kan ik makkelijk als het moet twee dagen aan zonder dat je iets merkt. Wol ademt meer als fleece maar beide werken omhullend. Ik denk dat veel in dragen te maken heeft met wat jij lekker vind. Ik vind goede wol ( want daar zit wel verschil tusssen of ze alleen de eerste of ook de tweede schering gebruiken) prettiger als fleece wat vaak statisch maakt.

Het ligt er helemaal aan waar je heen gaat met je lange fietsreis.

Over het ademend vermogen zou ik niet zo in zitten. Fleece ademt erg goed, en wol ook, maar deze laatste is wel zwaarder. Als ik door Spanje ga fietsen neem ik helemaal geen fleecevest mee: veel te volumineus en gebruik het nauwelijks.
Het is handig om met laagjes te werken. Meerdere dunne laagjes i.p.v. één dikke. Daarmee kan je je veel beter aanpassen aan de omstandigheden. Een fleecejack is al gauw teveel, dat draag je alleen 's avonds bij de tent. Ik denk dat je veel beter uit bent met een dun fleecetruitje, eerlijk gezegd. Bij de ANWB kost zoiets erg weinig en die zijn best goed.
Het moet echt wel flink koud worden wil een Icebreaker hemd met een fleecetruitje en tegen de wind je regenjas, niet warm genoeg zijn.

Ikzelf zweer bij de z.g. softshells: waterafstotend, beetje isolerend, erg goed ademend, veel kleiner op te vouwen en veel universeler dan een fleecejack waar elk zuchtje wind dwars doorheen gaat.

Mijn laatste aankoop betreft een z.g. "puff": winddicht, waterafstotend, goed ademend en isolerend, erg licht en klein op te vouwen. Zeer tevreden mee.

Maar waar voert je tocht heen?

Ze zullen wel prima zijn hoor.
Snel droog natuurlijk niet, maar dat is ook niet je prioriteit, gezien je voorkeur voor de Icebreaker shirts (in de praktijk minst snel droog, samen met bijv. Craft...).
En het ietsje meer gewicht vermoed ik dat ook niet een verschil zal maken.
Als je tegen wol kan, is het ook nog eens netjes in restaurantjes e.d.

bedankt voor de tips. mijn tocht gaat naar Rome, over de alpen is natuurlijk koud, maar andere delen weer veel warmer. wat is het merk van je puff? is dat wezenlijk anders dan een ademend regenjack?

Yep, in de bergen kan het 's avonds vooral koud worden, zeker als je niet midden in de zomer gaat. Maar dan nog denk ik dat je op de fiets niet snel een fleecejack aan zult doen, en die dingen nemen wel veel ruimte in.

Ik heb een puff van Lowe, maar er zijn er veel meer die ze maken. Het is heel wat anders dan een ademend regenjack. Eigenlijk is het een vervanger voor het fleecejack. Net zo warm, maar winddicht(er), waterafstotend, lichter en kleiner op te rollen (die van mij past in z'n eigen jaszak).

Er is wel wat moeilijk aan te komen. Je zult even moeten zoeken, en wellicht op internet moeten bestellen. Kijk, dit is een mooie: http://www.trailspace.com/gear/montbell ... ap-jacket/ Je hebt ze ook in dons uitvoering, dan zijn ze net iets van 200gram!

Kijk, dit is die dons versie: http://www.trailspace.com/gear/montbell ... er-jacket/

Whaa, met die lage dollarkoers is dat dus "maar" €80!!. Kom toch zelf weer in de verleiding... :shock: :x

In de woestijn van Marokko is een dons"trui" (ik heb er 1 met een korte opening) van zo'n 300 gram in totaal ook niet verkeerd voor 's avonds. In de Alpen is dit ook erg prettig. Voor op de fiets kun je dan denken aan een soort PowerStretch (stretchfleece) jackje (lange rits is makkelijker aantrekken). Die wegen ca. 200 gram. Tezamen is dit dan 500 gram dus hetzelfde gewicht, maar veel breder inzetbaar en net zo compact als 1 gewone dikte fleece. Wel duurder weliswaar, maar je hebt van beiden ook slechts 1 nodig.
(Mijn devies is altijd dat je niet veel uitrusting hoeft te hebben, maar dan moet je wel het juiste hebben.)

Hear hear! (stel buitensportgekken! :wink: )

Wacht even, Robertjan is het deze?:www.mountainspirit.co.uk/shop/productde ... uctId=1752

dat ziet er best dik en groot uit. kan je dat zo klein maken? en het is echt een jas. (dus dan laat je je regenjack voor wat het is begrijp ik?)
wat lastig. ik dacht: merinoshirtje-fleece/merinojasje-regenjack. en dat je dan je shirtje kan vervangen(vandaar 2 stuks) en dat als het warm is je dat jack uitlaat of je fleece/wollenjack eronderuit haalt. dit (jouw jas)lijkt op een optie waarbij alleen deze aan hebt en daaronder meteen je shirtje?

had beter moeten lezen. bij de reviews staat dat ie inderdaad zo dun is dat iemand hem wilde terugsturen, omdat het niet leek alsof ie enige warmte kon geven. ja, misschien wel een optie en met de lage $ niet eens zo idioot duur. hij is vlgs mij wel alleen waterdicht bij lichte regen. maar dan kan ik mijn regenjack natuurlijk meenenen.

Spironski schreef:Hear hear! (stel buitensportgekken! :wink: )

Wacht even, Robertjan is het deze?:www.mountainspirit.co.uk/shop/productde ... uctId=1752
Ja, deze heb ik in gebruik.

Prettig vind ik de binnenzak die dienst doet als opberghoesje, de schouders uit sterk waterafstotend materiaal, de body uit superlicht materiaal, en oh ja: er zit geen rits in die kapot kan gaan, maar drukknopen sluiten het geheel. Het pakketje is ook klein, maar donzig genoeg om ook evt. dienst te doen als hoofdkussen.
En bij +3 graden 's nachts is hij prettig om de +5 graden slaapzak wat op te waarderen :wink: (die 2600 meter hoogte was niet gepland, maar de 8-daagse route is tijdens het fietsen 2x grondig aangepast vanwege een meevaller en een tegenvaller, waarbij die laatste wel weer meeviel omdat we hierdoor allebei de Gorge du Toudra en Gorge du Dades hebben befietst).

We wilden al bijna een muziekfilmpje opnemen in de woestijn met allebei onze donsjacks aan: All you need is Liv :lol:. (Zorg altijd voor reservebatterijen voor de camera, en schaam je ook absoluut niet voor rare voorstellen naar lokale bewoners :D!)
lola schreef:ik heb in mijn voorbereiding op mijn fietstocht twee icebreakershirtjes gekocht. ik vind ze helemaal geweldig(ze zijn warm en stinken inderdaad niet. dat had ik al gelezen op dit forum). nu heb ik nog een fleecejack nodig (ik heb helemaal geen kleding die zich voor dit soort dingen leent, ik heb nu een regenjack en die twee t-shirts) en de meneer van Bever liet me van icebreaker Fleecevervangers zien, van merino. Nu vraag ik me af: is dit teveel van het goede? ze zijn misschien iets zwaarder, maar als dat alles is? of raak je je zweet dan niet meer kwijt met twee wollen lagen?

alvast bedankt voor de reactie
Heb zelf ook twee icebreaker shirts gekocht. Het is inderdaad geweldig spul. Nu ben ik zelf en kaukleum en ik had al een merino onderhemd. Draag dus zelf merino onderhemd en daaroverheen een merino poloshirt. Heerlijk warm. Op de site van Icebreaker zelf stellen ze dat je rustig meerdere lagen merino over elkaar heen kan trekken. Met meerdere laagjes kun je varieren hoe warm je het wilt hebben. Ik denk dat ik zelf ook nog maar eens bij Bever ga kijken voor en fleecevervanger van merino. Dat lijkt me wel wat.

Het donsjack waar Spironski het over heeft lijkt me ook aantrekkelijk. Wel lijkt me het een nadeel dat je zoiets niet in het dagelijks leven (wekends etc) in huis zult dragen.
catemaron schreef:Het donsjack waar Spironski het over heeft lijkt me ook aantrekkelijk. Wel lijkt me het een nadeel dat je zoiets niet in het dagelijks leven (wekends etc) in huis zult dragen.
Het idee van Spironski van het donsjack voor de rustpauzes is erg goed. Niet voor niets heb ik het ook al weer jaren in gebruik.
Wel denk ik dat een donsjack van 200 gram, gezien mijn ervaring van mij met een model met korte opening van 300 gram wat al superlicht is, toch te koud zal zijn voor het doeleinde. Er zit dan vrijwel geen dons is. In mijn versie van 290 gram zit al welgeteld 94 gram dons in (met een ultralicht design), dus in een versie van ca. 200 gram is de hoeveelheid dons (en dus warmte) verwaarloosbaar.

Ik ken ook een gebruiker van die van 290 gram, die erover denkt een warmer model aan te schaffen...

Dat Montbell donsjack heeft een vulling van 50 gram 800 (Am.)cuin. Is wellicht niet héél erg warm, maar voor zo'n tocht naar Rome niet verkeerd, lijkt me. Je moet ook niet te warm worden. Eén van de dingen waarom ze warm zijn zonder dat er veel vulling in zit, is dat ze nagenoeg winddicht zijn.

Ik zou zoiets zeker niet als vervanging van een regenjack nemen (zéker niet bij dons)! Zie het als vervanger voor het volumineuze fleecejack. Je gebruikt het als je pauze neemt, of als je voor je tent zit, en je neemt het mee als je een stadje in gaat, voor als het 's avonds wat koeler wordt als je op zo'n gezellig terrasje zit :D. Het is opgevouwen dus niet groter dan een 0,5 liter waterfles!

Ik zou buiten die Icebreakers (welke heb je, de 200gr. of d 140-50 gr.?) nog wel één warmer iets (licht fleecetruitje, of inderdaad zo'n stretch fleecje) meenemen, dan nog zo'n Montbell jackje of softshell, en voor als het echt nodig is een licht regenjack.
Ik heb met een 140gr. Icebreaker in heet Venetië rondgelopen (30graden?), was niet te warm. Dus houd daar rekening mee. Die 200gr. zijn een stuk warmer.
Dat Merinowol is geweldig spul, maar het is, net als fleece, niet winddicht. Daarvoor heb je volgens mij toch een windbreaker (heel licht windjackje) een softshell, of dus zo'n puff nodig. Zo'n regenjack, al ademt het, is toch als enige winddichte laag een stuk benauwder, en bovendien zijn ze niet onkwetsbaar.

Maar, Lola, jouw basic-optie is ook niet helemaal verkeerd hoor! Ik weet alleen niet welke Icebreakers je hebt (de gewichten per vierkante meter, dus 140-150-200-260 etc.).

ik heb 200 shirtjes. ik heb weinig fietsspullen dus ik moet overal een keus in maken (en dat vind ik nogal lastig) omdat ik het nog moet aanschaffen: fietsbroek, handschoenen, fiets, helm en dus wat ik aan truitjes meeneem. waar zijn bijv. je handschoenen van? ik neem aan dat je met vingers eraan neemt, maar neem je dan dikke (die zag ik hangen bij Bever, of juist dunne, soort fleecehandschoentjes?of is dat afzien in de alpen)
qua extra laagje, kies ik na alle antwoorden voor de dikkere icebreaker. ook omdat je die vaker aan kan(wel zo praktisch) en je er mee op een terrasje kan stranden. bedankt voor alle tips!!!!

Even voor de duidelijkheid: wanneer ga je eigenlijk? Ik bedoel, je overweegt dikke handschoenen...?

eind april. ik heb geen idee hoe koud het in de bergen is en geen ervaring met feisthandschoenen: zijn die al behoorlijk warm van zichzelf? en heb die uberhaupt nodig? dank je voor het meedenken!

gegroet,

Ik ga even een pleidooi houden voor wol! Probeer niemand te overtuigen maar wil alleen even mijn eigen ervaring kwijt...en dan mag je ermee doen wat je goed acht.

Dat gezegd...alles heeft zijn voor en nadelen maar de nadelen van wol wegen voor mijn niet op tegen de voordelen.

Ik ben helemaal om...ik heb in de laatste jaren zón beetje al mijn bovenkleding ingeruild voor wol. heb verschillende merken maar heel veel icebreaker...zit nu op ongeveer 20 stuks denk ik van allerlei diktes. geweldig spul en ik draag het dagelijks.

Ik fiets graag, ik hou van fietsen en ik hou eigenlijk ook wel van mijn fiets...maar in eerste instantie ben ik een buitenmens en daar heb ik de voordelen van wol leren waarderen. Het is warm en koel en draag het dus ook midden in de zomer. Bovendien stinkt het niet en kan je het gerust meerdere dagen op de fiets dragen. Het vat ook geen vlam en brand dus niet in je huid als je aan het vuur slaapt.

Ik heb en paar jaar terug een week lang (in oktober) in de schotse hooglanden geleefd, zonder tent brander of buitensport uitrusting. Alleen mijn kleding, een mes, een zaag, en draad voor strikken en draad om te vissen. Ondanks dat het de hele week geregend heeft en ik constant nat was heb ik het nooit koud gehad met slechts drie wollen lagen waarvan de onderste twee icebreakers waren. De bovenste laag was een vervilte wollen jas van swanndri ( niet geschikt voor fietsers). geweldige ervaring om met zo weinig uit de voeten te kunnen. Sindsdien draag ik geen plastic of katoen meer!

Om te fietsen gebruik ik naast icebreaker ook een arktis wollen shirt dat voor mij als fleece vervanger dient. lekker warm en isolerend. Een echte aanrader.

zie bv. http://www.qmstores.co.uk/gbu0-prodshow/AK-1514.html

Verder zijn er ook steed meer fabrikanten die specifiek voor het fietsen wolle kleding ontwerpen:

http://www.vintagevelos.com/clothing1.html
https://www.ewnr.com/site/index.asp
http://www.swobo.com/
http://www.portlandcyclewear.com/woolcyclingjersey.html
http://www.ibexwear.com/shop/Products_L ... p?Cat=1072
http://www.boure.com/wool.html

Opties genoeg zou ik zo zeggen!

Wederom gegroet,
Gilbert

Ah kijk, dat verandert wel wat! Ik vermoed dat je eind april in de Alpen nog wel behoorlijk koud weer kunt tegenkomen, vooral 's ochtend en 's avonds. Dan een paar dingen:
-Ik zou zeker een isolerend winddicht jack meenemen, zoals een softshell of zo'n puff. Alleen een Icebreaker hemd met een dikkere laag daarover is niet genoeg, en de wind gaat daar dwars doorheen.
-Dat geldt ook voor je handschoenen. Wind is je grootste vijand, neem dus (dunne) winddichte handschoentjes mee. Fietshandschoenen zijn voor comfort en hebben niet zoveel met isolatie te maken.
-Neem op z'n minst ook een collant mee (zo'n enge, lange fietsbroek), of een lange broek waar je lekker in fietst.
-Ik neem soms ook een dunne Odlo lange onderbroek mee. Weegt bijna niets, neemt geen ruimte in, maar geeft wel warmte als je in de kou voor je tent zit.
-Neem een muts mee. Je verliest zeer veel warmte via je nek en hoofd.

Eind april kan je waarschijnlijk van allerlei weer tegenkomen, maar ik zou me ook voorbereiden op kou, in elk geval. Ik weet ook niet of je zo'n bikkel als Gilbert bent :D. Ikzelf ben net zo weg van Merino, maar Gilberts overleven op de Highlands kon voor een groot deel door die dikke vervilte jas, denk ik?