Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nordkyn - Forum Wereldfietser

Nordkyn

Hallo,

ik wil deze zomer naar het noorden van Noorwegen fietsen, vanuit Nederland of het zuiden van Skandinavie (hangt af van de afstand). Daarbij reizen enkele vragen:
-Hoeveel km. is dit ongeveer?
-Hoe lang duurt de tocht ongeveer (uitgaande van 90 a 120 km. per dag)?
-Welke gebieden mogen zeker niet ontbreken in de reis? 8O

In plaats van naar de Noordkaap wil ik naar Nordkyn rijden, ten oosten van de Noordkaap.

De Fjordenkust lijkt me heel mooi, maar ik heb gelezen dat je dan vaak met de veerboot over moet. Heeft iemand hier suggesties voor?

:D Ik dank u allen op voorhand :D

De afstand Amsterdam - Noordkaap (dat ligt iets ten westen van Nordkyn) is (op de fiets en over wegen die niet altijd even recht zijn) via de Lofoten (zou ik zeker overwegen) ongeveer 4400 kilometer.
Daar ben je ongeveer een week of zes à zeven mee bezig.

Wanneer je via de fjordenkust omhoog gaat (via de prachtige Riksvejen 17) moet je inderdaad zo af en toe een bootje hoppen. Die varen heel regelmatig en zijn een leuke onderbreking van je fietsreis. De suggesties die wij je daarvoor kunnen geven: Probeer niet als verstekeling mee te reizen maar koop braaf een kaartje. Probeer ook niet met je fiets aan boord te gaan wanneer deze nog bezig is met afmeren. Gewoon wachten tot de boot vast ligt en vervolgens wachten op instructies van de verlader voordat je de boot op gaat. Wij hebben gezien hoe een ongeduldige Duitse ligfietser een pontje over moest slaan (omdat ik 1974 nog heb meegemaakt vond ik dat niet zo heel erg :wink: ).

Neem van thuis vitamines mee. In het noorden van Noorwegen zijn zaken als verse groenten en fruit onbetaalbaar :!: .

Amuseer je!

Dick
bedankt voor de info

wegens de 'relatief korte' tijdsduur van mijn vakantie (5 a 6 weken) overweeg ik om eerst naar Oslo te vliegen en vandaar te gaan fietsen. Hoeveel km. is de Noordkaap dan ongeveer?


Mocht ik tijd over hebben, ik wil vanuit Kiruna, Hammerfest of iets dergelijks naar het zuiden treinen, dan kan ik altijd nog een stuk naar huis rijden. :wink:

Weet iemand of de brug tussen Denemarken en Zweden voor fietsers is toegestaan?

Wellicht is het een idee om eerst naar Bergen te vliegen/reizen. Als ik het goed heb zit je dan aan de kust. Vandaar zou je verder kunnen. Ik zou vanuit Bergen overigens niet richting Flam reizen. Wij zijn daar geweest (Flam en omgeving) afgelopen zomer en ik was behoorlijk teleurgesteld in de grote hoeveelheid Nederlanders aldaar. Eigenlijk in de hoeveelheid toerisme in het algemeen daar. Neemt niet weg dat het een erg mooi land is.
JoostVerboven schreef:bedankt voor de info

wegens de 'relatief korte' tijdsduur van mijn vakantie (5 a 6 weken) overweeg ik om eerst naar Oslo te vliegen en vandaar te gaan fietsen. Hoeveel km. is de Noordkaap dan ongeveer?
In 2001 ben ik via Oslo naar de Lofoten gefietst, circa 1700 km in 2 weken.
Aanraders zijn de Trollstigen tussen Geiranger en Åndalsnes, De RV 17 kustroute en de eilandengroep Lofoten. Van hier is het nog ruim 1000 km naar de Noordkaap dus totaal een week of 4 stevig doorfietsen. :lol:

Details over mijn tocht zijn te vinden op mijn website.
Er is overigens een goede treinverbinding tussen Bodø en Oslo, of je kan ook snel en voordelig vliegen tussen het hoge noorden en Oslo.
Zie ook dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1156

Hoi Joost,

je idee om vanaf Kiruna naar beneden te treinen is helemaal niet zo gek. In Kiruna kun je de grootste erstmijn ter wereld bezoeken (een aanrader) en er is ook een stationnetje. In de zomermaanden vertrekt daar de Inlandsbanan http://www.inlandsbanan.se/
Dit is een boemeltje dat via plaatsen als Gällivare, Jokmok, Orsa en Östersund naar beneden tuft. Voor veel Zweden is dit een belevenis. Het is toeristisch, dat wel, maar heel aangenaam. Onderweg kun je overal uitstappen en daar blijven zolang je wilt, er zijn activiteiten op en rond de trein, het is - kortom - een heel prettige reis door een omgeving die op de fiets landschappelijk minder inspiratie brengt (je rijdt vrij lang door hetzelfde landschap).

Mooi plan! Van Oslo naar Nordkyn is (wanneer je in Noorwegen blijft) een geweldige rit en van Nordkyn terug naar Kiruna maak je ook kennis met dat wat er nog rest van de Lappenkultuur. De Inlandsbanan is een gezellige afsluiter. Heel goed te doen in de tijd die je hebt.

nogmaals... amuseer je!

Dick

Overigens: in de zomer van 200 fietsten wij ook in Noorwegen: http://home-2.worldonline.nl/~ac28072/Koerier031.html