Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreparatiecursussen in 2008 - Forum Wereldfietser

Fietsreparatiecursussen in 2008

Fietsreparatiecursussen in 2008


Wat en wanneer?
De Wereldfietser organiseert in samenwerking met Marten Gerritsen een fietsreparatiecursus voor maximaal 16 leden per weekend. De cursus wordt gegeven in de volgende weekenden.

26-27 april............Basiscursus inmiddels volgeboekt

3-4 mei................Basiscursus inmiddels volgeboekt

24-25 mei.............Gevorderdencursus voldoende plekken beschikbaar

31 mei-1 juni.........Stoomcursus voldoende plekken beschikbaar


Data voor september zijn geworden:

13-14 Sept-08.............Basis nog enkele plekken beschikbaar

20/21 Sept-08.............Gevorderden nog ruim voldoende plek

4-5 okt-08.............Stoomcursus nog ruim voldoende plek





Plaats is steeds het Groningse Kiel Windeweer. De cursus en bestaat uit theorie maar vooral uit praktijkblokken. Aan de hand van een cursusboek geeft Marten fietsreparatiecollege. In zijn professionele werkplaats kun je in teams proberen de theorie in praktijk te brengen. Aan het eind van de cursus ontvang je een getuigschrift waaruit blijkt dat je de cursus met succes hebt gevolgd.

Waarom?
Het doel van de cursus is het verkrijgen van inzicht in fietstechniek, het vergroten van het inzicht in de keuze van componenten en het leren afstellen / repareren / vervangen van de meest voorkomende onderdelen.



Voor wie?
De fietsreparatiecursus is bedoeld voor leden van De Wereldfietser en zowel beginners als gevorderden. Voor gevorderden zijn dit jaar aparte weekenden beschikbaar. Van de beginners wordt wel verwacht dat ze al een idee hebben hoe je een band moet plakken, dat ze ooit al eens succesvol een boutje hebben aangedraaid en dat het verschil tussen een frame en een wiel niet hoeft te worden uitgelegd.


Wat gaan we doen?
Dit jaar gaan we twee verschillende sleutelcursussen geven: een basisversie met in vergelijking met de tot nu toe gegeven cursus een iets lager tempo en een uitgebreide vervolgcursus met wat meer exotische zaken. In de basiscursus blijft uiteraard het derailleur en remmen afstellen, kabels vervangen, wielen, ketting en tandwielen wisselen en de zitpositie instellen, de vervolgcursus begint met een snelle herhaling en geeft extra aandacht aan wielen vlechten, vering, hydraulische remmen, Rohloff, schijfremmen, framereparaties etc.
Voor al het benodigde gereedschap en sleutelobjecten wordt gezorgd. Indien er tijd/ruimte over is mag er ook aan de eigen fiets gewerkt worden, maar of je daar nog puf voor hebt?


Waar?
De cursus wordt gegeven in de boerderij van Marten Gerritsen in Kiel Windeweer. Het klussen vindt plaats in de schuur. Je kunt in zijn ruime tuin kamperen (onder appel- of pereboom naar keuze), maar je mag ook een plek zoeken in de schuur tussen alle gestalde fietsen, gereedschap, auto's, boten en overige spullen.

Het adres is Dorpstraat 132, 9605 PD Kiel Windeweer, telefoon 0598 - 491865. Kiel Windeweer (Gemeente Hoogezand-Sappemeer) ligt 7 km achter Zuidlaren, op de grens Groningen-Drente. Met het OV niet echt bereikbaar ('taxi' in overleg met Marten), neem je een fiets mee, dan is bij redelijk weer in Assen uitstappen leuker dan rondrijden via Groningen naar Kropswolde of Hoogezand.

Hoe laat?
De cursus begint zaterdagochtend om 10 uur. Aangezien Kiel Windeweer niet voor iedereen naast de deur ligt, ben je van harte welkom om vrijdagavond al je tentje op te zetten (wel even aan Marten laten weten!). Zaterdag sluiten we de dag af met een gezamenlijke maaltijd. Zondag begint de cursus weer rond 10 uur en verwachten we de cursus rond 16:30 uur te kunnen afsluiten.

Wat moet ik meenemen?
Voor de cursus: kleding waar een vlekje in zou mogen komen, schoenen waar je een paar uur op kunt staan. Voor het kamperen: mooi weer en wat je verder denkt nodig te hebben (zoals ontbijt, lunch). In Kiel Windeweer zijn GEEN winkels! Er wordt gewerkt aan sleutelobjecten, maar als je specifieke vragen hebt over je eigen fiets kun je die uiteraard het beste meebrengen.

Hoe kan ik me inschrijven?
Het cursusgeld bedraagt 65 euro. Leden van de Wereldfietser kunnen zich inschrijven via Roald Bonants, reparatiecursus@wereldfietser.nl . Vermeld naast namen en woonplaatsen van alle deelnemers a.u.b. voor welke cursusdatum je je opgeeft! Niet-leden moeten eerst lid worden van de Wereldfietser (zie www.wereldfietser.nl ). Voor samenwonende partners is één lidmaatschap voldoende De inschrijving vindt plaats op volgorde van ontvangst van het cursusgeld (maximaal 16 personen per weekend!). Het geld kan gestort worden op rekeningnummer 52.57.323 van de Wereldfietser te Amsterdam.
Bij de prijs is inbegrepen: cursusgeld, cursusboek, certificaat, avondeten (Chinees), koffie, thee, pleisters en gezelligheid.

Algemene informatie en inschrijving
reparatiecursus@wereldfietser.nl

Technische informatie
Marten Gerritsen, info@m-gineering.nl[/b]

De eerste cursus dit jaar in april is bijna volgeboekt. Zie ook eerste bericht voor beschikbare plekken.

De basiscursus van 26-27 april is inmiddels volgeboekt.

Wie zijn fiets beter wil leren kennen kan op de overige data nog terecht. Zie het bovenstaande eerste bericht.

Natuurlijk zullen er ook in september weer diverse weekenden volgen. Data worden terzijnertijd bekend gemaakt.

Jammer dat de cursus zo ver weg is. Misschien dat de cursus ook een keer in het westen gehouden kan worden. En dan ook voor niet leden.

Tokkelaar schreef:Jammer dat de cursus zo ver weg is. Misschien dat de cursus ook een keer in het westen gehouden kan worden. En dan ook voor niet leden.
De cursus is niet bedoeld voor wereldfietsers waarvoor 200 km al een onoverbrugbare afstand is.

De 15 euro lidmaatschapskosten vallen in het niet bij de premie die er op tafel moet komen om mij met het hele circus naar het westen te halen

:D

Toch is de afstand voor mij te groot om in het week-end ff heen en weer te fietsen en dan ook nog de cursus te volgen. :(
Het opnemen van vakantiedagen is een optie maar deze bewaar ik liever voor de zomer. Het zijn moeilijke keuzes.

Tokkelaar schreef:Toch is de afstand voor mij te groot om in het week-end ff heen en weer te fietsen en dan ook nog de cursus te volgen. :(
Het opnemen van vakantiedagen is een optie maar deze bewaar ik liever voor de zomer. Het zijn moeilijke keuzes.
Ja kan toch ook met de trein gaan? Of meerijden met een van de andere cursisten? Je fiets meenemen is niet verplicht hoor.

O ja en dat lid worden moet toch ook geen probleem zijn?
Waar krijg je nog voor 15 euri's vier keer per jaar een blad en een hoop leuke activiteiten?

Ik zou het maar doen. Als je straks op vakantie met pech aan de weg staat, heb je spijt dat je er niet voor gekozen hebt :wink:
Vanaf treinstation Groningen neem je bus 73 naar Ter Apel . Uitstappen bij halte paal 4, dan nog tien minuten lopen. De laatste bus op vrijdagavond gaat om 23.21.

Kijk op http://www.9292ov.nl voor alle vertrektijden.

Terug ben ik overigens met een cursusgenote terug gereden en in haar woonplaats op de trein naar huis gestapt. Vond de cursus zeker een aanrader, ook omdat deze plaatsvond in een volledig ingerichte werkplaats.
Azimuth! schreef: Vond de cursus zeker een aanrader, ook omdat deze plaatsvond in een volledig ingerichte werkplaats.

En vergeet dan vooral de super dorpschinees, dé Marten-ambiance en de rustieke boomgaard waarin we onze tentjes mochten opzetten, niet! :lol:

Blanche
Ik heb me voor de gevorderden cursus ingeschreven op 24 en 25 mei.

Met de auto rij ik dan via Groningen (op zaterdagochtend) naar Kiel-Windeweer. Als mensen met de trein komen op zaterdagochtend, dan wil ik ze met alle plezier op het station van Groningen ophalen en meenemen naar de cursus.

Wel graag even een pm, om het e.e.a. af te stemmen.

[quote="Tokkelaar"]Toch is de afstand voor mij te groot om in het week-end ff heen en weer te fietsen en dan ook nog de cursus te volgen. :(
Het opnemen van vakantiedagen is een optie maar deze bewaar ik liever voor de zomer. Het zijn moeilijke keuzes.[/quot

Een beetje wereldfietser is wel wat afstanden gewend.

Tokkelaar schreef: En dan ook voor niet leden.
Dat is nu juist een meerwaarde van het lidmaatschap!

Nou ben ik toch heel benieuwd of na al deze reclame Tokkelaar én naar de cursus gaat én al lid is van de Wereldfietser :wink:

Tokkelaar is (nog) geen lid.
Wel ben ik abonnee op het blad "Fietsen"
Met een collega/techneut ga ik m'n fiets demonteren en weer monteren.
Op deze manier kan ik ook een hoop kennis vergaren.

ok :wink:
Roald schreef:Fietsreparatiecursussen in 2008


Wat en wanneer?
De Wereldfietser organiseert in samenwerking met Marten Gerritsen een fietsreparatiecursus voor maximaal 16 leden per weekend. De cursus wordt gegeven in de volgende weekenden.

26-27 april............Basiscursus inmiddels volgeboekt

3-4 mei................Basiscursus voldoende plekken beschikbaar

24-25 mei.............Gevorderdencursus voldoende plekken beschikbaar

31 mei-1 juni.........Stoomcursus voldoende plekken beschikbaar


Data voor september volgen zodra bekend
Ook de basiscursus op drie en vier mei is nu inmmiddels volgeboekt

Fietsreparatiecursussen in 2008


Wat en wanneer?
De Wereldfietser organiseert in samenwerking met Marten Gerritsen een fietsreparatiecursus voor maximaal 16 leden per weekend. De cursus wordt gegeven in de volgende weekenden.

26-27 april............Basiscursus inmiddels volgeboekt

3-4 mei................Basiscursus inmiddels volgeboekt

24-25 mei.............Gevorderdencursus voldoende plekken beschikbaar

31 mei-1 juni.........Stoomcursus voldoende plekken beschikbaar


Data voor september zijn geworden:

30-31 Augt-08.............Basis

13-14 Sept-08.............Gevorderden

20/21 Sept-08.............Stoomcursus





Plaats is steeds het Groningse Kiel Windeweer. De cursus en bestaat uit theorie maar vooral uit praktijkblokken. Aan de hand van een cursusboek geeft Marten fietsreparatiecollege. In zijn professionele werkplaats kun je in teams proberen de theorie in praktijk te brengen. Aan het eind van de cursus ontvang je een getuigschrift waaruit blijkt dat je de cursus met succes hebt gevolgd.

Waarom?
Het doel van de cursus is het verkrijgen van inzicht in fietstechniek, het vergroten van het inzicht in de keuze van componenten en het leren afstellen / repareren / vervangen van de meest voorkomende onderdelen.



Voor wie?
De fietsreparatiecursus is bedoeld voor leden van De Wereldfietser en zowel beginners als gevorderden. Voor gevorderden zijn dit jaar aparte weekenden beschikbaar. Van de beginners wordt wel verwacht dat ze al een idee hebben hoe je een band moet plakken, dat ze ooit al eens succesvol een boutje hebben aangedraaid en dat het verschil tussen een frame en een wiel niet hoeft te worden uitgelegd.


Wat gaan we doen?
Dit jaar gaan we twee verschillende sleutelcursussen geven: een basisversie met in vergelijking met de tot nu toe gegeven cursus een iets lager tempo en een uitgebreide vervolgcursus met wat meer exotische zaken. In de basiscursus blijft uiteraard het derailleur en remmen afstellen, kabels vervangen, wielen, ketting en tandwielen wisselen en de zitpositie instellen, de vervolgcursus begint met een snelle herhaling en geeft extra aandacht aan wielen vlechten, vering, hydraulische remmen, Rohloff, schijfremmen, framereparaties etc.
Voor al het benodigde gereedschap en sleutelobjecten wordt gezorgd. Indien er tijd/ruimte over is mag er ook aan de eigen fiets gewerkt worden, maar of je daar nog puf voor hebt?


Waar?
De cursus wordt gegeven in de boerderij van Marten Gerritsen in Kiel Windeweer. Het klussen vindt plaats in de schuur. Je kunt in zijn ruime tuin kamperen (onder appel- of pereboom naar keuze), maar je mag ook een plek zoeken in de schuur tussen alle gestalde fietsen, gereedschap, auto's, boten en overige spullen.

Het adres is Dorpstraat 132, 9605 PD Kiel Windeweer, telefoon 0598 - 491865. Kiel Windeweer (Gemeente Hoogezand-Sappemeer) ligt 7 km achter Zuidlaren, op de grens Groningen-Drente. Met het OV niet echt bereikbaar ('taxi' in overleg met Marten), neem je een fiets mee, dan is bij redelijk weer in Assen uitstappen leuker dan rondrijden via Groningen naar Kropswolde of Hoogezand.

Hoe laat?
De cursus begint zaterdagochtend om 10 uur. Aangezien Kiel Windeweer niet voor iedereen naast de deur ligt, ben je van harte welkom om vrijdagavond al je tentje op te zetten (wel even aan Marten laten weten!). Zaterdag sluiten we de dag af met een gezamenlijke maaltijd. Zondag begint de cursus weer rond 10 uur en verwachten we de cursus rond 16:30 uur te kunnen afsluiten.

Wat moet ik meenemen?
Voor de cursus: kleding waar een vlekje in zou mogen komen, schoenen waar je een paar uur op kunt staan. Voor het kamperen: mooi weer en wat je verder denkt nodig te hebben (zoals ontbijt, lunch). In Kiel Windeweer zijn GEEN winkels! Er wordt gewerkt aan sleutelobjecten, maar als je specifieke vragen hebt over je eigen fiets kun je die uiteraard het beste meebrengen.

Hoe kan ik me inschrijven?
Het cursusgeld bedraagt 65 euro. Leden van de Wereldfietser kunnen zich inschrijven via Roald Bonants, reparatiecursus@wereldfietser.nl . Vermeld naast namen en woonplaatsen van alle deelnemers a.u.b. voor welke cursusdatum je je opgeeft! Niet-leden moeten eerst lid worden van de Wereldfietser (zie www.wereldfietser.nl ). Voor samenwonende partners is één lidmaatschap voldoende De inschrijving vindt plaats op volgorde van ontvangst van het cursusgeld (maximaal 16 personen per weekend!). Het geld kan gestort worden op rekening 6991722 van de Wereldfietser te Schiedam.
Bij de prijs is inbegrepen: cursusgeld, cursusboek, certificaat, avondeten (Chinees), koffie, thee, pleisters en gezelligheid.

Algemene informatie en inschrijving
reparatiecursus@wereldfietser.nl

Technische informatie
Marten Gerritsen, info@m-gineering.nl[/b]

Beste liefhebbers met interesse voor de techniek aan de fiets.

Voor de stoomcursus 31mei-1 juni zijn nog diverse plaatsen beschikbaar.

Meld je nu nog aan en je bent verzekerd van een plek voor dit reuzegezellige fietsreparatieweekend.

Tijdens dit weekend komt zowat alle techniek van een standaard derailleurfiets met cantilever/v-brakes, aan de orde.
in verband met het verplaatsen van het najaarsweekend zijn de data voor de sleutelcursussen ook opgeschoven

13-14/9 basiscursus
20-21/9 vervolgcursus
4-5/10 stoomcursus (sleutelcursus oude stijl)

De beschikbaarheid op dit moment is als volgt:


13-14 Sept-08.............Basis nog enkele plekken beschikbaar

20/21 Sept-08.............Gevorderden nog ruim voldoende plek

4-5 okt-08.............Stoomcursus nog ruim voldoende plek