Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pees-ontsteking - Forum Wereldfietser

pees-ontsteking

Name: Freek Verbakel

Email: F_Verbakel@hotmail.com

Hadden we net een fietstocht gepland voor volgende week, gaat die niet door. Oorzaak: pees-ontsteking aan beide knieën.
Is er een 'ervaringsdeskundige' die dit ook ooit gehad heeft?
Wat is er aan te doen? Loop inmiddels ook bij de fysiotherapeut, maar wellicht heeft er iemand tips?

Name: Marco Meijerink

Email: limaonbike@hotmail.com

Beste Freek,
Helaas, ik zou het graag mooier/leuker voor je willen maken maar het enige wat echt helpt is RUST. Masseren met een ijsblokje is ook goed. Niet te lang omdat té koud ook niet goed is. Gewoon één of twee ijsblokjes.
Je bent toch wel weer in orde voor het voorjaarsweekend van de Wereldfietser????
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Anonymous

Beste Freek,
Helaas, ik zou het graag mooier/leuker voor je willen maken maar het enige wat echt helpt is RUST. Masseren met een ijsblokje is ook goed. Niet te lang omdat té koud ook niet goed is. Gewoon één of twee ijsblokjes.
Je bent toch wel weer in orde voor het voorjaarsweekend van de Wereldfietser????
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Ivana

Het laaste wat ik gehoord heb van mijn fysiotherapeute die me oefeningen laat doen om de voet te laten versterken, zodat ik minder makkelijk weer een pees verrek of zoiets dergelijks is dat je in geval van een wens om snel te herstellen, je juist NIET met ijsblokjes moet gaan werken.
Dat neemt de pijn wel weg, maar remt het genezingsproces. Door extra warmte (ontsteking) probeert je lijf die plek sneller te laten helen, zo heb ik het tenminste begrepen. Dan rem je het genezingsproces door afkoeling.

Ik blij, want ik was een beetje te lui om met ijsblokjes te gaan werken. Ook pijnstillers zijn niet zo'n goed idee, het kan wel als je toch per se wilt fietsen, maar daarmee lijkt het alsof de ontsteking tijdelijk weg is, wat natuurlijk niet het geval is.

Sterkte er mee... ik kan aanraden om met beleid aan krachttraining te gaan doen. Het helpt om spieren, botten en pezen te versterken. Voor versterking van mijn voeten voer ik de volgende oefeningen uit: squat, good morning, calf raise, lunge, leg press, traploopoefeningen en de leg curl. Dit vooral om de achillespees op te rekken.. Wie weet kan ik nog ooit weer eens normaal hardlopen, de pees was zo verkort dat ik alleen nog op mijn voorvoeten kon rennen.

Pas goed op je zelf..
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Freek Verbakel

Email: F_Verbakel@hotmail.com

Gisteren weer bij fysiotherapeut geweest (pijn wordt overigens al wel iets minder). Die vertelde dat ijs helpt om te voorkomen dat de ontsteking verder gaat. Een helende werking heeft het inderdaad niet. Maar ijs zorgt er ook niet voor dat de ontsteking erger wordt (volgens de fysiotherapeut).
Of ik het kampeerweekend van de wereldfietser bij kan wonen, durf ik nog niet te zeggen. De verachting was dat ik pas over een week of drie na vandaag verost zou zijn van de ontsteking. Ik doe m'n best! In ieder geval mis ik nu wel de 11stedenfietstocht van 2e pinksterdag...
--- --- --- --- --- --- --- --- ---
Ik heb vorig jaar in Thailand tijdens een beklimming ook een pees verrekt, of hij is door overbelasting ontstoken geraakt. Bij de Fysio krijg je goeie oefeningen mee om je spieren te controleren, en te versterken. Al blijft er bij mij wel een soort sluimerend gevoel altijd achter in m´n knie. Op het oude forum stond ooit een bericht, met antwoorden van een aantal mensen, maar ik weet niet meer precies hoe, en wat.
Graag hoor ik reacties van andere mensen...

Met het oude forum, bedoel je daar het vorige, bij bravenet ondergebrachte, of het forum daarvoor? Ik kan dan eventueel nog eens gaan zoeken.


MvG,

de beheerder
Als het met fietsen is opgelopen, trap je missschien te zwaar. Bij ligfietsers is dit een vaker voorkomend probleem, war voorkomen kan worden door een hogere trapfrequentie vol te houden (ca 90)
Kan langdurig zijn, ik had een peesontsteking in mijn voet in februari opgelopen met wandelen en ik voel het nu nog regelmatig, gaat wel de goede kant op
succes ermee

:roll:
Tijdens onze vakantie erg weinig last gehad van de peesontsteking. De week er voor wel intensieve ultrasontherapie gehad bij fysio.
In de vakantie elke dag na het fietsen toch maar gekoeld met ijs. Alleen bij de steilste hellingen af moeten stappen. De rest was goed te doen.

Nu ik weer woon-werk-verkeer fiets (10 km enkele reis) neemt de last weer toe. Waarschijnlijk toch te maken met te hard willen trappen met te zwaar verzet, zeker tegen de wind in.

Enige wat m.i. verder helpt is inderdaad veel rust, en bij inspanning met fietsen zorgen voor hoge trap-frequentie.

Freek