Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen in 14 dagen de moeite? - Forum Wereldfietser

Noorwegen in 14 dagen de moeite?

Hallo, ik wil graag eens naar Noorwegen. Het liefst natuurlijk daar fietsen.
Mijn vraag is of het de prijs waard is om zo kort naar Noorwegen te gaan voor ik denk een hogere prijs?
En welk gebied zouden jullie me dan aan raden om te gaan fietsen?
Ik denk dat 80 km per dag te halen is....
Roger
trek2200 schreef:Mijn vraag is of het de prijs waard is om zo kort naar Noorwegen te gaan
Is EUR 90 met de nachttrein + dagtrein + boot naar kristiansand duur?
Twee dagtrips Amsterdam vanuit Twente zijn duurder.
Met de komst van de lowbudget vluchten is Noorwegen niet meer zo duur om erheen te vliegen hoor. En in 2 weken zou je een heel mooie route kunnen maken door het Fjordengebied. Zie voor meer info mijn site, of die van mijn broer die daar maar liefst 3 rondjes heeft gefietst en ook de landeninfo Noorwegen.
Mocht je in het noorden van het land wonen, kijk ook eens bij Ryanair. Je hebt al een enkeltje Bremen-Oslo voor 10 euro incl tax ;-)
De tovenaar schreef:Mocht je in het noorden van het land wonen, kijk ook eens bij Ryanair. Je hebt al een enkeltje Bremen-Oslo voor 10 euro incl tax ;-)
Hier komt dan nog €60,00 euro bij voor je fiets, €26.00 voor je bagage en inchecken, en €8,00 voor het betalen.
Retour dus voor 1 fiets en 1 ticket kom je op €114,00!!
MiaV schreef:
De tovenaar schreef:Mocht je in het noorden van het land wonen, kijk ook eens bij Ryanair. Je hebt al een enkeltje Bremen-Oslo voor 10 euro incl tax ;-)
Hier komt dan nog €60,00 euro bij voor je fiets, €26.00 voor je bagage en inchecken, en €8,00 voor het betalen.
Retour dus voor 1 fiets en 1 ticket kom je op €114,00!!
Inderdaad, die 0,01 euro voor de vlucht is gewoon een instinker :evil:
http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php?sect=CHARGES
En dan hebben we het ook nog niet over de kosten om bij het vliegveld te komen, evt extra overnachtingen ivm zeer vroege of late vertrek/aankomsttijden etc.
De tovenaar schreef:
MiaV schreef:
De tovenaar schreef:Mocht je in het noorden van het land wonen, kijk ook eens bij Ryanair. Je hebt al een enkeltje Bremen-Oslo voor 10 euro incl tax ;-)
Hier komt dan nog €60,00 euro bij voor je fiets, €26.00 voor je bagage en inchecken, en €8,00 voor het betalen.
Retour dus voor 1 fiets en 1 ticket kom je op €114,00!!
Inderdaad, die 0,01 euro voor de vlucht is gewoon een instinker :evil:
http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php?sect=CHARGES
En dan hebben we het ook nog niet over de kosten om bij het vliegveld te komen, evt extra overnachtingen ivm zeer vroege of late vertrek/aankomsttijden etc.
Kortom ga lekker met de trein, ontmoet je meer mensen, zie je meer en het is een leuker avontuur dan vliegen en ZOVEEL milieuvriendelijker...
Als je buiten europa gaat, is vliegen imho nog wel te verantwoorden. Echter binnen europa vind ik net zoals de auto pakken voor een bezoekje binnen een straal van 5 km: makkelijk, snel en comfortabel... maar je mist zoveel van de reis/omgeving en het is gewoon niet goed voor de natuur waar je zo graag doorheen fietst.

Als je met de trein gaat ben je dus €180,00 kwijt voor een retour.
(Daar staat tegenover dat Amsterdam wel dichterbij is dan Bremen.)
Genoeg mogelijkheden dus en allebei de moeite waard voor 14 dagen Noorwegen

jordan schreef:Als je met de trein gaat ben je dus €180,00 kwijt voor een retour.
(Daar staat tegenover dat Amsterdam wel dichterbij is dan Bremen.)
Wel relaxed is dat de trein van 'huis' vertrekt en het grootste deel zonder overstappen 's nachts doet. 'Lekker' maffen dus.
Misschien kun je ook in Utrecht, Hengelo of Venlo nog opstappen, moet ik nog navragen...

ik vlieg deze zomer wss naar oslo met sterling , een deense firma.

sterling.dk denk ik.

misschien tot dan:P

Thomas

Torching Vark schreef: Misschien kun je ook in Utrecht, Hengelo of Venlo nog opstappen, moet ik nog navragen...
Venlo niet rechtstreeks, Utrecht en Arnhem wel. Je doet er alleen wel een beetje langer over maar geen stress dat je fiets tijdens het transport total loss raakt. Bovendien is de bootreis ook leuk (tenzij het stormt natuurlijk).

Afbeelding
aankomst in Oslo

Maar om op de originele vraag terug te komen: Ja, vooral doen! Zelfs met maar 14 dagen is het zeer de moeite waard. Het fjordengebied is prachtig, maar houd wel rekening met lange beklimmingen!

De tovenaar schreef:
Torching Vark schreef: Misschien kun je ook in Utrecht, Hengelo of Venlo nog opstappen, moet ik nog navragen...
Venlo niet rechtstreeks, Utrecht en Arnhem wel.
Ben je over Arnhem zeker? De treinen naar Denemarken gaan via Hengelo-Osnabrueck (zag ik zonet staan bij Denemarken), Arnhem is dan onlogisch op deze kaart.
Spironski schreef:Maar om op de originele vraag terug te komen: Ja, vooral doen!
Eens.

Torching Vark schreef:Ben je over Arnhem zeker? De treinen naar Denemarken gaan via Hengelo-Osnabrueck (zag ik zonet staan bij Denemarken), Arnhem is dan onlogisch op deze kaart.
De dagtreinen gaan via Hengelo-Osnabrück-Bremen ;-) -Hamburg naar DK
De citynightline: http://www.google.nl/search?q=Amsterdam+-+Odense
gaat via Keulen-Hannover

De tovenaar schreef:De dagtreinen gaan via Hengelo-Osnabrück-Bremen ;-) -Hamburg naar DK
De citynightline: http://www.google.nl/search?q=Amsterdam+-+Odense
gaat via Keulen-Hannover
Je leest nauwkeuriger dan ik :)
19:03 Amsterdam Centraal
19:31 Utrecht Centraal
20:08 Arnhem
...
22:02 Düsseldorf Hbf
22:28 Köln Hbf
...
23:56 Dortmund Hbf
...
07:36 Kolding st
08:20 Odense st
Aangezien ik uit het Twente kom ga ik maar eens kijken of het via Dortmund ook mogelijk is, jeetje wat een omweg maakt dat ding. 5 uur voor Amsterdam-Dortmund is heel lang. Enschede-Dortmund gaat rechtstreeks met zo'n mooie lighttrain (zat plek voor fietsen) in 2hr, en via Münster net zo lang (maar dan wel 1x overstappen).

Ja, 14 dagen Noorwegen is de moeite, 13 trouwens ook.

Waar je je kunt vermaken hangt af van je voorkeuren. Die kennen we niet. Wil je veel klimmen, of liever langs fjorden fietsen? Wil je alleen asfalt, of juist onverhard?

Wat wil je?

Hallo Roger,

14 dagen in Noorwegen fietsen is zeker de moeite.
Ik heb in 2006 een tocht van 2 weken in Zuid West Noorwegen gemaakt.
Ik heb mijn auto geparkeerd in Hanstholm en ben met de nachtboot overgestoken naar Egersund en terug van Kristiansand met Masterferrie naar Hanstholm.
Dit laatste was een stuk goedkoper.
Ik heb hiervoor gekozen omdat mocht het weer tegenvallen ik toch op een eenvoudige wijze weer terug zou kunnen.

Voor meer info zie mijn site
http://members.home.nl/harryopdefiets/

Harry

Als je met het vliegtuig zou willen gaan kun je natuurlijk ineens en stukje verder vliegen... bijvoorbeeld naar Kirkenes. Van daaruit kun je dan fietsen naar jawel de Noordkaap. Volledig langs Noorwegen is het 547 km. Via een stukje door Finland is het 530 km. Na je Noordkaap-belevenis zou je in Honningsvag de Hurtigruten (kustboot) kunnen nemen tot in Tromso. En daar opnieuw het vliegtuig op naar je thuishaven.

Voor wie weinig tijd heeft, geen bang heeft om met de fiets het vliegtuig te nemen, en graag een unieke belevenis in z'n fietsleven meemaakt is dit een fantastische tocht. Als je deze tocht zou fietsen tussen einde mei en einde juli kun je iedere avond genieten van de middernachtzon. Gezien de korte afstand kun je nog een aantal rustdagen nemen ook.

Mijn voorkeur zou gaan naar het zuidelijke deel van Noorwegen, alles tussen Oslo, Trondheim en Bergen is prachtig. Je moet helemaal niet naar de Noordkaap om de pracht van Noorwegen te ontdekken. Met uitzondering van de Lofoten vond ik het zuiden een pak mooier.
En 14 dagen is zeker de moeite om te gaan.

Een aanrader is de fietsroute die langs weg nr7 loopt, deze route ligt aan de andere kant van de rivier en is eveneens nr7 genaamd. Het is wel MTB parcours, maar zelfs met volle bepaking best te doen. Alleen je dag afstand gaat wel naar beneden op deze fiets/MTB route.
Vanaf Kroderen heb ik dit gevolgd tot Gol, daar ben ik Hemsedal ingefietst via fietsroute nr52 die eveneens parallel loopt met weg nr 52.

Een kaart van deze route vind je bij de plaatselijke vvv en heet "eventyrveien" of avonturen route. Schaal 1/150.000
Onderweg staan er bordjes met stukjes van deze kaart.

Misschien is langs de fjorden fietsen aantrekkelijker nog dan starten in Oslo. Vanuit Twente kun je Bremen goed als opstapplaats voor het vliegtuig benutten. In juni start Ryanair met een lijn Bremen - Haugesund (ligt tussen Stavanger en Bergen).


Karin

Veni vidi fietsie-