Hallo Maarten en Anna,
Wanneer je het goed organiseert is het dagelijks leven op de fiets in Canada en de Verenigde Staten inderdaad een stuk goedkoper dan in Centraal- en Zuid Amerika.
Vooral in die landen heb je als fietser vaak de sympathie van de bevolking mee waardoor je (zeker wanneer je zo jong bent als jullie zijn) regelmatig zult worden uitgenodigd voor een maaltijd of een logeerpartij. Die meevallers drukken je verblijfskosten behoorlijk.
Die ontmoetingen (die je uiteindelijk een mooi beeld geven van dat wat wij dan de 'gemiddelde Amerikaan' noemen) kun je ook zelf regelen. Wanneer je bijvoorbeeld lid wordt van organisaties als de Warm Showers List (fietsers die onderdak geven aan fietsers onderweg) of SERVAS dan kun je met een beetje handigheid je route langs logeeradressen uitstippelen. Dat levert ontzettend veel leuke ontmoetingen op.
Waarom fietsers Colombia toch telkens omzeilen en van Panama naar Quito vliegen is mij niet helemaal duidelijk. Als reden wordt vaak opgegeven dat 'het er gevaarlijk zou zijn'.
Koudwatervrees.
De meeste berovingen van (en moorden op!) fietsers vinden plaats langs de Panamericana in Ecuador en Peru.
Wanneer je dus om redenen van onveiligheid denkt om een stuk niet te fietsen dan zou ik van Panama Stad meteen maar doorvliegen naar Lima. Bovendien mis je op het stuk van Quito naar die stad helemaal niets. Je fietst tegen een keiharde zeewind in door een oninspirerend grijze woestenij.
Waar je zin in hebt.
Colombia is geweldig! Voor ons waren de drie maanden dat we door dat land gefietst hebben de mooiste van Zuid Amerika. De mensen zijn er net zo warm en hartelijk als overal en de natuur is uitbindiger en overweldigender dan in heel Zuid Amerika bij elkaar. In de drie maanden dat wij door Colombia gefietst hebben is elke dag een feest geweest.
Het dagelijks leven in Zuid Amerika is minder goedkoop dan je hoopt omdat je er veel minder zult kamperen. Je zult zien dat dat heel vaak onmogelijk is en je dus je toevlucht zult moeten zoeken in een alojiamento of hotel.
Bovendien zul je er met je budgettering rekening mee moeten houden dat je wanneer je in je eentje reist bijna net zoveel uitgeeft als wanneer je een stelletje bent. Daarmee wil ik je niet aanmoedigen om op deze manier een reispartner te zoeken, zeker niet wanneer je nauwelijks reiservaring hebt.
Het beginnen aan een reis als deze met een partner die je niet of nauwelijks kent lijkt mij vragen om moeilijkheden. Deze ondernemingen eindigen meestal in tranen op een schimmige hotelkamer met het verdelen van de spullen.
Verder zou ik je aan willen raden om je idee om 'in twintig maanden' van boven naar beneden te fietsen te bezien. Wanneer je op die manier reist zul je voor een groot gedeelte langs de Panamericana fietsen. Dat lijkt me niet echt leuk. Trek een jaar langer uit en ga van die platgereden route af of fiets in die twintig maanden door een kleiner gebied. Dan hoef je je niet te haasten en kun je langer blijven op plekken waar het leuk is.
Cartagena Colombia bijvoorbeeld is leuk genoeg om er zes weken te zijn en onze vier maanden in noordwest Afrika waren (met afstand) indrukwekkender dan de ruim drie jaar die wij in de America's hebben gefietst.
veel daarvan kun je hier lezen (en zien):
http://home-2.worldonline.nl/~ac28072/Index.html
Amuseer je!