Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inruil - Forum Wereldfietser

Inruil

Ik heb een koga randonneur uit 2001/2002 en wil deze inruilen voor een nieuwe koga randonneur. Weet iemand misschien wat ik nog voor deze fiets kan terug krijgen? En waar ze het meeste geven? De fiets is in goede staat alleen zit er een klein deukje in de stang omdat hier ooit een deur tegenaan is gekomen. Verder is alles nog in zeer goede staat.

Waarom zou je een nieuwe nemen?
Wim
Debsterr schreef:Ik heb een koga randonneur uit 2001/2002 en wil deze inruilen voor een nieuwe koga randonneur. Weet iemand misschien wat ik nog voor deze fiets kan terug krijgen? En waar ze het meeste geven? De fiets is in goede staat alleen zit er een klein deukje in de stang omdat hier ooit een deur tegenaan is gekomen. Verder is alles nog in zeer goede staat.
Ik was zaterdag in Zutphen en kwam langs zomaar een fietsenmaker in een buitenwijk. Hij had tientallen tweedehandsjes buiten staan. De prijzen waren verbazingwekkend. Voor 159 euro had je bv een Batavus Comanche die er werkelijk als nieuw uit zag. Er waren wel een boel hippere fietsen die duurder waren, maar juist de types die wat ouderwetser waren zoals die Batavus, waren ongelooflijk goedkoop.
Dus ik ben bang dat je voor die Koga niet veel meer terugkrijgt als er wat gebruikssporen aanzitten.
Succes,
Leon

En dit is nu net ook de reden dat als je weinig geld hebt een tweedehands zo aantrekkelijk is. Iedereen doet op dit moment zijn vrijwel ongebruikte stalen fiets zonder voorvering weg omdat je je op zondag zonder alu zwaargewicht met voorvering etc niet meer kunt vertonen in het pannenkoekenhuis. Jouw motieven zijn vast heel andere, maar dit is wat er op de markt gebeurt, en darom zijn tweedehandsjes bijna niets meer waard.
Een (stalen?) Koga van een paar jaar oud is vast nog een heel mooie fiets (tenzij de maat ooit niet goed was). Natuurlijk kan het zijn dat er tandwielen en een ketting versleten zijn, maar dan een nieuwe fiets kopen is zoiets als je amerikaanse auto vervangen omdat de asbakken vol zitten.
Als je jezelf echt wilt verwennen - daar is niets op tegen - en echt iets mooiers wilt, dan zou ik ook verder gaan kijken dan een Koga. En ik zou nog weer eens helemaal het afwegingstraject langs gaan van bandenmaat, frameteriaal, stuurmodel, overbrenging, etc etc. Een nieuwe replica van wat je al hebt is alleen zinvol als je bestaande fiets perfect geschikt is, maar alleen hopeloos versleten. Je kunt er ook nog eens 365 nachtjes over slapen.
Wim

Er is inderdaad niets leuker dan een oude fiets opknappen!

Vet in de lagers, nieuwe drive-chain, verse kabels en zuivere lucht in de banden - heeerlijk!

Een avondje klussen met een fles rode wijn erbij en een goede CD - magic!

Geef de Koga een tweede leven!
Willem Jongman schreef:Waarom zou je een nieuwe nemen?
Wim
Tsja waarom zou ik een nieuwe nemen? Ik heb het idee dat de fiets toch niet de juiste maat heeft. Het is een 50 cm frame en ik ben 1,78 meter lang maar een vriend van mij is net zo lang en heeft ook een 50. Als ik naar de maten kijk zie ik bij mijn lengte meestal een frame van 56 of meer staan. Voor de rest heb ik zoiets van nu kan ik er misschien nog een mooie prijs voor krijgen maar als dat idd zo weinig is dan doe ik het natuurlijk niet.
Tja..., een frame van 50 bij 1m 78 lengte is wel een beetje raar
Hoe hebben ze je dat ooit aan kunnen smeren?
Maar of je nu een nieuwe moet kopen..... ? Zoals je al las hierboven zou ik eens naar een goeie 2e hands kijken, mischien kan je ruilen
Hoewel..? 50 cm zal niet zoveel gevraag naar zijn denk ik.
succes
dik5 schreef:Tja..., een frame van 50 bij 1m 78 lengte is wel een beetje raar
Hoe hebben ze je dat ooit aan kunnen smeren?
Maar of je nu een nieuwe moet kopen..... ? Zoals je al las hierboven zou ik eens naar een goeie 2e hands kijken, mischien kan je ruilen
Hoewel..? 50 cm zal niet zoveel gevraag naar zijn denk ik.
succes
Aangezien ik ging twijfelen over de frame maat heb ik net even gekeken en nee het is geen 50 maar 54 dus ik ben in de war geweest;-) Haha 50 is idd wel erg klein voor mijn lengte. Ik weet niet goed wat ik wil, ik stoor me een beetje aan het deukje in het staal van de stang, het is klein maar toch vind ik het erg zonde en het uitlaten deuken is volgens mij niet mogelijk of heel duur? Maar door dat deukje krijg ik er denk ook niet veel meer voor vrees ik...

54 cm is niet helemaal idioot voor iemand van 178cm lengte, al hangt veel af van de relatieve beenlengte. De hoogte van de zitbuis is overigens niet eens de belangrijkste maat. Je zadel een beetje hoger of lager zetten lost ieder probleem hier op. De lengte van de bovenbuis is veel kritischer, en moeilijk aan te passen. Zit je te lang uitgestrekt, dan kun je een iets kortere voorbouw nemen, maar daar zijn nauwe grenzen aan. Bij een iets te klein frame loop je het risico dat je het struur niet hoog genoeg kunt zetten, maar met een traditionele vork en een lange Nitto pen valt vrijwel alles op te lossen.
Ik vrees dat je inderdaad niet veel voor deze fiets gaat krijgen. Ga maar sparen, en koop dan over een paar jaar als hij wel helemaal versleten is een (maat?)fiets die echt past.
Wim

idd een 54 is niet perse te klein, het belangrijkste is de virtuele top-tube lengte. Ofwel dat je lengte zit klopt.

Zou nog maar eens kijken hoe dat dat is.

Bas

B@se schreef:idd een 54 is niet perse te klein, het belangrijkste is de virtuele top-tube lengte. Ofwel dat je lengte zit klopt.

Zou nog maar eens kijken hoe dat dat is.

Bas
Ik denk dat dat idd wel oke is, heb heel af en toe wat last van mijn knieen maar fiets soms ook te lang door...
Heb een vlinderstuur die ik alle kanten op kan zetten en het zadel kan nog hoger dus het is meer een kwestie van goed afstellen en uit proberen.
Het deukje moet ik dan maar voor lief nemen, daar valt nou eenmaal niets meer aan te doen. Verder hoop ik snel op goed fietsweer!

hey lieve mensen..... ben ik weer(lang geleden :oops: )
een heeeeeletijd geleden was er ook al een vraag over nieuwe dingen(fietsen) aanschaffen.
mensen willen tegenwoordig meer en beter. jammer dat we niet meer blij zijn met wat we hebben. deukje in je frame is ook niet leuk, maar een fiets blijft een gebruiksvoorwerp(en dat is maar goed ook, zou niet willen dat mensen alleen mijn fiets in de schuur zouden mogen bewonderen :wink: ) zelf heb ik ook bijna die betermeerhebbengriep gehad.als je een praatje maakt in een fietsen winkel loop je bijna met de duurste fiets naar buiten....waarvan ik de snufjes nooit zou gebruiken!!(wel leuk om te horen wat er op de markt is natuurlijk)
maar als je fiets goed is en je hebt nergens last van(ook heel belangrijk natuurlijk) ga dan met je overige centjes lekker op vakantie!! met je oude fietsie. gezellig. :D zoals oma zou zeggen: vroeger gingen we met de terugtrap fiets met 3 versnellingen!!!
ik vind het tegenwoordig heerlijk om naar mijn met deuken en krassen sierende fiets te kijken...ow...dat was van toen weet je nog?? en hop! ik ben weer op vakantie in gedachten. ik hou van mijn maffe fiets.
its a matirial world!! terwijl wij het zoooo heerlijk vinden om back to basic vakanties te houden :?
dus laat je niet mee slepen :wink:
x miertje

Beste,

Ik geloof dat je zo een deukje kan wegplamuren, met 1 of ander technisch plamuur(harsachtig spul), dan terug opschuren, en dat met wat lak opsmukken.

Zelf heb ik dit nog nooit gedaan.Dus vraag me geen technische details.

Maar ik heb het wel eens zien doen bij een auto.

Groeten
Willem

wwwillem schreef:Ik geloof dat je zo een deukje kan wegplamuren, met 1 of ander technisch plamuur(harsachtig spul), dan terug opschuren, en dat met wat lak opsmukken.
De verkoopwaarde van een fiets daalt behoorlijk als er een deuk in een buis zit, maar als de deuk is weggewerkt en je niet meer kunt inschatten in welke mate de deuk de buis verzwakt dan wordt de waardedaling pas echt dramatisch.
Leon

Leon schreef:
wwwillem schreef:Ik geloof dat je zo een deukje kan wegplamuren, met 1 of ander technisch plamuur(harsachtig spul), dan terug opschuren, en dat met wat lak opsmukken.
De verkoopwaarde van een fiets daalt behoorlijk als er een deuk in een buis zit, maar als de deuk is weggewerkt en je niet meer kunt inschatten in welke mate de deuk de buis verzwakt dan wordt de waardedaling pas echt dramatisch.
Leon
[tip]Jas eerst effe een paar parkers in de buis, dan flikkert die klont plamuur er niet weer uit [/tip]

(ook wel eens auto's gezien} :D

ik ga er van uit dat de fiets nog fiets waardig is.
Ik dicht dat plamuren geen verstevigende eigenschappen toe.

Het is soms niet gemakkelijk iets goed te zeggen, het is in ieder geval belangrijk dat er zich geen roest vormt op de plaats van het quote ='deukje'

Verder bestaan wonderen niet, als het kader erg verzwakt is, dan kan ik daar ook niets aan doen. Er zullen wel oplossingen zijn, maar die zijn nog veel verder out of my league.

groeten