Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Arnhem naar Berlijn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen van Arnhem naar Berlijn

Starter schreef: 3) Raden jullie een mountainbike aan of lukt het ook met een 'gewone' fiets met ongeveer 7 versnellingen?
Met 7 versnellingen door het Teutoburger Wald en de Harz lijkt mij wat aan de lage kant (ligt uiteraard ook aan het kleinste verzet dat er op zit). Vergis je niet in de beklimmingen over grindwegen aldaar.

Afbeelding
De Harz, onderweg naar de Brockenberg
Beste Andrew,

Hoewel R1 al eens gefietst, afgelopen jaar een alternatief voor de route naar Berlijn gefiets. Heel simpel het Mittelland kanaal/Havel kanaal, een rustige route zonder klimmen over voornamelijk een goede grindweg langs het kanaal. op een stukje na waar men bezig was met een nieuwe beschoeing. gebruikte kaarten de 1:150.000 van de ADFC.

veel succes

Paul Snoeij

Starter schreef:Ik wil deze zomer samen met mijn vriend en een vriendin met haar vriend naar Berlijn fietsen vanuit Eindhoven. Na wat zoeken op internet heb ik toch nog wat vragen.
1) Hoelang doe je erover?
2) Mag de bobjak mee in de trein of hoe los je dat op? Want we willen wel terug met de trein namelijk.
3) Raden jullie een mountainbike aan of lukt het ook met een 'gewone' fiets met ongeveer 7 versnellingen?
Alvast heel erg bedankt!

Groet,

Juliette
Informeer bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl

R1

Dag,

We zijn verleden jaar de andere richting Berlijn - België gefietst.
Op nachttrein was plaats genoeg ook met een bob-yak(neem sloten mee) maar wel begin juni vertrokken, ik weet niet welke periode jullie vertrekken.
We fietsen met een trekkersfiets met tassen.

Mij lijkt de R1 ook een mooie route om een keer te fietsen.
Wat ik me alleen afvraag en ik niet op internet kon vinden is of deze route in 1 richting is bewegwijzerd, of in beide richtingen?

ronaldve schreef:Wat ik me alleen afvraag en ik niet op internet kon vinden is of deze route in 1 richting is bewegwijzerd, of in beide richtingen?
In beide richtingen !!

Heel goed deze thread. :-)
Ik had al de plan om in de zomer naar Hamburg te fietsen (Leeuwarden, Groningen, Leer, Bremerhaven, Hamburg zie radweit.de). Daar werk ik twee weken bij een vriend aan zijn huis dat hij bouwt. Vervolgens heb ik nog drie weken de tijd. Ik was al van plan om voor een paar dagen de Elbe te volgen richting Magdeburg. Maar ik had nog geen idee hoe ik dan terug richting Leeuwarden zou gaan. Maar nu zie ik door deze thread dat ik de Elbe tot Staßfurt kan volgen en daar de R1 richting Nederland pak. Mocht ik toch meer willen doen, dan ga ik eerst van Hamburg naar Berlijn en pak dan de R1.
Lang verhaal om alleen even te vertellen, dat zo een forum toch echt handig is :-)

Groeten - andreas

@Andreas:
deze is misschien ook handig http://www.elberadweg.de/
greot Wim

Wim, bedankt voor deze suggestie. In der daad ook handig. Moet wel zeggen, dat ik het stuk van Hamburg langs de Elbe tot naar Wittenberge ook heel makkelijk op een kaart zelf kon uitzetten. Dus ik denk, dat ik voor langs de Elbe geen reisgids ga aanschaffen. Wel voor de R1 als ik lees wat mensen voor ervaringen maken met slechte bewegwijzering.
(Ik vind het even erg om met dit weer – tussendoor lekker zonetje – binnen te zitten, eigenlijk te werken en over vakantie na te denken. Heb wel zim om nu te gaan :-) )

Andreas schreef:Moet wel zeggen, dat ik het stuk van Hamburg langs de Elbe tot naar Wittenberge ook heel makkelijk op een kaart zelf kon uitzetten. Dus ik denk, dat ik voor langs de Elbe geen reisgids ga aanschaffen.
Lijkt mij ook.
Gewoon zo dicht mogelijk langs de Elbe blijven. Er liggen inmiddels al heel wat nieuwe fietspaden, dus verdwalen is bijna uitgesloten als er eens een bordje ontbreekt. Ook zijn er genoeg campings.
Nog een tip: In Tangermünde kan je kamperen bij het jachthaventje. Dan kan je op je gemak dat stadje bekijken. ;-)

Ich hab' noch einen Koffer in Berlin......
Een koffer is niet nodig in Berlijn, want midden in de stad kun je van 27 april - 30 september kamperen: alleen tentjes, Tentstation Berlin, Seydlitzstrasse 6, Tiergarten/Mitte, tel 0049-9(0)30-344650, autovrij veld, nog geen 3 minuten fietsen vanaf het nieuwe Haubtbahnhof, www.tentstation.de
Ook in Berlin-Spandau zijn diverse kampeerterreinen. De fiets kan gemakkelijk mee in de S-Bahn.
Inderdaad, Tangermünde is de moeite waard. Klein en fijn.
's Avonds aangekomen waren we net op tijd om te genieten van een leerrijke stadswandeling met gids.

Mvg,
Roeca

hoi allemaal,
even een vraagje over de R1 naar Berlijn: is deze ook geschikyt om met een racefiets te doen?

groet, Richard

Geschikt is een rekbaar begrip. Weet dat je, vooral als het geregend heeft, best wel wat modder tegen kan komen. Met dunne bandjes + bagage is het voor mij geen aanrader, wel is het zo dat je de wat ruigere trajecten (eigenlijk alleen maar rond het Teutoburger Wald en het Harz gebergte) kan omzeilen door iets noordelijker te gaan rijden. In de achterhoek en in het Munsterland kom je wel wat onverharde stukken tegen maar die zijn tamelijk stevig en niet rotsig, dus goed te doen.

bikelike schreef:Geschikt is een rekbaar begrip. Weet dat je, vooral als het geregend heeft, best wel wat modder tegen kan komen. Met dunne bandjes + bagage is het voor mij geen aanrader, wel is het zo dat je de wat ruigere trajecten (eigenlijk alleen maar rond het Teutoburger Wald en het Harz gebergte) kan omzeilen door iets noordelijker te gaan rijden. In de achterhoek en in het Munsterland kom je wel wat onverharde stukken tegen maar die zijn tamelijk stevig en niet rotsig, dus goed te doen.
Met bandjes van 28 breed zou het moeten kunnen. In het Teutoburgerwald zijn het overwegend grindwegen.

Nee, als je met dunne racefietsbandjes helemaal de bewegwijzerde route wilt volgen. Er zijn talloze ongeasfalteerde stukken met name in de Harz. Daar zijn ook echt slecht befietsbare stukken die bovendien ook nog stevig omhoog en omlaag kunnen gaan. De onverharde delen in het Münsterland vallen inderdaad nog wel mee; daar kun je meer last hebben van los zand en smalle bandjes die dan gaan schuiven.
Ja, als je het boekje van de Europa-Radweg R1 aanschaft. De gedetailleerde kaartjes laten genoeg van de omliggende wegen zien om de onverharde stukken te omzeilen. Die onverharde stukken zijn duidelijk aangegeven en onderverdeeld in 'nicht aspahaltiert' en 'slecht befahrbar'
Luc
Ik heb mijn site bijgewerkt.
Mijn fietstocht van Doetinchem naar Berlijn staat er nu op.

http://home.wanadoo.nl/joswelling

Misschien heb je wat aan mijn verhaal.

Wij hebben het plan gevat om eind augustus (vanaf 17 t/m 30 aug) naar Berlijn te fietsen vanaf Arnhem. Omdat we helemaal gek zijn van die stad willen we daar wel een paar dagen bivakkeren, dus dat maakt de fietstijd redelijk krap. Om die reden hebben we min of meer besloten om de tent thuis te laten.

Alleen: hoe zit het dan met de beschikbaarheid van hotelletjes/jeugdherbergen op de route? Nog genoeg vrij om niet te hoeven reserveren of is deze tijd van het jaar een no-go als je het zo wil doen? Meestal fietsen wij in voor en najaar, dit wordt de eerste keer in hoofdseizoen...

Ben benieuwd naar de ervaringen!

Groeten,
Jasper

bin schreef:Alleen: hoe zit het dan met de beschikbaarheid van hotelletjes/jeugdherbergen op de route? Nog genoeg vrij om niet te hoeven reserveren of is deze tijd van het jaar een no-go als je het zo wil doen?
Zoals je misschien op mijn site hebt gelezen, vond ik het vooral erg leeg in Duitsland. Niemand te bekennen in restaurants en hotels/gasthofs (gasthoven).
Ik was er midden in juli. Dus ik zou het risico van niet reserveren echt wel kunnen nemen. Gegarandeerd dat je wat vind.