Hallo Daisy,
Ik heb die tocht anderhalf jaar geleden gemaakt. Het is in principe verboden om individueel te reizen in Tibet maar van het moment dat je in Lhasa geraakt, ben je eigenlijk vrij om te doen wat je maar wil. Langs de Friendship Highway liggen er wel controleposten waar je paspoort en/of permits moet tonen. De beste plaats om aan een permit te geraken is in Shigatse. Maar je spreekt best niet over het feit dat je met de fiets reist. Zoniet, kunnen ze je dwingen om een extra fietspermit te kopen. Zelf had ik zo'n permit niet en uiteindelijk heb ik alle controleposten kunnen omzeilen of er gewoon doorgegaan zonder controle. 's Avonds laat of 's morgensvroeg, als de controleposten nog niet bemand zijn, kan je er ook gewoon doorrijden.
Wild kamperen kan je overal, al kan best ergens uit het zicht gaan staan om te vermijden dat je teveel bezoek krijgt van mensen die altijd wel ergens opduiken. (zonder slechte bedoelingen hoor). In de meeste dorpjes of nomadenkampen zijn de mensen altijd wel bereid om een slaapplaats aan te bieden of om je tent te laten opzetten binnen de ommuring. Grote porties yakboterthee verzekerd! Guesthouses vind je in de grotere dorpen/steden (Gyantse, shigatse, lhatse, shegar, everest base camp, tingri, nyalam, zhangmu). Daartussen zijn ook veel wegenwerkerskampen waar je ook soms kan slapen. In elk vergeten dorpje vind je ook wat te eten. Geen groot probleem dus.
Ik heb over mijn reis in Tibet een boek gepubliceerd waarin ook een hele hoop praktische tips verweven zitten. Neem alvast een kijkje op de website, er staat ook een link naar de pagina met controleposten.
Heb je nog vragen, stuur gerust een mailtje.
Nog veel fietsplezier!
Groeten,
Guy