Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom in Vietnam fietsen??? - Forum Wereldfietser

Waarom in Vietnam fietsen???

Ik fiets nu in het zuiden van China en moet kiezen waarheen ik nu ga. Birma valt helaas af: te ingewikkeld. Laos lokt. Ik heb vervolgens de landeninformatie Vietnam gelezen. Ik lees:
'Het verkeer kan zeer druk zijn, maar is over het algemeen goed te doen'.
En vervolgens komt er een beschrijving over wat er dan niet goed is waarvan je denkt dit is een fietsersnachtmerrie.
Als dit 'over het algemeen goed te doen is', dan vraag ik me af waar het dan niet te doen is.

Ook staat er geschreven dat de mensen aardig zijn, maar wat er dan onder staat krijg je niet echt de indruk van die zijn echt leuk (wat ik me wel kan voorstellen gelet op de geschiedenis).

Toch lijkt fietsen daar populair te zijn want Vietnam is bijvoorbeeld op het forum vaker aangeklikt dan bijvoorbeeld China.

Kortom mijn vraag is: Waarom fietsen in Vietnam terwijl Laos (cambodja) veel leuker lijkt (volgens de beschrijving)?

Ik was een paar jaar gelden in Vietnam. Toen zat ik nog in mijn rugzak periode, daarna ontdekte ik het fietsen pas. We hebben een paar keer een brommer gehuurd en het verkeer was verschrikkelijk druk! In het Noorden was het rustiger. Ik denk niet dat ik Vietnam zou willen fietsen. Ik ben niet in Laos geweest meer heb wel gehoord van andere reizigers dat het er rustiger is. Wij kwamen terug uit Vietnam met fluitende oren, zoals je dat weleens hebt na een concert. :roll:

Het eten in Vietnam is wel ongeloofelijk super lekker......

Tja de keuze is aan jou Flip!

Reis ze....ik lees je berichten met plezier!

Blanche
Heb nooit in Vietnam gefiets ,maar heb van horen zeggen dat ze soms nog al op je geld uit zijn
Laos heb ik wel gefietst , mensen zijn heel aardig, zelfs als ze wat voor je doen willen ze er niets voor hebben . Als blijft aandringen zijn ze beledigt

Ik heb lang geleden, in 1994, in Vietnam gefietst en dat is heel goed bevallen, maar toen was er uiteraard nog heel wat minder verkeer.
Het eten is er fantastisch en er is veel te zien, zowel uit het recente als zeer grijze verleden. Het contrast tussen Noord en Zuid was enorm, ben benieuwd hoe dat nu is.
De mensen waren vrijwel zonder uitzondering bijzonder vriendelijk, maar van rugzakreizigers hoorden we tot onze verbazing heel andere verhalen, inderdaad over dollar-hongerige Vietnamezen. Zelf hebben we daar dus niets van gemerkt, als fietser kom je betrekkelijk weinig op de toeristische hotspots waar rugzakkers hun dagen slijten.
Zie voor een verhaaltje over onze reis de website.

peter de rijk schreef: De mensen waren vrijwel zonder uitzondering bijzonder vriendelijk, maar van rugzakreizigers hoorden we tot onze verbazing heel andere verhalen, inderdaad over dollar-hongerige Vietnamezen. Zelf hebben we daar dus niets van gemerkt, als fietser kom je betrekkelijk weinig op de toeristische hotspots waar rugzakkers hun dagen slijten.
Zie voor een verhaaltje over onze reis de website.

Jep...denk dat je als fietser de betere en rustigere plekken automatisch opzoekt. Daarmee heb je vaker ook met de authentieke bevolking te maken i.p.v. de 'massa'touristenindustrie. Overigings hebben wij destijds eigenlijk niet zo'n last gehad van dollarjagers, een enkel keertje op het starnd. De mensen waren erg aardig, en tja arme mensen proberen nu eenmaals wat centjes te verdienen. Geef ze eens ongelijk. Wij zaten destijds voornamelijk aan de hoofdroute die van Noord naar Zuid loopt. Die is echt af te raden. In het Noorden waren de kleinere wegen rustiger. In het Zuiden echter was het overal druk. Er is veel te zien in Vietnam....enne ja dat eten was uitzonderlijk. Maar goed dat is dan alweer zo'n 7 jaar geleden.

Hier nog een reisverslag uit 2002 waarin zowel Laos als Vietnam worden aangedaan. Klinkt niet erg enthousiast over m.n. de verkeersdrukte in Vietnam.

Ik heb vorig jaar november in de Mekong-Delta gefietst. Was veel drukker dan Cambodja. Langs alle weggetjes op de dijken tussen de uitgestrekte rijstvelden is lintbebouwing en in ieder huis hebben ze wel minstens vijf brommers. Zonder te kijken duiken ze vanaf het erf de weg op. Je zit de hele dag in de stank en het lawaai. Bovendien moet je voortdurend op je hoede zijn en in je remmen knijpen.
Ik heb snel de rust van Cambodja weer opgezocht.
Het noordelijk deel van Vietnam schijnt volgens de beelden van Eric Schuijt en Carla van Tatenhove rustig en ook mooi te zijn.
Van Vietnam naar Laos vonden zij ontzettend zwaar.
Je kunt ook van China rechtstreeks naar Laos. Het noorden van Laos is in de omgeving van Udomxai ontettend mooi met karstgebergte en kleurrijke bergstammen. Toeristen zie je ten noorden van Luang Prabang nauwelijks.
Ik zou voor de Laos-variant kiezen.

Hallo Flip,

ik heb in 2005 in het Noorden gefietst. Het berggebied was prachtig, oa. ook door al die stammen die er leven. Het was wel veel klimmen, maar dat moet geen probleem voor je zijn. :)

Echter in de delta van de Rode Rivier was het erg druk met brommers, vrachtwagens en auto's. Ik heb geen nare dingen meegemaakt, de mensen waren over het algemeen aardig. De economie groeit, dus er wordt veel gebouwd rond Hanoi.

Groetjes,
Frank

Vandaag een stel klanten gesproken die Vietnam onvlucht zijn. Met name ten zuiden van Hanoi was het erg druk. Ikzelf heb daar niet gefietst maar wel de Sapa-tour. Kijk maar eens op onze site

Moeilijke keuze???
1)Het noorden van Vietnam schitterend met bonte bergstammen, maar Carla en Eric moetsen vanwege de zwaarte toch een stukkie taxi nemen.
2) het noorden van Laos eveneens schitterend met ook bergstammen, maar minder zwaar, omdat je van noord naar Luang Prabang grotendeels de rivierdalen volgt door het karstgebergte. Ik heb daar een stukje met Bernadette gefietst. Kwam ik onverwachts tegen in een restaurant in Udomxai.
Voorbij Luang Prabang volgt weer een lange klim, maar die is niet gemeen.
Wij fietsten in 2004 van Hanoi via Dien Bien Phu naar Sapa en gingen bij Hekou(grensplaats chinese zijde) China in. Dat was een prachtige bergroute met hele rustige wegen. Vandaar naar Kuming, Dali en Lijang.
De rest van Vietnam, (wij kwamen via Cambodja de delta binnen en gingen via Saigon naar Hanoi) was erg druk.Niet echt aan te bevelen.

Vanuit China gingen wij Laos binnen bij Mohan (chinese zijde), Boten (Loatiaanse zijde). Het noorden van Laos naar LuangPrabang is ook heel rustig, bergachtig en erg mooi. Eigenlijk min of meer vergelijkbaar met het noordelijk berggebied van Vietnam, alhoewel ik dat stuk bergebied van Vietnam iets mooier en interessanter vond. Van Luang Prabang via Vientiane naar zuid Laos (Pakse), rustige weg maar niet zo interessant, beetje saai.

Ik kan de andere reacties enkel bevestigen.
Ik heb reeds drie maal in Laos gefiets en het is er super. Weinig verkeer, vaak goede wegen (maar lang niet overal) en supervriendelijke mensen.
De Lao hangen net zoals de Thai de Theravada variant van het Buddhisme aan en zijn dus inderdaad iets "zachter" van karakter dan de Taoistische Vietnamezen.
Ik was in 2003 voor een maandje in Vietnam en genoot vooral van de bergen in het noorden, zeker van Hanoi (superleuke stad), Hue en Hoi Ann. Nha Trang en Saigon zijn ietsje minder, Dalat stelt m.i. helemaal niets voor.
Ik fietste eerder dit jaar in het zuiden van Vietnam en wilde door de bergen van Saigon naar Pleiku om de drukke highway 1 te vermijden.
Ik heb het opgegeven. Zelfs die weg door de bergen is enorm druk, en het ergste van al zijn de ongelooflijk luidde toeters die ze hebben, vaak zelfs de scootertjes. Chauffeurs houden zo weinig mogelijk afstand.

Ga naar Vietnam, maar ... misschien niet op de fiets (mag ik zoiets aanraden op een forum als de wereldfietser :? ?)

[quote="Eric Schuijt"]Vandaag een stel klanten gesproken die Vietnam onvlucht zijn. Met name ten zuiden van Hanoi was het erg druk.

en nog even een reactie van die klant; het is al eerder genoemd, als je uit de fietsoase Laos komt valt Vietnam erg tegen. Met name de kleine wegen zijn juist druk en gevaarlijk. Duizenden brommers op een dag die naar je schreeuwen, toeteren, om aandacht vragen, op je inrijden.....Nee dat was voor ons duidelijk; wegwezen. Uiteindelijk was het laatste stuk eenvoudig om Hanoi in te fietsen via de 1 , gewoon met de verkeersstroom meerijden. Vandaaruit met de trein tot ergens halverwege het land en snel weer de grens over naar Laos. Ik kan me voorstellen dat het in het noordelijk berggedeelte beter is, maar wij hadden nog de keuze om ook zuid Laos te bezoeken.

Tip voor de treinreiziger; na enig aandringen mochten onze fietsen mee in de 4 persoons slaapcoupe (wel voor 4 betalen dus) en geen gedoe met fietsen vooruit sturen in een andere trein!

Bert Vinken

kijk ook op: cebenz.web-log.nl

hallo,

Ik ben vorig jaar november van kunming via Hekou, Sapa, Dien bien phu naar hanoi gefietst. Dit is een erg mooie route maar relatief druk, vooral veel fietsers. Deze route is waarschijnlijk druk omdat ie beschreven staat in de fiets lonely planet van ZO Azie.

ten zuiden van Hanoi wordt het drukker.
daarnaast vond ik de vietnamezen veel opdringeriger dan de chinezen.
van horen zeggen weet ik dat de wegen in noord laos veel slechter zijn.
ondanks dat of juist daarom zou mijn voorkeur nu uitgaan naar Laos.
maar dat is misschien omdat onbekend aanlokkelijker is.

op mijn site staat nog meer over vietnam (is helaas nog in aanbouw)
Het Noorden van Vietnam is zoals je in eerdere posts leest een aanrader. Het Zuiden is inderdaad veel drukker. Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van Laos. Tot op heden het Noorden zesmaal bezocht. Er zijn vrijwel geen wegen, verkeerd rijden kan bijna niet. Wat ik nog niet op het forum heb gelezen is het volgende: Vanaf de Chinese/Laosiaanse grens, Boten (Laos) en het Thaise Chang Khong wordt een snelweg aangelegd. Vanaf de Thaise zijde door Thaise aannemers en ter hoogte van Luang Namtha door Chinese wegenbouwers. Je weet niet wat je ziet, een eenvoudig B-weggetje, wordt omgetoverd tot volgwaardige dubbelbaans snelweg ! De huidige status weet ik niet, ben afgelopen twee jaar niet meer in dit gebied geweest, maar een idilysche fietstocht van Chiang Khong via Vieng Phouka naar Luang Namtha bestaat volgens mij niet meer. De Chinese buldozers staan nog op mijn netvlies gegrift, gelukkig zat ik in een stofdichte EU landrover op dit traject.

Los van deze vooruitgang is Laos ongelofelijk leuk om te bezoeken, het grote verschil met Vietnam is vooral de rust, ruimte en de enthousiaste lokale bevolking. Het eten is echt een stuk minder dan Vietnam, maar voor al het overige inclusief hilltribes kom je in Laos fantastisch aan je trekken. Belangrijkste tip voor Laos, blijf op de gebaande paden. Er liggen ontzettend veel UXO's (Niet ontplofte bommen en granaten).

Wat die weg tussen Luang Namtha en Chiang Kong betreft; die reed ik begin dit jaar en die licht er echt erbarmelijk bij (heel diep stof, putten, weinig bevooradingsmogelijkheden). Indien je naar noord Thailand wil kan je beter tot in Pakbeng fietsen (mooie route) en vandaar de boot naar Chiang Kong nemen (maar wil je dan echt het leuke Luang Prabang missen ??).
Wat die uxo's betreft ... pff, ik denk dat dat vooral in de toeristenboekjes blijft staan omdat het zo "spannend" lijkt.
Zeker in Laos, en best ook wel op de meeste plekjes in Cambodia langs de weg heeft heus al wel eens een local zen voet neergezet de laatste decennia. En anders wel een waterbuffalo :wink: .
Dus geen paniek als je even een plasje moet doen. Echt heel diep de velden of de jungle intrekken kan misschien wat anders zijn maar welke fietser komt daar ?

Hartelijk dank voor alle reakties.
Ik zit een 300 km of zo ten zuidwesten van Kunming en niet ver van het drielandenpunt van China met Laos en Vietnam. Ik ben een dagje gebleven in een stadje (geen idee hoe het heet), om een beslissing te nemen: ga ik linksaf naar Vietnam of rechtdoor naar Laos. Noord Vietnam trekt maar om daarna in Laos te komen moet ik een kolere eind naar het zuiden. Ook is de grensovergang bij Dien Bien Phoe dicht. Wat de deur dicht doet is de informatie dat het verkeer vreselijk is in Vietnam. Nog erger dan in China en ik heb hier al zoveel moeite met het constante getoeter. Nee ik heb besloten om maar gezellig naar Laos te gaan.

Tja, de bommen in Laos. De Amerikanen hebben op dit land meer bommen gegooid dan dat er bommen zijn gevallen op Duitsland tijdens WO-2. Er zijn natuurlijk veel onontplofte exemplaren (en dat geldt natuurlijk ook voor Vietnam en Cambodja). Kwestie van iets voorzichtiger de haringen in de grond slaan zeg ik dan maar.

De provincie Yunnan in China, waar ik nu zit, heeft trouwens fantastische fietsmogelijkheden die geloof ik niet zo bekend zijn. Als ik de komende tijd weer wat tijd heb dan zal ik daar een stukje aan wijden.
Ik verbaas me over de berichten onder dit onderwerp. Wij hebben afgelopen december (2006 dus) in Zuid-Vietnam, in de Mekongdelta gefietst. We zijn vanuit Saigon eerst naar het noorden gegaan, naar het oerwoudpark Cat Tien. Daarna weer terug en via de Mekongdelta naar Camobodja, via de grensovergang bij Chau Doc. Wij vonden het fietsen daar in een woord geweldig. Alleen, je moet even van de gebaande paden afwijken. De weg van Saigon naar Hanoi, de nummer 1, is erg vervelend. Ook als je die weg van Saigon naar het zuiden volgt en vervolgens richting Chau Doc zou volgen. Maar dat moet je dan ook niet doen. Er zijn, zeker in het zuiden, voldoende alternatieven in de vorm van rustige kleine doorgaande wegen. Wij hebben in Saigon een wegenatlas gekocht, schaal 1:500.000. Er zitten ook kaarten in van de omgeving Saigon en Hanoi met schaal 1:160.000. Deze atlas is echt een aanrader want hiermee kun prima alle kleinere wegen uitzoeken.
Gerben Mensink schreef:Ik verbaas me over de berichten onder dit onderwerp. Wij hebben afgelopen december (2006 dus) in Zuid-Vietnam, in de Mekongdelta gefietst. Wij vonden het fietsen daar in een woord geweldig. Alleen, je moet even van de gebaande paden afwijken.
Zo zie je maar weer.....zoveel fietsers zoveel indrukken :wink:

Ik ben het helemaal met Gerben eens. Ook wij hebben genoten van onze fietstocht door de Mekongdelta afgelopen maand. Heel veel mogelijkheden om de drukke wegen te ontwijken en via kleine en rustige wegen te fietsen. Veel te zien langs de weg en op de kanalen en rivieren. Ontzettend aardige mensen. Goede en goedkope hotels/guesthouses. Overal is eten en drinken te vinden. Weinig toerisme (wij hebben in het uiterste zuiden in 4 dagen geen westerling gezien).
Dus de Mekongdelta is zeker een aanrader!