Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale klim pion - Forum Wereldfietser

De ideale klim pion

Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw hier dus alles even wennen maar dat gaat mij wel lukken.
Nu ga ik in juli de marmotte fietsen.
Waarschijnlijk bekend bij de meesten op het forum.
Maar nu ben ik er nog niet aan uit wat voor pion ik ga gebruiken in de bergen daar.
Ik heb een 10-speed ultegra. En die kan ik helemaal verbouwen zoals ik wil.
Op dit moment heb ik als klim pion een 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25.
Maar ik wilde eigenlijk wel een 11 en 13 gebruiken en de 23 en 25.
Dus wie oh wie heeft er wat tips voor mij
wielrenner schreef:Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw hier dus alkles even wennen maar dat gaat mij wel lukken.
Nu ga ik in julie de marmotte fietsen.
Waarschijnlijk bekend bij de meetsen op het forum.
Maar nu ben ik er nog niet aan uit wat voor pion ik ga gebruiken in de bergen daar.
Ik heb een 10-speed ulterga. En die kan ik helemaal verbouwen zoals ik wil.
Op dit moment heb ik als klim pion een 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25.
Maar ik wilde eigenlijk wel een 11 en 13 gebruiken en de 23 en 25.
Dus wie oh wie heeft er wat tips voor mij
Hoe hard ga je die berg opknallen en wat heb je voor voorbladen? Daarna is het wat rekenen om op ongeveer 80 rpm te komen :D
wielrenner schreef:Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw hier dus alkles even wennen maar dat gaat mij wel lukken.
Nu ga ik in julie de marmotte fietsen.
Waarschijnlijk bekend bij de meetsen op het forum.
Maar nu ben ik er nog niet aan uit wat voor pion ik ga gebruiken in de bergen daar.
Ik heb een 10-speed ulterga. En die kan ik helemaal verbouwen zoals ik wil.
Ah, meneer heeft een beperkte smaak ;)
Op dit moment heb ik als klim pion een 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25.
Maar ik wilde eigenlijk wel een 11 en 13 gebruiken en de 23 en 25.
Dus wie oh wie heeft er wat tips voor mij
SRAM heeft een 11-26 en een 12-26, Shimano heeft een 12-27. Naar beneden kom je altijd, dus die 11 etc zijn maar van beperkte waarde. Omhoog ben je veel meer tijd kwijt, dus daar kun je winst halen met een goede verzettenkeus

Het ligt er een beetje aan hoe steil het is, hoeveel bagage je meeneemt, hoe je gesteldheid is op die dag, en het weer.

Ik zelf heb veel aan een ¨oude-wijven¨ verzet: voor 22-32-44, achter 12-14-16-18-21-24-28-32.

Ik hou ook van dat oude wijven verzet :) ik trap heel klein en ik gebruik vrij ferquent die 22 voor en 32 achteraan als het echt steil en onverhard is. Ook neem ik zo weinig mogelijk bagage mee maar heb ik een fiets van 17kg. Als je met een lichtgewicht fietsje de berg op knalt dan lukt het wel met een 30 vooraan en 26 achteraan en je niet zo klein trapt als ik.

hoi

het klinkt alsof je meer info gaat vinden bij:
http://forum.fiets.nl/
daar zijn denk ik veel meer marmotte gangers. alle antwoorden snijden hout. maar

dingen als je eigen ervaring, trapfrequentie conditie, fiets, gewenste snelhied spelen allemaal mee.

asl je alleen uit wilt rijden dan kan je denk ik makkelijk een tandje of 2 lichter en wat langzamer naar boven, dan als je voor een snelle tijd gaat.


veel plezier en ik hoop dat je goed weer hebt.

succes

Hier is vooral ervaring met klimmen op een vakantiefiets die met 20 kilo of zo beladen is. Het beste advies is dan meestal om gewoon het lichtste verzet te monteren dat mogelijk is. Velen hebben iets van 22-32 of 24 -34. Dan weet je tenminste zeker dat het niet aan het verzet gelegen heeft als je moet afstappen... Maar zelfs een paar kilo minder maakt al veel uit. Ook daar geldt echter dat een lichter verzet achter de hand heel fijn is. Zoals Marten ook al schrijft: naar beneden kom j etoch wel. Zodra het echt begint te dalen ga je toch gelijk snoeihard. Wat heb je voor: een triple?
Wim

Ik ben in de loop van de jaren naar 11-30 achter gegaan (voor 44-32-22) Voor mij is dat het beste lichtste verzet. Dat bevalt in bergachtig terrein, Pyreneen en Alpen, erg goed.
Bij nog lichter ga je zo langzaam fietsen dat je gaat slingeren en dat is erg oncomfortabel.

Ronald

lennart schreef:hoi

het klinkt alsof je meer info gaat vinden bij:
http://forum.fiets.nl/
daar zijn denk ik veel meer marmotte gangers
Of je kijkt op het forum van Wielertoerist.nl. Daar wordt nog meer over cyclo's gesproken dan op het Fiets forum.

Als je een triple hebt met een 30 blad zal de 25 wel voldoende zijn. Heb je echter een 39 voor liggen dan zou ik toch minimaal een 28 nemen of zelfs een 30 overwegen (gaat zowel bij Shimano als Campa weet ik uit ervaring). Het stuk na Plan Lachet op de Galibier zul je er blij mee zijn, om van de Alp nog maar niet te spreken. De 11 is niet belangrijk. Je kunt de afdalingen beter gebruiken om te herstellen dan om vol door te trappen. Je bent de meeste tijd aan het klimmen dus daar moet je het juiste verzet voor hebben[/url]

Nou ik rijd een ultegra compact serie.
Dus een 34-50 setje voor en achter meetsal mijn race pion.
Dus een 11-12-13-14-15-16-17-18-19-20
Maar ik weet zeker dat ik een klim pion moet hebben maar de gene die ik nu heb is:
14-15-16-17-18-19-20-21-23-25.
Maar dan merk ik in het afdalen al heel snel dat die 14 nog te groot is en ik kliener wil om nog harder te gaan