Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regenseizoen Bolivia - Forum Wereldfietser

Regenseizoen Bolivia

Op dit moment zit ik in Salta Argentinië en wil graag over de Las Lagunas (San Pedro) naar de salar. Nu is het regenseizoen en heb ik gehoord dat het in Bolivia rond dat gebied ook behoorlijk kan spoken en dat de wegen niet goed begaanbaar zijn. Kan iemand mij vertellen hoe de wegen zijn tijdens het regenseizoen en misschien een aternatieve route aanbevelen door Bolivia naar Peru?

groetjes

Maurits

Volgens m´n broer in NL, is er in het nieuws daar iets geweest over modderstromen of aardsverschuivingen in (delen van?) Bolivia, ca. 2 weken geleden.

Zelf heb ik er weinig van meegekregen, maar hier rond Cuzco in Peru hebben de wegen ook letterlijk onder ca. 20cm water gestaan. Dit duidt de problemen misschien in het (noord)westen van Bolivia.

Het is wel ca. 2 weken geleden, dus het kan zijn dat problemen inmiddels (gedeeltelijk) verholpen zijn.

Van horen zeggen kortom, dus ik zou dit goed uitzoeken als je naar Bolivia gaat.

Ik ben in het droge seizoen in 2006 van Villazon via Tupiza en Uyuni naar Llica gefietst. Delen van die route gaan door een dan grotendeels droge rivierbedding. Voor de rest is alles onverhard wasbord. Lijkt me beslist geen feest met regen. Nu regent het daar niet vaak, dus probeer vooral informatie in te winnen voor je op weg gaat.

Gewoonlijk loopt de Salar in het regenseizoen ook onder en staat er enkele decimeters water op. Als fietsen niet gaat kun je proberen te liften. Van Llica naar Uyuni gaat één keer per dag een bus. Ik weet niet of er andere verbindingen zijn.

Mogelijk heeft de trein van Oruro naar Villazon ook problemen in het regenseizoen, anders is het een ideale manier om van zuidwest Bolivia naar Argentinië te komen. Als je tijd en geld hebt, lost alles zich uiteindelijk wel op. Anders zou ik serieus overwegen dichter in de buurt van goed asfalt te blijven (Chili of Argentinië).