Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zout aanslag - Forum Wereldfietser

Zout aanslag

Afgelopen week-end een stukje wezen fietsen. Hoofdzakelijk fietspaden. Af en toe een stukje weg waar ook auto's rijden.
Ongetwijfelt is er gestrooid. Wat is de beste manier om het eventuele
zout van de fiets af te krijgen. Heeft iemand suggesties ? Bvd.

het klinkt misschien wat voor de hand liggend maar het makelijkste lijkt het me als je gewoon het grootste gedeelte er af borsteld en de rest er daarna afspoelt met water... verder helpt het misschien wat als je je ketting/tandwielen regelmatig(er) smeert zodat er een laagje tussen het zout en het metaal zit....
Ook merk ik zelf dat het enorm veel scheelt wat voor kwaliteit ketting etc. je hebt, de goedkope zijn na 2 maanden al aan het roesten terwijl de iets duurdere meestal een coating hebben die daar tegen beschermd zodat deze pas na vele maanden (als het onderdeel toch al aan het verslijten is) begint te roesten... en verder valt er weinig aan te doen ben ik bang :(

Bedankt voor je advies Bram. Mijn vrouw en ik zijn kort geleden overgegaan tot aankoop van een Santos travelmaster en daar willen we
zuinig op zijn.
Borstelen, water en zeep. OK.
Nog een vraag ; is het gebruik van een hoge drukspuit aan te bevelen of leidt dat tot beschadiging ?

ik zou ten eerste GEEN zeep gebruiken, dit omdat dit de vettige smeer/olie die op je tandwielen en ketting zit er meteen afspoelt.. een hogedrukspuit zou ik om dezelfde reden ook niet gebruiken of je moest toch al van plan zijn om alles meteen na het schoonmaken opnieuw in te vetten, dan zijn zeep en een hogedrukspuit juist weerhandig om het oude vuil en vet van je ketting etc. af te halen. :P

hogedrukspuit zou ik zowiezo nooit gebruiken. Dan ga je vet verwijderen op plaatsen waar dit niet verwijderd mag worden.
Gebruik dan liever een gewone tuinslang.

Mijn fiets wassen met een hogedrukspuit in een doe-het-zelf gedeelte van een autowasstraat in Warffum heb ik vaker gedaan (kost maar twee euro), maar niet op de onderdelen die gesmeerd zijn. Zo nodig bijsmeren. Met de kou is een gewone tuinslang veel te stijf om uit te rollen.

Als je idd goed weet waar je op mag spuiten en waar niet kan je de hogedrukspuit gebruiken, maar khou het toch op de tuinslang.
Tokkelaar schreef:Afgelopen week-end een stukje wezen fietsen. Hoofdzakelijk fietspaden. Af en toe een stukje weg waar ook auto's rijden.
Ongetwijfelt is er gestrooid. Wat is de beste manier om het eventuele
zout van de fiets af te krijgen. Heeft iemand suggesties ? Bvd.
Zolang het mooi droog weer is: NIET.
Leon

In ieder geval zal jouw fietsenmaker wel heel blij zijn als je alles enthousiast met een hogedruksput schoonmaakt :P

Ik zei ook niet dat ik alles met een hogedruk spuit schoon zou maken en ik zou het ook niet iedere week doen maar al zou je ketting/tandwielen vol met zand en troep zitten omda je in de regen door de bossen hebt gefietst ofzo zie ik niet in waarom je ze niet ff met een hogedrukspuit af kan spuite om ze daarna weer GOED in te vetten etc...en bovendien lijkt me dit de enigste manier om het vuil echt goed tussen de schakels van je ketting uit te halen...
maar misschien vergis ik me hierin :D ??????

Gewoon niet doen. De hogedrukspuit raakt maar al te makkelijk de afdichtingen van lagers zoals in je dure naven. Daar gaat het om, en niet om je ketting of zo, al zal die ook niet blij zijn van een al te complete schoonmaakbeurt.
Wim

Willem Jongman schreef:hogedrukspuit ... en niet om je ketting of zo, al zal die ook niet blij zijn van een al te complete schoonmaakbeurt.
Wim
Waarom Willem? Is er iets magisch wat er op het metaaloppervlak zit wat niet in een laagje verse olie zit?
Leon

resume ;
Geen zeep, gewone tuinslang, overgebleven vuil met poetsdoek verwijderen,
oppassen voor gesmeerde onderdelen en invetten na eventueel gebruik van hogedrukspuit.
Bedankt voor de adviezen.

euhm, wat dacht je van spuitwax of foom? voor de draaiende delen idd water en evt een schoonmaak apparaatje...

Bas

Tokkelaar schreef: oppassen voor gesmeerde onderdelen en invetten na eventueel gebruik van hogedrukspuit.
Jaja, zo simpel... Vergeet de naven, het freewheel, de trapas en het balhoofdstel niet eventjes te smeren :roll:
Dat lukt dus niet elke keer. Het komt er op neer dat ALS je de HD-spuit gebruikt, je beter erg voorzichtig bent en een beetje geluk hebt. (klopklop)
Leon

Omdat ik 2 hoog op een flatje zit heb ik de volgende oplossing voor het zout / modder probleem. Waarbij ik moet opmerken dat mijn fiets in m'n gang staat op het laminaat en dus bij voorkeur schoon moet zijn.

Afbeelding

Ik vind het perfect. Je sleept 1 keer 5 liter water naar beneden en je kunt er met gemak 3 keer de fiets mee afspoelen (of 1 keer 3 fietsen :wink: ) De druk is 'maar' 3 bar en dat is genoeg om vuil weg te spuiten. Je kunt er prima je hand in houden dus erg veel kwaad voor lagers zie ik hierbij niet. Let wel op de mogelijkheden die de spuitmond te bieden heeft.

Een oude (bidon)borstel erbij en binnen een paar tellen is de fiets weer schoon.

Wouter Hagedoorn

(20 euries bij Welkoop - Kun je 10 keer voor naar een wasbox maar die is 2km en die drempel bleek toch te hoog)

Als ik het goed begrijp gebruik je een hogedrukspuit(je) van 3 atm.
van E 20,00 zoals op de afbeelding staat weergegeven.
Als het goed werkt dan is dit wat ik zoek. Bedankt.

Hoi Tokkelaar,

Je kunt het inderdaad zien als kleine hogedrukspuit. Zelf zie ik het als een oversized plantenspuit. Hij wordt verkocht om gif/onkruidverdelger te vernevelen. De spuitlans is echter instelbaar zodat ipv een never er ook een straal kan worden gemaakt.

Het gaat er mij voornamelijk om dat ik niet te veel modder mee het huis in neem. Een echte hogedrukspuit zal het ongetwijfeld schoner maken (met alle hierboven genoemde nadelen) maar voor die 2 tientjes vind ik dit een mooie tussenoplossing. Verkrijgbaar bij de betere tuinhandel/boerenbond

Maar ik vind wel dat een fiets moet slijten van het gebruik en niet van het poetsen :wink:

Wouter

Gewoon een bak warm water met vloeibare zeep, een oude handveger voor het frame ed en een afwasborstel voor de draaiende delen.

Roald schreef:Gewoon een bak warm water met vloeibare zeep, een oude handveger voor het frame ed en een afwasborstel voor de draaiende delen.
Veel voorkomende foute gedachte.

Juist door gebruik van warm water versnelt het oxidatieproces in combinatie met pekel, aanmerkelijk. Probeer maar eens zout op te lossen in koud water en daarna in warm water.
Het beste kun je dus afspoelen met koud water.