Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dwars door Zuid-Noorwegen - Forum Wereldfietser

Dwars door Zuid-Noorwegen

Komende zomer ga ik een van mijn nog niet waargemaakte fietsdromen waarmaken: fietsen naar de Noordkaap. Omdat ik de hele North Sea Cycle Route al eens gedaan heb, sla ik dit keer Duitsland en Denemarken over; ik neem de boot van Hirtshals naar Kristiansand en begin van daaraf te fietsen. Nu vind ik op internet aardig wat verhalen over fietsen naar (of van) de Noordkaap, maar maar erg weinig informatie over het eerste stuk, van Kristiansand naar Voss, over Nationale Fietsroute no. 3. Ik kan aan de hand van kaarten wel een beetje een indruk maken van wat ik daar kan verwachten, maar zijn er mensen die het gedaan hebben en me kunnen vertellen wat ik kan verwachten, bijv. qua zwaarte van dat gedeelte?

Hallo JB,

wat toevallig, ik wil hetzelfde gaan doen als jij (ik vertrek waarschijnlijk 6 juli uit NL) en ook nog vanuit Kristiansand. Lijkt me een mooi plan! Ik wil alleen wel een deel van de North Sea Cycle Route fietsen om vervolgens ergens bij Stavanger wat meer het binnenland in te gaan.
Dit wordt mijn eerste "echte" fietsreis en ik zit met nog een paar vragen. Ik hoop dat je het niet erg vindt als ik je topic hiervoor misbruik ;) Hoe lang trek je voor deze reis uit en hoeveel kilometers verwacht je ongeveer te maken de hele tocht?
Ikzelf hoop het in 6 weken te kunnen doen, anders wordt het lastig met werk e.d.

Bij de terugreis heb ik nog wat twijfels. Is het verstandig om die al helemaal van te voren te boeken? Wat als ik nu 3 dagen te laat op de Noordkaap aankom, of juist te vroeg? Hoe kom ik snel, makkelijk en/of goedkoop vanaf de Noordkaap met mijn fiets weer terug in Kristiansand? (terugfietsen heb ik geen tijd meer voor ben ik bang :D)

Groet,

Maarten

Routes door zuid zijn er net zoveel als wegen. hangt oa. veel af van wat je zelf prettig vindt. Relatief veel verkeer en opschieten, rustige weggetjes en wat langzamer aan.
Route 3. vanaf Haukeligrend heb ik 'm geloof ik helemaal wel gefietst (toen bestond hij nog niet als nr 3.). Een aantal 'pittige' klimmetjes naar Røldal, Odda en Voss (Stuk naar Haukeligrend ken ik wel van met de auto, is voor zover ik me kan herinneren een vrij geleidelijke stijging).
Ik vind zelf 100-120 km per dag over die route goed te doen.


Terug van de Noordkaap (wat ga je daar doen trouwens?) kan met de boot (Hurtigruta naar Bergen), bus (via Oslo) of een combinatie evntueel met de trein erbij. Als je de juiste trein kiest en op tijd boekt kan je van Fauske (evt. Bodø) naar Kr. sand voor 200 nok, ca. 25-30 euri. Goedkoopst daarbij is denk ik de bus naar Fauske. Mooist is zeker met de boot helemaal langs de kust. Maar kost wel een paar centen meer.

Je kunt ook de trein naar Stavanger pakken en vanaf daar langs de steile fjorden (bij Kristainsand is het niet zo heftig) en het Lysefjord de Hardangervidda op. Zo pak je gelijk een paar leuke toeristische attracties mee, zoals de Preekstoel, de zwevende kei boven 1km afgrond en de 1 km hoogte winnen via 10km aan haarspeldbochten. Prachtig, maar wel inspannend (ik was er met de auto hoor, maar ik wil er zeker nog eens terug om het te fietsen).

Zo pak je gelijk een paar leuke toeristische attracties mee, zoals de Preekstoel, de zwevende kei boven 1km afgrond en de 1 km hoogte winnen via 1km aan haarspeldbochten.
Wow, een beklimming van 100% :shock: Dat is wel heel stoer! :D

Idd: in 10 km is 1 km klimmen al steil genoeg :oops:

Even antwoord op wat vragen: ik ga er in totaal pakweg 40 a 45 fietsdagen over doen (denk/hoop ik). Ik vertrek 15 juni en moet 11 augustus weer aan het werk. Ik moet het m.o.m. 'strak' regelen, omdat ik wat 'tussendoelen' heb om te halen. Zo komt mijn vriend de derde/vierde week een paar dagen naar Trondheim, en moet ik dus dan daar zijn (nou ja 'moeten' - 'willen' toch zeker wel) en de laatste 2,5 week, vanaf de Lofoten, fietst mijn broer mee EN hebben we een bezemwagen waarmee we ook weer terug naar huis gaan rijden. Dus wat betreft de terugweg hoeven wij verder geen plannen te maken en ik heb me niet hoeven verdiepen in trein of vliegtuig ofzo. (sorry, Maarten).
Ik verwacht zo'n 3300 kilometer te fietsen. Meestal zit ik op een gemiddelde van 85-90 km per dag. En dat vind ik mooi zat.
Overigens hebben we al wel de overtochten geboekt, zowel heen als terug. Maar dat is vooral omdat ik de zekerheid wil hebben dat we ook mee kunnen. En een kleeeein beetje voorpret.
Wat ik ga doen op de Noordkaap? Helemaal niets, denk ik - hooguit een paar foto's maken en dan gauw naar huis. :-) Het is gewoon weer een doel en ik vind het altijd wel stoer om zoiets dan te halen. Maar dan wel van begin tot eind, dus eerst met de trein naar Stavanger is voor mij geen optie (nog afgezien van het feit dat ik het stuk tussen Stavanger en Bergen al gefietst heb).
Ik ga onderweg ook niet per se de kortste of 'makkelijkste' route kiezen (hoewel makkelijk wel relatief is in Noorwegen, schat ik zo); zo wil ik eigenlijk een stuk Rallarvegen meepakken, in ieder geval langs de Geirangerfjord rijden en heb ik het al min of meer zo uitgekiend dat de Trollstigen ook op de route liggen. En de Lofoten laten we ook niet links liggen.
Nu nog maar eerst een paar maanden trainen, dan... :-)

Als je dan toch bij Stavanger wilt beginnen kan je ook gewoon meteen met de boot naar Stavanger (vanaf Hirtshals) varen. Ongetwijfeld goedkoper dan overstappen op de trein, en zo mooi is mi. het laatste stuk van Sørlandsbanen ook niet om die extra kosten te rechtvaardigen.

40-45 fietsdagen lijkt me goed te doen, maar vraagt toch wel een redelijk schema als je er wat 'afsnijderstjes' in wil gooien. Met een vrij directe route (en 100km) per dag ga ik uit van ca. 28 dagen (incl. rustdagen).

Wil je Rallarveien 'vanaf' Voss doen, of overweeg je bijv. de stijging van weg 7 over de Hardangervidda? Dit jaar is er veel sneuw gevallen in die regio, en omdat je vrij vroeg in het seizoen bent moet je iig. rekening houden met sneeuw op de route. Niet zelden is de route pas open in juli (1e/2e week). Ik denk dat het goed is om een alternatieve route te hebben als Rallarveien nog dicht is.

Geirangerfjord is fantastich, maar ook toeristisch. Wel grappig om te zien hoe mega cruiseschepen keren in het smalle fjord. Ga daar niet beneden staan (vervelende dagjesmensen), maar halverwege de beklimming naar het zuiden: mooie, eenvoudige camping! (als die er nog is).

Wat ik al aangaf: vanaf Stavanger kun je richting Lysefjord. Volgens mij is het heel leuk om het laatste stuk van dat fjord met de boot te doen (er gaat geloof ik ook geen weg), en daar via die bizarre weg met complete haarspelbochten in onverlichte tunneltjes naar de Vidda toe. Ik heb er toen een hele groep met bepakkinbg zien fietsen, en dat waren niet de jongsten meer, dus het is te doen.

Ralarvegen is naar ik heb horen zeggen tegenwoordig vrij toeristisch. Noordzijde beklimmen is erg steil. Er ligt tot laat in het seizoen sneeuw. Maar eigenlijk weet ik hier niets van...

De beklimming van Jotunheimen is prachtig, ca 1500 klimmen vanaf Sognefjord, te beginnen vanaf de camping vrijwel aan het fjord. Kun je ook gelijk het mooie Stavkirkje bekijken dat een paar km ten zuiden aan het fjord ligt. Op Jotunheimen fietsten wij (zonder bagage) in juni tussen meterhoge ijswanden door en bovengekomen zagen we de Noorse langlaufselectie in zwemkleding trainen.

De route vanaf Stavanger door het Lysefjord naar de Rallarvegen heb ik in 1997 gefietst. Erg mooie route, maar juni kan je wel veel sneeuw tegenkomen op de rallarvegen.
De klim het Lysefjord uit is een stevige (met een stikdonkere tunnel met haarspeldbocht) en er is op een hut na vrijwel geen fourage plaats te vinden.

Vorig jaar van Oslo naar trondheim gefietst via de meer oostelijke route.
Slingerend door het Noorse landschap ben ik via Maurvangen, Skjolden, Stryn, Alesund, Geiranger in Trondheim aangeland.
Was ook erg mooi.

Zie verder mij webpage

http://www.luddo.nl

groet

Luddo

Ik ga iig niet VIA de rallarveien. Ik heb als optie om vanuit Voss een deel (heen en weer) te doen -- maar eer ik er ben is het toch wel bijna juli. Maar als er (nog) veel sneeuw ligt, kan ik hem wel overslaan. En over het toeristische gehalte van bepaalde delen van de route maak ik me ook geen illusies -- dat is nu eenmaal overal zo, maar ik vind dat je er op de fiets weinig last van hebt -- behalve dan waarschijnlijk van alle campers op weg naar de noordkaap. :-)
Die tunnels, daar zie ik nog het meest tegenop.

Als je Rallarveien links moet laten liggen weet ik nog wel van een leuk alternatief om via Åndalsnes (einde Trollstigen) naar Oppdal (Trondheim)te komen.
Ca. 220 km via rustige weggetjes tot aan karresporen met waadplaatsen toe (je moet ook niet vies zijn van een 'stukje' duwen). Vanaf Oppdal zit je in een wip in Trondheim via de E6 (veredeld karrespoor ;-) ) of je kan vanaf daar nog een stukje verder slingeren over minder drukke routes.

Vanaf Tr'heim, kies je dan voor de kustweg nr. 17?

Als de stukjes duwen niet al te lang zijn, zou dat zeker een optie zijn. Ik moet thuis maar eens kijken wat ik ongeveer in gedachten had qua route vanaf Andalsnes (iig is de planning wel landinwaarts via Oppdal) en daarna vanaf Trondheim. Heb al wel een globale route uitgestippeld maar ken die nog niet uit mijn hoofd :-). Hij is gebaseerd op het Duitstalige boekje Radfahren in Norwegen (of iets in die geest) en wat verhalen van Noordkaapfietsers die ik van internet geplukt heb. Beetje husselen, dingen erin mengen die ik zeker wil doen/zien en voila.

Voor de route van Trondheim tot Lofoten kan ik je zeker de Kystriksveien/RV 17 aanraden, zie ook mijn website voor een verslag:
Afbeelding

Niet dat ik per se alleen bewegwijzerde routes wil volgen, hoor; maar is de RV17 een nationale bewegwijzerde route? Of is de route 'alleen' op de kaart uitgezet?

Hmm, afgelopen zomer nog een stuk van gedaan, maar bewegwijzerd was ie volgens mij niet. Maar dat mag de pret niet drukken. Op de meeste plaatsen kun je maar één kant op (en weer terug) dus die wegwijzers heb je toch niet nodig.
De 'route' is eigenlijk meer bedoelt voor auto's (Noren fietsen nu eenmaal weinig in eigen land........en elders) als alternatief voor de E6, en je moet zeker rekening houden met een deel vakantieverkeer in die periode. Maar ten noorden van Steinkjer (aan de E6) en Namsos is het zowiezo niet erg druk meer. Naast de 17 en de E6 zijn er eigenlijk geen doorlopende wegen die naar het noorden leiden, je kan op veel plaatsen wel 'parallel' aan de E6 kiezen voor mindere wegen. Die zijn zeker de moeite waard, en geven ook betere mogelijkheden voor vrij kamperen.

De route is gewoon een doorgaande rijksweg die met nummer 17 overal wordt aangeduid ;-) in die zin is deze dus wel bewegwijzerd. Het is geen specifieke fietsroute, maar wel populair vanwege het karakter. Je moet geen haast hebben want de route is langer en onderweg zijn er veel veerpontjes die maar een paar keer per dag varen. Op de rv 17 site staan tabellen met de vertrektijden.

Ik heb dit jaar geen tijd, maar nu ik al deze berichten lees ga ik zeker volgend jaar weer naar Noorwegen! Ik ben jaloers!

Ik had al gepland om dit jaar te gaan, maar het is nog even wachten tot begin juni. Maar al deze berichten geven een hoop goede ideeen.

Ik ga tot Aalborg met de trein en fiets dan naar Hantsholm. En dan met de boot naar Egersund. Als je het goed mikt kun je voor een habbekrats daarheen, nl. € 14,-.

Dit aanbod geldt allen op een aantal zaterdagen en het is een dagboot.
Zie: fjordline.com

Peter

Nou, dit geeft allemaal weer voer voor de puzzelaar in mij. Ik ben niet zo'n vrijkampeerder dus zal toch van camping naar camping 'moeten' fietsen. En dus per dag ook de afstanden/route daar op af moeten stemmen. Eens kijken hoever ik kan komen met een dienstregeling van de veren langs de kust. Maar het is me nog nooit niet gelukt, dus ik heb goeie hoop. En erg veel zin om te gaan, al...