Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbike ombouwen - Forum Wereldfietser

Mountainbike ombouwen

Hallo,

Ik heb hier een 5 jaar oude mountain bike staan een prima fietsje.. hij is voor grotedeels shimano lx afgemonteerd alleen de naven zijn van fire canondale.

Ik wil voor van de zomer dit aanpassen.

Wat zouden jullie hier aanpassen.
los van bagedrager en tassen mag dit +- voor 400 euro kosten.

Mvg,
Nils

Hey Nils,

Ik ga al jaren met mijn mtb op fietsvakantie. Het is een kwestie van rekjes erop zetten. Verder is het handig om de band wat aan te passen voor wegdek. Hoef je iets minder hard te trappen. Je hebt banden die in het midden een halve cm glad zijn. Daarnaast heb je dan het profiel. Op gewoon wegdek rij je dan alleen op het gladde stuk. En je kan toch nog off road gaan. Voordeel is dat je weinig lekke banden hebt.
Verder heb ik geen aanpassingen.

Eertse fietsvakantie?

Gr.
Betty

Hi,

zelf rij ik alweer bijna 7 jaar rond met een stalen raleigh mtb, heb deze opgebouwd met standaard dragers en spatbordjes

Afbeelding

Gaat alweer een heleboel km's mee als vakantie fiets.

Belangrijk is dat de zit goed is en dat de onderdelen een beetje degelijk zijn, verder naar smaak dus dragers monteren (als het past) of een BOB er achter.

Momenteel heeft mijn fietsje na een aantal updates een combi van deore/ lx onderdelen en een son naafdynamo. heb ik wel een behoorlijke tijd overgedaan om dat bij elkaar te sprokkelen.

Vorige grote tocht met schwalbe supremes gedaan, erg comfi maar soms wat grip te kort, zou voor een volgende toch echt wat anders monteren.

Als je een beetje door de materiaal topics leest kom je vast genoeg tips en trics tegen om je vakantie aangenaam te maken.

Succes

Bas

Hoi

Ik heb jarenlang mijn mtb gebruikt als vakantiefiets door 'm voor de vakantie "om te bouwen". Het enige wat ik deed was een voor -en achterdrager monteren, standaard, achteruitkijkspiegeltje en andere banden (continental goliath, continental travel contact).

Waar je ook aan kunt denken zijn spatborden en evt. een kettingkast.
Tenzij je schakelgroep "op" is zou ik niet kiezen voor een andere groep. Even goed nakijken.
En voor het geld wat er over blijft kun je hele mooie waterdichte tassen kopen.

Maar het kan nog eenvoudiger door voor ca. €300,00 een Bob te kopen... :wink:

(ik zie bij de foto van Bas wel een Bob vlag maar waar is de Bob?)

Eigenlijk is het enige wat je nodig hebt andere banden (Schwalbe Big Apple?), dragers (denk vooral aan Old Man Mountain), en vermoedelijk een andere stuurpen, omdat je wat minder gestrekt en voorover wilt zitten. Dus een wat kortere en hogere pen maakt het veel comfortabeler. Bar ends, of een licht gebogen stuur zoals de On-One Mary bar kunnen ook helpen. Tot slot kun je denken aan een ander zadel (geveerd Brooks?).
Maar je hebt niet gezegd wat voor fiets je hebt. Heb je alleen voorvering (hoop ik), en in welke staat verkeert het geheel? De zwakste plek zou potentieel het achterwiel kunnen zijn, dus misschien is het slim dat te vervangen door een zwaar vakantiewiel met 36 spaken.
Kortom, het moet voor minder dan 400 euro kunnen.
Willem

Een mountainbike is van nature al voorbereid op het zware werk, dus je hoeft er in principe weinig tot niets aan te upgraden, aangenomen dat je een goede mtb hebt. Ik begrijp dat je een Cannondale hebt?

Ik heb voor mijn Cannondale F500 een BOB gekocht, tweedehands voor 200 euro. Marathon XR banden erop en een stuurtas, die ik nog had liggen, gemonteerd. Door de BOB is er weinig extra gewicht op het achterwiel, maar ik heb er ook wel eens tassen aan gehad en dat ging ook prima.

Afbeelding

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, jullie hebben mij enorm geholpen.

Ja, ik ben inderdaad nieuw op dit forum... Na een korte weekend trip ben ik volledig in de ban van fietsvakanties. Deze zomer is eigenlijk de eerste keer dat ik echt met bepakking wil gaan fietsen ik hoop zo'n 7 weken weg te blijven.

Ik laat denk dat ik alles zo zitten... Ik heb alleen voorvering, het frame is van Snel en is van zeer licht aluminium.

Zo'n BOB is waarschijnlijk een goede uitkomst ik ga dat zeker nog naar wat andere gebruikerservaringen zoeken.

Mvg,
Nils

Je kunt ook eerst een Bob huren om te kijken of het wat voor je is.