Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snelle banden - Forum Wereldfietser

Snelle banden

Ik denk dat ik niet de enige ben die zijn vakantiefiets ook wel voor snelle ritjes op zondag gebruikt, of voor tochtjes zonder al te veel bagage zoals een collentocht in Zwitserland. Om dat leuk te maken zou je eigenlijk wat snellere en lichtere banden willen gebruiken, die misschien ook nog wat extra comfort geven (zonder bagage is een vakantiefiets vaak wat stug). Ik ben benieuwd of veel anderen hun fiets ook op deze manier van karakter laten veranderen, en welke snelle banden ze dan gebruiken.
Zelf heb ik een fiets met 26 inch banden, en ruimte voor 50 mm brede banden. Nu zou ik daar smalle slicks op kunnen zetten, maar echt comfortabel is dat niet. Vroeger heb ik op de tandem 1,5 inch brede Panaracer Highroads gebruikt, en die waren supersnel en heel comfortabel. Helaas had je er ook vrij veel lekke banden mee, vooral in de regen. Omdat ik de tandem in Engeland ook gebruikte om de kinderen mee naar school te brengen was dat niet zo handig. Ik heb er toen 1,75 inch Panaracer Pasela Tourguard op gezet, en dat was nog comfortabeler, en iets lekbestendiger, maar ook weer niet heel veel. Ik vroeg me af of iemand die banden gebruikt heeft op een solofiets, en wat de ervaringen waren. Een alternatief zou zijn de Schwalbe Kojak in 50 mm - ligfietsers lijken er erg tevreden over te zijn als zomerband. Nog een alternatief zou de Schwalbe Marathon Racer 1,5 zijn. Naar verluid heeft die bijna net zo weinig rolweerstand als de Kojak, en is natuurlijk nog lichter (maar ook smaller): als vouwband slechts 390 gram. Vergeleken met een standard band als de gewone Marathon 50 mm scheelt dat toch 900 gram per fiets.
Willem

O ja, en dan heb je ook nog de Extra Light binnenbanden: 130 gram ipv 190 gram. Schwalbe beweert dat ze net zo stevig zijn. Als je er ook twee als reserve meeneemt scheelt dit dus ook weer mooi 240 gram. Heeft iemand ervaring?
Willem

Ik fiets nu rond op Continental Sport Contact banden van 32 mm (28 inch). Ze zijn ook in 26 inch te koop. Snelle bandjes en niet zo duur, maar verder te weinig ervaring om al iets over slijtage en lekbestendigheid te kunnen zeggen.

Willem Jongman schreef:O ja, en dan heb je ook nog de Extra Light binnenbanden: 130 gram ipv 190 gram. Schwalbe beweert dat ze net zo stevig zijn. Als je er ook twee als reserve meeneemt scheelt dit dus ook weer mooi 240 gram. Heeft iemand ervaring?
Willem
Nog een stap verder gaan en met latex gaan rijden?
Die zijn nog lichter en beter lekbestendig. Je moet ze wel vaker oppompen (minder luchtdicht dan een normale biba). Ik weet niet hoe de verdere eigenschappen zijn bij bv verwarming (vanaf de velgen tijdens lange afdalingen) en algehele levensduur.

Met echte racebanden heb ik geen ervaring.
Alleen met Conti Sportcontacts 32mm en Marathon Racers 30mm.

Allebei intensief in woonwerkcafé gebruik op mijn ss stadsracers in Amsterdam. Gebruik die fietsen ook voor dagtochtjes richting Waterland, Noordzee en 't Gooi.

De Spotcontacts rijden het lekkerst, zijn het kwetsbaarst, zijn geruisloos en zien er het beste uit.

De Racers zijn het snelst, lichtst, maken iets meer lawaai en zijn slechts een keer lek gegaan.
Minder comfortabel. Iets bonkeriger.

De banden zijn altijd goed op spanning

Als ik nieuwe banden ga kopen zijn het de Racers.

Overweeg dit jaar op Racers op vakantie te gaan. Max. 7 kilo bagage en hotels.

niko

Marathon racers (40 mm) hier. Ik vind het lekkere banden voor op reis. 1 lekke band op 3000 km. Maar ik ben wel benieuwd naar die Conti Sport Contact. Die zijn half de prijs van Marathon Racers.
http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=3371

En ik ben ook wel benieuwd naar de Conti Travel contact. Ongetwijfeld wat minder snel, maar wel met een profiel waar je op wat mindere wegen nog wat mee kunt.
http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=2427

Peter Rodenburg schreef:...En ik ben ook wel benieuwd naar de Conti Travel contact...
Vorig jaar op weg naar de Noordkaap 7 keer mee lekgereden..... (misschien gewoon pech gehad, maar ben even klaar met de Travel contact...)
Hoi Willem,

Ik ben erg tevreden over de Marathon Racers. Niet te hard oppompen en dan heb je ook nog wat comfort. Ik kan niet klagen over lekbestendigheid. Nog maar 1 lekke band gehad ondanks de tochten door steden en bossen.
http://www.ericopdefiets.nl/2007Donau/s ... c0342.html
Ze worden redelijk belast met mijn gewicht en de rommel die ik allemaal meeneem.

Succes
Eric

Marathon Racers bevallen mij minder, ze zijn mij te ontrustig. Met de Panaracer Pasela heb ik daarentegen weer goede ervaringen, ook qua lekbestendigheid. OK, geen pantserband maar rijdt dan ook snel. Het is mijn 1e keuze voor lange afstanden met lichte bepakking.

Met de Sportcontact hebben wij ook gereden: Mijn dochter van toen 9 en 10 had hem (1,6 inch breed) op haar vakantiefiets. De band reed erg lekker, vooral als je hem stevig oppompte. Met minder druk werd de rolweerstand al vrij snel meer. De slijtage was echter vrij groot (vooral op de zijwangen), en de lekbestendigheid viel onder bepaalde omstandigheden ook erg tegen: steensplinters op gravelwegen gingen als een mes door de boter. Maar het jaar erna op vooral Zwitsers asfalt had ze geen enkele lekke band.
Met de 1.75x26 Pasela heb ik gemengde ervaringen. Hij reed erg lekker (snel en comfortabel), maar op de tandem had ik in Engeland wel vrij veel lekke banden (glas van bierglazen.... en andere rommel). De zijwangen waren vrij snel kapot, maar misschien kwam dat wel omdat we er ook een dynamo op hadden. De Panaracer Highroad reed nog lekkerder (super, ik heb er geen ander woord voor), maar daar had ik nog meer lekke banden mee (ook weer op de tandem). Maar mischien heb ik wel gewoon pech gehad. Ivo's steekproef is ongetwijfeld veel groter (daarom vraag ik ook naar ervaringen van anderen). Panaracer's zijn heel beroemde snelle tourbanden.
Mijn grootste aarzeling over de Marathon Racers is eigenlijk dat 40 mm het breedste is in 26 inch. Juist als ik mijn fiets met weinig of zelfs helemaal geen bagage gebruik wil ik een wat soepeler band. Ik kan moeilijk voor elke gelegenheid een aparte fiets laten maken.
Kortom, ik blijf nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen. Ik ben vast niet de enige die zijn stevige vakantiefiets ook een stel zondagse bandjes wil geven.
Wim

Zou de Schwalbe Marathon Supreme dan de ideale band zijn?

Schwalbe schrijft over al zijn banden natuurlijk positieve dingen. Deze Marathon Supreme wordt bestempeld als: 'buitengewoon, uitstekend, het beste'. Als je daar doorheen prikt :wink:, zou dit een prima allround band kunnen zijn.

Hij scoort erg hoog voor wat betreft snelheid (5/5), grip (6/6, waarschijnlijk wordt hier ook 5/5 bedoeld), lekbescherming (5/5) en levensduur (4/5).

Van de site van Schwalbe:
-Zeer dicht geweven vectran weefsel giedt lekbescherming op het hoogste Schwalbe niveau.
-Extreme veiligheidsreserve op natte, gladde wgen door ons nieuwe Magic Compound.
-De elegante en stabiele zijwand trotseert alle mishandelingen die een Marathon band in zijn leven moet ondergaan.
-Voor comfort fans is er de balloonband versie van 50 mm breed.

Er is ook ee 26" versie.

Zie hier voor deze band.

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen belang in Schwalbe, ik ben zelf op zoek naar een band voor onder mijn Giant Expedition en ik overweeg deze band. Misschien heeft iemand ze al onder zijn/haar fiets liggen.

Van geen kanten. Het is een stevige band voor ruwer gebruik (of hij daar nu goed in slaagt is een ander verhaal - er lijken problemen te zijn, gebruik maar eens de zoekfunctie). Uit alle tests blijkt tot nu toe dat de rolweerstand hoger is dan die van een gewone Marathon, en dat is mij al te hoog voor het doel waar ik het nu over heb. Ik zoek juist iets snellers en lichters. Maar vergis je niet. Ik zou niet graag met de snelle banden waar we het hier over hebben een verre tocht met bagage maken.
Wim

Marathon racers .( 40 mm / 28 inch). Zeer tevreden. snel bandje, stuurt lekker!!
Ik rijd met weinig bagage( twee tassen achter) en vrijwel altijd asfalt. De volgende banden worden zeker weer deze. Tot op heden ( 3000 km) geen lekke banden.

Met de Marathon Racer had ik enorme problemen in de binnensteden aan de Dalmatische kust. In de met oude stenen bestraate straatjes had deze band vrijwel geen grip.
Naast de Pasela heb ik ook goede ervaringen met de Schwalbe Stelvio in 25 en 28mm. Zo ver ik weet niet in Nederland geimporteerd maar daar kun je met internet makkelijk een oplossing voor vinden. Erg veel grip en toch prettig rollen. Het is een slick maar tijdens de totaal verregende Parijs-Brest-Parijs kon ik met deze band volle bak afdalen zonder dat ik ook maar iets van problemen met grip had. De Schwalbe Stelvio valt overigens een maatje groter uit dan de Panaracer Pasela.

Willem Jongman schreef:Van geen kanten. Het is een stevige band voor ruwer gebruik (of hij daar nu goed in slaagt is een ander verhaal - er lijken problemen te zijn, gebruik maar eens de zoekfunctie). Uit alle tests blijkt tot nu toe dat de rolweerstand hoger is dan die van een gewone Marathon, en dat is mij al te hoog voor het doel waar ik het nu over heb. Ik zoek juist iets snellers en lichters. Maar vergis je niet. Ik zou niet graag met de snelle banden waar we het hier over hebben een verre tocht met bagage maken.
Wim
Willem, ik heb gezocht en gevonden. De Supreme krijgt inderdaad wisselende kritieken. Hij schijnt ontzettend fijn te fietsen, maar de nadelen overheersen (veel lek, snel versleten). Ik ga mijn blik verleggen naar de Marathon Plus of de Marathon Race. Ik ga (bijna) alleen op asfalt en af en toe klinkerwegen rijden met zo goed als geen bagage. Mijn zoektocht komt daarom denk ik overeen met de jouwe.

Is er een (onafhankelijke) recente bandentest voorhanden?

Hallo Piet,

Gebruik even de zoekfunctie "bandentest", kom je o.a. uit bij een posting in de topic Materiaal van juli 2007 met een link naar een bandentest in een Duits fietsblad.
Staat wel wat zinnigs in dacht ik.

Groet

Jans

Jans Kinds schreef:Hallo Piet,

Gebruik even de zoekfunctie "bandentest", kom je o.a. uit bij een posting in de topic Materiaal van juli 2007 met een link naar een bandentest in een Duits fietsblad.
Staat wel wat zinnigs in dacht ik.

Groet

Jans
Bedankt voor de tip. Ik had alleen 'banden' ingetikt in de zoekbalk.