Additionally, paste this code immediately after the opening tag: metaalsplinters, velgslijtage en remblokjes - Forum Wereldfietser

metaalsplinters, velgslijtage en remblokjes

Verleden jaar mei heb ik een paar nieuwe velgen in gebruik genomen omdat de eerste na 26500 km versleten waren. De nieuwe velgen zijn 48 spaas Exal Alloy SP19 velgen. Op mijn eerste langere trip in juni met de Wereldfietsers in Engeland waarbij we veel regen hadden werd ik al geconfronteerd met herhaaldelijk schurende en knarsende geluiden bij het remmen. Ook zaten er talloze aluminium splinters in de blokjes die in mijn mooie nieuwe velgen al talloze groeven hadden gemaakt. Tijdens de zomervakantie in Spanje, waar we droog weer hadden, moest ik ook regelmatig stukjes aluminium uit mijn blokjes halen. Vandaag bij het vervangen van mijn ketting en controle van de remblokjes zag ik dat de velgen al behoorlijk aan het slijten zijn en ik heb er pas 7000km mee gereden. Het is wel zo dat ik deze fiets ook gebruik voor woon werkverkeer en dus zeker in de wintermaanden vaak in de regen rijd, maar ik rem volgens mij niet erg vaak. Heb ik slechte velgen of gebruik ik soms de verkeerde remblokjes, graag jullie mening en/of ervaringen.

Ronald

Ik weet het niet (maar heb dezelfde velgen in 32 spaaks). Wat ik wel weet is dat het in Engeland erg nat was, en dat ik in twee dagen (of vooral een dag eigenlijk) mijn nog nieuwe remblokjes goeddeels versleten heb. Er gaan nu Koolstop Salmon blokjes op. Wie weet.
Wim
Hoi Ronald,
Ik heb dit ook meegemaakt, meerdere keren zelfs. In de Ardennen, ook in een nogal natte periode. Bij mij kwam doordat een verkoper mij (een fiets met) te zachte remblokjes had aangesmeerd. Kleine bosjes aluminiumkrullen hingen naast de blokjes. Ik heb toen heel gauw Kool Stop blokjes gemonteerd. Later was er weer een verkoper die "geen andere blokjes in huis had", maar "deze waren ook heel goed". Niet dus. Bij mij gaan de grijze resp. zwarte Kool Stop blokjes 20.000 km steeds mee en de velgen meer dan 30.000 km.

Algemene raad voor iedereen: als velgremmen een schurend geluid maken en je fietst op dat moment niet toevalling net door de modder dan is het een idee om even te kijken wat er in de blokjes zit. Je kunt in één afdaling meer schade aanrichten dan in 1000 km met schone blokjes fietsen.

Leon

Heeft volgens mij niet te maken met de hardheid van de blokjes.
Er zijn namelijk ook zachte blokjes die geen alu stukjes verzamelen.

In ieder geval andere blokjes nemen.

Marco
Mijn achtervelg (Mavic 217 SUP) zit ook behoorlijk onder de groeven, remt wel nog prima, maar wanneer is het moment gekomen dat je moet besluiten om te vervangen (natuurlijk voordat 'ie helemaal niet meer remt)? En wat zou dan een goede vervangende velg zijn?
Groet
Paul