Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corsica in maart? - Forum Wereldfietser

Corsica in maart?

Wie heeft er al eens gefietst op Corsica in maart?
Wij willen van 6 tot 20 maart daar fietsen en vroegen ons af of het dan al te doen is. Zijn de campings dan al open?
Hoe is het weer daar dan?
Alle informatie is welkom.
Groet, Mia

Hallo Mia,

Luc Oteman vermeldt in zijn boekje "Fietsen op Corsica", uitgave van 1997 het volgende over het weer:

"Samenvattend kan geconcludeerd worden dat mei, juni en september de beste fietsmaanden zijn. Wie vooral komt om de planten in bloei te zien kan ook nog (eind) april overwegen. Behalve dat het dan nog fris en vrij nat kan zijn is de zee met zo'n 13 graden C dan nog veel te koud om te zwemmen. In het binnenland kunnen in april nog diverse passen zijn dichtgesneeuwd."

Kortom, lijkt mij een heel klein beetje vroeg in het seizoen.....maar ook dat kan zijn charmes hebben.

Raadpleeg voor campinginformatie gewoon een campinggids

Succes met je beslissing.


Groeten,
Annita
Het weer is volgens het boekje wel aardig:
http://www.bbc.co.uk/weather/world/city ... t=TT003590
Een beetje zoals mei-juni bij ons, maar dan met de zon vroeg onder.
Maar je kunt natuurlijk pech of geluk hebben.
Anderzijds heb je natuurlijk het eiland voor je alleen, maar dat gevoel heb je in mei ook.
Leon (was er eens in september, ook erg stil dan)

Hoi Mia,
Wat het weer betreft moet je inderdaad gewoon geluk hebben. Daar is in deze klimatologische onzekere tijden geen algemene uitspraak meer over te doen. Ik persoonlijk vind het erg vroeg, maar denk dat de kustroute nog wel te doen zal zijn omdat het in ieder geval niet echt koud is. Het binnenland is wat anders natuurlijk.
Reken echter niet op kamperen. Ik heb er de campinggids even op nageslagen en vind gewoon geen campings die het jaar rond open zijn op Corsica zoals je dat wel in Portugal en Andalusië bijvoorbeeld hebt. Openingstijden worden overigens bij de meeste campings niet eens vermeld en variëren, want als er geen klandizie is sluiten ze gewoon de tent :-) dat heb ik vorig jaar september nog meegemaakt. Om die reden heb ik ook geen openingstijden in mijn gids vermeld. Van de campings waar het wel in de gids wordt vermeld openen de meeste pas 1 mei of zelfs 1 juni. Sommige op 1 april of met Pasen, maar dat is al een minderheid.
Laat de tent maar thuis dus.

Groetjes
Luc Oteman

Ik heb een keer eind maart 10 dagen gefietst op Kreta. (Niet helemaal hetzelfde maar ligt ook in de Middelandse Zee :wink: ).

Mijn ervaring op Kreta was toen dat het goed te doen is. Ik had toen goed (droog) weer (1 dag regen), en in het zonnetje is het dan best lekker. Maar het kan natuurlijk verkeren.... Je hebt wel te maken met korte dagen (6 uur 's avonds donker) en behoorlijk koude nachten. Ik heb toen alleen maar wild gekampeerd, maar dat lijkt me op Corsica geen enkel probleem. Neem je tent dus maar lekker mee. :wink:

Sorry Peter, maar ik moet wildkamperen op Corsica serieus af raden. Niet alleen is het (in tegenstelling tot het vasteland) officieel verboden; het wordt ook door de bevolking niet op prijs gesteld! Onder andere vanwege het grote gevaar voor bosbranden waar het eiland veel last van heeft. Enige uitzondering is in het binnenland langs de GR20 bij de officiële berghutten. Als de hut vol is wordt gedoogd dat je je tent ernaast zet en van de voorzieningen van de hut gebruik maakt. Die hutten langs de GR20 zijn trouwens hooggelegen en beslist dicht in maart; de route is dan onbegaanbaar.
Afgezien van bovenstaande redenen zijn er sowieso weinig plekken langs de kustweg om je tent uit het zicht op een enigszins vlakke plek neer te zetten. Zou misschien op verlaten stranden kunnen, maar daar is het expliciet verboden!
Luc

Je zou ook een gîte d'etappe kunnen proberen, zie http://nicolas.bruneau.free.fr/Corsica/ ... Corse.html voor een overzicht. De meeste zijn echter pas vanaf 1 april open. Als je wild wilt gaan kamperen moet je ook nog uitkijken voor de wilde zwijnen in de bossen...
Afbeelding

Zie ook mijn Corsica verslag voor meer info.
Hartelijk dank voor de antwoorden.
@ Annita, wat was je er snel/vroeg bij, had je ook nachtdienst?
@Leon, het lijkt inderdaad of het wel kan volgens de statistieken.Wat een handige site is dit.
@Luc, Je weet dat we ook voor de plantjes gaan en daarom heb ik besloten dat we later in mei gaan, ook omdat we het binnenland in gaan. Je moet inderdaad veel geluk hebben met het weer.
@Peter, Ik denk toch dat Kreta een ander verhaal is in maart en wildkamperen is niet mijn ding als het niet hoeft. Dit laat ik aan de jongere over :wink:
@ Tovenaar, mooi verslag van Corsica. je hebt me alleen nog meer enthousiaster gemaakt! Ik ben wel niet bang van wilde zwijnen! Gîte d'etappe is een goed alternatief.

Conclusie: Ik denk dat we dit in maart maar moeten vergeten en gaan dan voor mei.
Blijft wel over dat we van 6 tot 20 maart vrij zijn.
Waar naar toe dan?

Is er iemand die op Sicilië gefietst heeft in maart? Zijn daar ook beschreven route's en is het daar veilig?
Groet, Mia

Hoi Mia,

Er is een uitstekende fietsgids voor trektochten van Sicilie in het Duits: Sizilien per Rad van uitgeverij Kettler. Ook voor Sicilië lijkt me maart nogal vroeg, maar mogelijk/ waarschijnlijk minder vroeg dan voor Corsica. Sicilië is net als Corsica flink geaccidenteerd, campings zijn er héél weinig en uitsluitend aan de kust.
Er staat een uitgebreid reisverslag van een trektocht op Sicilië op mijn website dat door vrienden van mij is geschreven, zie onder fietsverhalen.

groetjes,
Luc

Nog een aanvulling voor wat de plantjes op Corsica betreft:

Inderdaad, de meimaand is de ideale maand voor een bezoek aan de botanische schatkamer van Corsica. Één tip wil ik jullie niet onthouden: Op het kalkplateau van Bonifacio (in het uiterste zuiden) bloeien in mei talloze orchideeën waaronder die van het geslacht Ophrys. Hieronder de vliegenorchis, de bijenorchis, de hommelorchis, de Wolzwever Ophrys, de zadelophrys, de spinnenophrys en de gele ophrys. Ik geef toe, dit gaat wat ver voor een fietsforum, maar wel mooi als je ook van wilde orchideeën houdt:-)
Luc

Luc,
De Wolzweverophrys en de Zadelophrys hebben we nog niet gespot!! We kunnen niet wachten en zijn zeer benieuwd. Ik ga morgen meteen het boekje kopen op de Fiets en wandelbeurs van fietsen op Corsica :lol:
(Geeft niks dat het niets met fietsen te maken heeft, maar wij fietsen er wel voor om. :D)

Groet,
Mia

Ik wil nog toevoegen dat in de bergen gewoon nog veel sneeuw kan liggen. Vorig jaar zijn er nog 3 mensen in die tijd overleden door onderkoeling die wandeld werden overvallen door een sneeuwstorm. Corsica is heel bergachtig! (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Sardinië dat veel heuvelachtiger is)

Wilbert