Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Andalusie - Forum Wereldfietser

Fietsen in Andalusie

Wie is er wel eens in oktober in Andalusie geweest?
Is het er dan erg dor en droog of is er ook nog wat groene natuur te bewonderen?
Erik schreef:Wie is er wel eens in oktober in Andalusie geweest?
Is het er dan erg dor en droog of is er ook nog wat groene natuur te bewonderen?
Je bent afhankelijk van de grote regenbuien die meestal vanaf september kunnen vallen. Blijven deze uit, dan is het aanmerkelijk droger. Verder hangt het ook af waar je zit in Andalusie. De Cabo de Gata ten oosten van Almeria heeft de minste regenval van Spanje. Het natuurpark de Grazalema ten westen van Ronda is nu juist een van de natste delen van Spanje. Over het algemeen is het in de bergen minder droog. In oktober 1993 wilde ik de Pico Veleta op bij Granada. Ik kwam niet verder dan 2.500 meter hoogte vanwege de vele verse sneeuw.
Zie verder mijn gids Fietsen in Spanje: www.fietswegen.nl

Ben juist terug uit Ancalucia en ga waarschijnlijk eind Oktober weer. ben verleden jaar ook in Oktober geweest. En dan met name in de omgeving van de Sierra de Grazalema. Van december tot januari was ik daar ook.

Momenteel is het in grote delen van Spanje en dan met name zuid spanje 'droog en dor'. De kans op neerslag wordt echter steeds groter. Maar je zit aan het eind van de zomer en practisch alles is van het land gehaald. de boeren verbranden de restanden zodat de heuvels er kaal droog en dor uitzien.

Grzalema is dan wel de plaats waar de meeste neerslag valt, maar men moet begrijpen dat dit vaak erg plaatselijk is, waardoor aan de ene kant van de bergen het soms groener is als aan de andere kant. Wat mij verleden jaar oktober opviel is dat op diverse plaatsen pas ingezaaid graan of tarwe (ben geen kenner op dit gebied) al weer boven de grond kwam. Hierdoor word het landschap direct een stuk groener (dit was vlak bij het stuwmeer los hurones)...

Een aanrader kan zijn de Sierra de Cazorla.. (Jaen) Dit is een relatief groot natuurpark.. Het weer kan wel wisselvallend worden in oktober. Zeker in de Bergen kan dit tot aanzienlijke neerslag leiden.
Hoe is het in december? Ik zie een erg goedkoop ticket naar Málaga en wil er graag heen. Langs de kust schijnt het zo´n 16 graden tezijn en zonnig, maar hoever kun je het binnenland in met zijn omliggende bergen?

janwillem
In december is het op veel plaatsen prima fietsen. Die 16 graden gelden alleen tijdens de middaguren. Ga alleen niet te hoog de bergen in. Zo kan het overdag kan het in Granada best nog wel aardig weer zijn met temperaturen boven de 10 graden. 's Morgens is het er erg koud, met kans op ijsafzetting op de weg. Het duurt langs voordat 's morgens de kou verdwenen is. Rond Sevilla is het ook goed fietsen in de winter. Ook de Gabo de Gata bij Almeria is dan goed te doen.
Zie voor de rest mijn gids "FIETSEN IN SPANJE" www.fietswegen.nl
Groetjes,

Bert

kan er mij iemand vertellen hoe het weer in de paasvakantie is in Andalusië?? Ik maak mijn eindwerk Toerisme over deze streek en ik ga er in deze vakantie naartoe.

groetjes
Erik schreef:Wie is er wel eens in oktober in Andalusie geweest?
Is het er dan erg dor en droog of is er ook nog wat groene natuur te bewonderen?
Oktober is juist één van de betere maanden in Andalusie: minder druk en ook niet zo heel heet meer. Zie voor meer info http://www.flydriveandalusie.nl/reisinf ... _andalusie
Vorig jaar oktober ben ik 2 weken in Andalusia geweest. Ik vond het landschap dor en droog (maar daar hou ik wel van). In de dalen was het echter wat groener. Er zijn ook veel olijfboomgaarden. Het gebied bij Ronda is ook groener omdat het hier meer regent.

Oktober is een goeie maand om door Andalusia te fietsen. De temperatuur was overdag ca. 20-25 graden in de zon. 'sMorgensvroeg en aan het eind van de dag is het koud. Ik heb zelfs nachtvorst gehad maar zat toen wel behoorlijk hoog in de bergen.
Het touristenseizoen is voorbij dus sta er niet van te kijken als je de enige bent op een camping. Bij grote steden is het wel drukker. De campings zijn meestal jaarrond open.

Als je vanuit Malaga terug vliegt, zorg er dan voor dat je ruim op tijd op de luchthaven bent. De fiets moet nl door een te kleine scan-apparaat. Dit zal je enige tijd gaan kosten aangezien ze net doen ofdat er voor het eerst iemand met een fiets wil inchecken. En ze dus veel tijd nodig hebben om te bedenken hoe ze de fiets door de scanner moeten krijgen.
Ik mag hopen dat Erik al in oktober 2002 in Andalusia is gaan fietsen en niet heeft gewacht op de verlossende antwoorden op dit forum. :)

Wel goed om te weten dat het lekker fietsen is in Andalusia in oktober.