Additionally, paste this code immediately after the opening tag: roesten van fiets? - Forum Wereldfietser

roesten van fiets?

hallo mensen,

ik verhuis naar brussel en daar moet mijn fiets spijtig genoeg steeds buiten staan. dat doet hij nu al een tijdje. gevolg, de fiets is danig aan het roesten. Geen probleem voor mij, maar wat niet goed is dat de remmen steeds moeilijker te hanteren zijn. Het zijn nog de oude type remmen, "weimann" zoals je op een koersfiets vandaag de dag nog ziet. dus geen cantiliver of v brakes.

Ik denk dat enerzijds er vuil tussen de scharnierpunten van de rem komen en anderzijds de remkabel in de huls aan het roesten is. Het is te zeggen de huls zal aan het roesten zijn want de remkabel is dacht ik roestvrij staal.
of vergis ik mij hierin.

ik kom op mijn fiets serieus remkracht te kort. daarom mijn vraag wat te doen ? het is een oud frame zonder nokken voor V-brakes. ik dacht er anders hydrolische remmen op te zetten, niet dat fiets dat waard is, maar als je niet meer kan stoppen dan is dat niet verantwoord.

ook zoek ik een goede dynamo, (geen naafdynamo) aan een faire prijs.

wat zouden jullie doen ?

(ik durf met mijn splinternieuwe snel safari nergens naartoe, dus zoek mijn toevlucht tot fijn gerestaureerde 3 sturmey aggressieve streetracers. maar remmen is dan ook noodzakkelijk)

groetjes filip


dus effe concreet wat vragen stellen
1)zou een roestvrije remkabel helpen (als dat bestaan, en indien er al geen inzit).
2)zou een huls met teflon binnenbekleding helpen tegen het roesten van het metaal in de huls ?
3)kan er zonder veel moeite een ander type rem op, want die oude dingen zijn echt niet sterk genoeg om te stoppen)

Koop een eenvoudig oud barrel van een fiets met terugtraprem. Kan niets aan kapot en is goedkoper dan nieuwe remmen voor je oude fiets.

Zijtrek of centerpull remmen doet mij vermoeden dat je een race kader bezit... dus waarom maak je er geen conversie naar fixed van? Kun je en hard en minder noodzaak voor rem...

zomaar een ideetje.

Misschien voor de veiligheid een voorremmetje wat reviseren, kan wel eens noodzakelijk zijn bij een noodstop.

Bas

voor wat inspiratie kijk je bv hier.

een terugtraprem vind ik absoluut niet aangenaam fietsen. soms kan je je benen niet stil houden of het begint reeds lichtes te remmen.
ik heb er vroeger nog mee gereden; daarnaast wil ik ook veel remkracht op het voorwiel. in brussel is de fietser echt iets waar niet naar gekeken wordt, dus je moet zoveel mogelijk remkracht hebben als maar kan. enkel op het achterwiel lukt niet; met een V-brake kom je er zeker. (tja als je dat toegooit ga je over kop).

ik bezit geen racekader. het is gewoon een oude fiets, maar heb hem volledig gereviseerd en hij bolt heel goed. een "vaste pion" is ook geen optie, ga maar eens hard door een scherpe bocht, en met je pedal op het asfalt: gevolg : het asfalt wordt van dichtbij geinspecteerd. ik heb ook nog met vaste pion gereden, gewoon voor de fun (je kan er leuk achterwaards mee rijden). maar remmen : vergeet dat maar. je kan wel afremmen maar snel stilstaan is er absoluut niet bij, ook kan dat vrij pijnlijk zijn voor je spieren indien je plots heel hard de pedalen probeert tegen te houden. (althans mijn gevoel).

hartelijk dank manne, maar geen van de opties is iets voor mij, ik heb zeker ook nood aan de drie versnellingen, brussel is op 7 bergjes gebouwd, en dat zie en voel je goed hoor.
merci

ok....

wat dacht je dan van een goedkope wielset met trommelremmen? Zal vast via ebay of kapaza (of hoe heette het ook al weer) te bemachtigen zijn?

Als je geen fiets hebt met canti nokken gaan er geen canti's/ v brakes/ hydrolische remmetjes op dus dat houd al op. Misschien kijken naar een nieuw setje zijtrek remmetjes? Je heb waarschijnlijk ook een kader met een oude "reach", tegenwoordig zit het asje van de rem iets dichter bij de velg dan vroeger, je zoekt dus best een rem met een reach van 57 a 59 mm ipv de huidige max 49 mm...

Denk dat je ondertussen er wel uit bent dat een aardige 2de handse eigenlijk een beter optie is?

Bas
fillemon schreef: dus effe concreet wat vragen stellen
1)zou een roestvrije remkabel helpen (als dat bestaan, en indien er al geen inzit).
2)zou een huls met teflon binnenbekleding helpen tegen het roesten van het metaal in de huls ?
3)kan er zonder veel moeite een ander type rem op, want die oude dingen zijn echt niet sterk genoeg om te stoppen)
Nieuwe binnen en buitenkabels monteren, en de binnenkabel lichtjes invetten. Uiteraard buka met liner en bika in RVS (herkenbaar aan de ei-glans, verzinkt is dof straatmeubilair grijs)
Haal de rem uit elkaar en maak de scharnieren schoon, draaipunten weer monteren met vet.
Zet er goede remblokken op, als de oude hard & verglaasd zijn doen ze het ook niet. Als je stalen velgen hebt (=magnetisch), blijft het knoeien met de remkracht, dan kun je beter een alu versie monteren

andere rem is voor niet-framebouwers lastig, en harder remmen doet het toch niet echt

okee merci mensen, ik dacht dat er misschein iets bestond om nokken te monteren, maarja de kracht is zo groot, dat enkel lassen hier een oplossing kan bieden. er zitten nieuwe blokken op, maarja, gewone goedkope blokjes, als ik kool-stoppers er zou opstekekn zou het waarschijnlijk wel wat anders zijn. ik denk niet dat de velg alu is. misschien een nieuwe goedkope voorvork met nokken dacht ik net. als er vooraan een stevige v brake zou opzitten zou dat al een serieus stuk schelen, enkel zien dat ik mezelf niet onderuit rem op een beetje glad wegdek.

merci

Zoals Marten zegt: netjes onderhouden met goede kabels, en goede remblokken. Als je stalen velgen hebt zal het in de regen nooit erg fijn remmen worden. Dit klinkt als een erg oude en goedkope fiets waar je dus geen geld aan wilt besteden, en al helemaal geen ingewikkelde dingen mee wilt doen. Vind je het niet goed genoeg? Weg ermee en een andere goedkope tweedehandsfiets die net wat beter is.
Wim

Willem Jongman schreef: Weg ermee en een andere goedkope tweedehandsfiets die net wat beter is.
Wim
Veel geluk met het vinden van een goede tweedehandsfiets in Brussel! :ironie:

De enige goede tweedehandsfietsen die vrij gemakkelijk vindbaar zijn in die stad zijn Bromptons (overigens met zeker genoeg remkracht, spreek uit ervaring :wink: ), maar die zijn dan weer een pak duurder dan wat je aan een "gewone" tweedehandsfiets zou uitgeven.

Voordeel van een plooifiets: hij neemt niet veel plaats in en kan misschien nog binnen staan (staat bij mij in ieder geval gewoon onder mijn bureau).

netjes onderhouden is een serieuze opdracht, heb de indruk dat je dat vrij vaak moet doen als je fiets buitenstaat. minstens 4 keer per jaar. (althans de remmen voor de rest is 1 maal per jaar genoeg lijkt me). ik vind dat vrij intensief zeker omdat ik geen garage of zo heb.
de fiets weg doen is geen optie vind ik. hij bolt extreem licht en goed, dus waarom hem wegdoen, en een deftige tweedehandsfiets is ook niet goedkoop.

een brompton: ik heb erover nagedacht, het is niet echt goedkoop, maar dat maakt mij minder uit. ik rij eigenlijk het liefst op een gewone 28 inch fiets. zal eens een vouwfietsje huren voor een paar dagen (je kan dit aan het fietspunt aan het noordstation) het zijn wel geen bromptons (het zijn dahons), maar dan kan ik toch nagaan of het iets voormij is of niet. maar voor lange afstand lijkt het me niet geschikt: ik bedoel dan 10km of meer. (en dat doe ik per dag wel); ook lijkt me de wegligging van zo'n brompton niet even goed als een volwaardig frame (de wiele staan immers dichter bijeen).

tja tlijkt wel of ik geurrillia doe in brussel, maar daar lijkt het op. als je wilt vooruit komen dan moet je vrij snel kunnen vertrekken en nog harder remmen. ik rij tussen de auto's mee, maar een goede maneuvreerbaarheid is super belangrijk. en met een vouwfiets mis je misschien die nauwkeurigheid van rijden. heb er een beetje schrik van.
ik heb 7 jaar in leuven gewoond oléé (drie maand geleden was ik er nog) en leuven is een fietsparadijs tegenover brussel. ik dacht echt dat er meer mensen op de fiets zouden zitten in brussel, mijn fiets staat bijna altijd alleen in de fietsenstalligen in de straat. Het voordeel is dat iedereen wel van je fiets blijft; niemand is daar geintresseerd in een fiets.

Met een deftige vouwfiets kan je gemakkelijk een dik aantal kilometers doen. Ik geloof zelfs dat er ergens op dit forum nog een foto staat van een opgetuigde vouwfiets tijdens een fietsvakantie. Zelf ken ik een aantal mensen die geen problemen hadden met tochten van 30 km en meer.

Het is even wennen qua rijstijl: het stuurt vinniger, maar je kan geen ultrakleine bochten nemen. Je bent er wel snel mee weg: ik rij tegenwoordig zonder problemen door Gent tijdens het spitsuur tussen de trams, auto's, camionettes en studenten en leerlingen.
Op mijn vorig werk hadden ze ook vouwfietsen ter beschikking (type dat in 2 plooit, Brompton (en Birdy ook denk ik) plooit in 3), maar die reden voor geen meter en waren lompe gevallen als ze opgeplooid waren (groot, kon je moeilijk met 1 hand opheffen, op het stuurscharnier zat speling).

Afbeelding


Zoiets?

Vouwfietsen heb je in alle soorten en maten. Het ene uiterste wordt gevormd door compacte fiesen die makkelijk vouwen, zoals de Bronpton of de wat zwaardere maar heel makkelijk te vouwen nieuwe Bike Friday Tikit. Bij zulke fietsen moet je accepteren dat ze iets minder goed fietsen. Zelf heb ik een Brompton, en daar moet je best aan wennnen. Hij stuurt heel snel zodat je echt beide handen aan het stuur moet houden. Op keitjes is het geen groot succes, en evenmin op bevroren wegen. Maar je kunt er heus prima een paar kilometer in de stad mee rijden. Ik vind het een briljante fiets.
Het andere eind van de markt wordt gevormd door gewone fietsen met S&S koppelingen, of de afgebeelde Airnimal. Die laatste is ook een pracht fiets, waar je probleemloos grote tochten mee kunt maken. Alleen geldt voor de Airnimal dat je toch wel even bezig bent met in elkaar zetten. De Airnimal is geen fiets om elke ochtend in elkaar te zetten, er mee naar je werk te rijden, en 's avonds hetzelfde weer andersom. Tussen deze twee uitersten zit een aantal andere mooie fietsen, zoals de Bike Friday's voor 20 inch wielen, en de Birdy.
Maar gewoon een oude fiets afrijden en buiten laten staan is ook geen gek plan.
Wim

De derde catagorie vouwfietsen is het soort het-slot-is-meer-waard-dan-de-fiets-vouwfiets. Die fietsen vaak best aardig, vooral voor kleinere mensen, ze zijn niet geschikt voor heuvels, aan het vouwen moet je wennen, de constructie houdt niet over, en ze zien er niet uit. Voordelen zijn dat ze heel gemakkelijk op te knappen zijn, dat je er niet voorzichtig voor hoeft te zijn, dat aan de terugtraprem bijna niets verkeerd kan gaan en vooral dat je er met een flinke ketting erbij gerust een dagje Amsterdam mee kunt doen. Na een tijdje oefenen blijk je ze met de ketting in elk treinstel opgevouwen neer te kunnen zetten.
Maar voor een fietsreis, eh, nee: niet geschikt.
Groet,
Leon

hartelijk dank voor de replies, maar euuu ik weet het nog niet goed,

een brompton heeft het voordeel dat hij in vrij goede staat blijft omdat hij toch altijd mee binnen kan. langs de andere kant, ik ga 5 jaar in brussel wonen zoals het er nu uitziet; 5 jaar op een brompton rondhossen lijkt me niet leuk. fantastische fiets voor woon-trein-werk verkeer; maar als allround vehicel waar ik ook boodschappen mee ga doen enzo lijkt het minder; kan deze fiets ook niet buiten laten staan eigenlijk. En overvolle caféés en dan je fiets mee binnen nemen lijkt me niet aangenaam. (ook al heb ik zwaar getwijfeld over de aanschaf, het rijplezier is minder.)

ik zou graag weten hoeveel keer je je remmen en leidingen moet kuisen/vervangen per jaar.

ik heb wel hier op de site een topic gevonden waar me zei dat je met een magura (hoefijzer) ervoor kan zorgen dat je dit type rem kan plaatsen op een voorvork zonder nokken. maarja de prijs daarvan is duurder dan een simpele voorvork met nokken (35 euro dacht ik).
mocht ik kunnen lassen, ik laste er zo een paar nokken op en gedaan; maarja dat materiaal heb ik niet

Kan je dat eventueel ook niet laten doen?
Ik zou wel niet weten waar...

Dit loont allemaal niet op een oude fiets. Als je geen terugtraprem wilt hebben, koop dan een tweedehandsfiets met drie versnellingsnaaf en stangbediende trommelremmen voor en achter. Blijkbaar is dat moeilijk in Brussel, maar hier in Nederland heeft elke fietsenmaker wel zo'n oude Gazelle of zo staan voor 100 euri. Ze zijn zelfs ook nog nieuw te koop (niet te lang wachten want de bling fietsen rukken op). Ze gaan ook zonder onderhoud jaren mee.
Wim

In Breda (krap half uurtje met de auto vanaf Antwerpen) heb je voor niet teveel geld een nieuwe fiets. In de Tolbrugstraat in het centrum zit Louis Bike Shop, die vaak nieuwe (oude collectie, maar gloednieuw) fietsen heeft met een aardige korting. Stadsfietsen die weinig onderhoud behoeven zitten er ook bij.

Het kan een idee zijn. Denk dan aan zo'n 200 euro voor een nieuwe onderhoudsarme fiets. Wellicht is het toch een idee om een fietsenmaker de fiets voor het gebruik voldoende te laten invetten, met de huidige weersomdtandigheden. Met name naven en andere belangrijke draaipunten schijnen nieuw nog een likje vet te kunnen gebruiken.

fillemon schreef:h
mocht ik kunnen lassen, ik laste er zo een paar nokken op en gedaan; maarja dat materiaal heb ik niet
Wat een onzin. Als je nou eens rustig begint met het smeren van de draaipunten en het monteren van een fatsoenlijke remkabel in plaats van al die luchtfietserij. Kost maar een paar euro, en dan remt de fiets de eerste tijd wel weer.
/Marten

(die wel kan lassen & solderen, zakken vol cantilevernokken en de bijbehorende mallen heeft, maar dat wel een vreselijk ingewikkelde oplossing zou vinden voor een gebrek aan onderhoud) :D

hartelijk dank allemaal,

maar maarten, ik onderhou mijn fietsen echt op en top, dat kan ik je verzekeren hoor. ik gooi mijn fietsen elk jaar zeker 1 keer volledig uiteen, nieuw vet erin, nieuwe lagers als dat nodig is, nieuwe remkales....

probleem is dat ik op een app ga wonen in brussel en bij ons thuis heb ik gewoon een grote garage waar je alles mooi kan ophangen en uit de regen en wind werken. je staat ook in niemand weg. ik had de fiets volledig inorde gezet, alles werkte zo goed als mijn nieuwe snel fiets. maar na 1 maand buiten gestaan te hebben was het gedaan, de fiets bolt nog super, er zit veel lithium vet in de assen en de sturmey is volledig uitgespoeld en heeft nieuwe fijne olie gekregen, en dat hoor je (lichte tikjes). de wielen waren gerecht en nieuwe antilek swhalbes erop. kon niet beter.

maar als je om de maand die zaak moet gaan smeren omdat je na 14 dagen al met moeite kan remmen dan is dat toch heeeel erg.
trommelremmen, tja kan ook, mijn broer heeft er, onlangs nog gesmeerd en die blijven werken idd.

200 euro voor een New Old Stock dat is geen geld. misschien moet ik maar eens gaan zien. maar ik ga het zeker eens goed schoonmaken en zien hoe ver ik ermee geraak (wat betreft weken goed remmen).