Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NMBS/SNCB, Belgie (binnenlands verkeer) - Forum Wereldfietser

NMBS/SNCB, Belgie (binnenlands verkeer)

België, maatschappij: NMBS/SNCB, www.nmbs.be
Datum: 2007

De fiets kan in België mee in de binnenlandse treinen.

Vervoerstarieven voor de fiets:
België kent twee soorten fietskaartjes:
· Een fietskaartje enkele reis, € 4,40. Voor fietsen met aanhangkarretjes en tandems is dat € 8,50 . Dit zijn standaardkaartjes: je maakt het kaartje geldig voor een rit door zelf de datum en de namen van de stations van vertrek en aankomst in te vullen. Dat ingevulde fietsvervoersbewijs geldt dan alleen tussen die twee stations. Deze kaartjes kun je ruim vooraf aanschaffen. Een fietskaartje bij de conducteur kopen is duurder, zelfs als het loket van het station van vertrek gesloten is. Kaartjesautomaten zie je in België nauwelijks. Bij het fietskaartje hoort ook een label dat je aan je fiets moet hangen.
· Een onbeperkte dagkaart voor de fiets, ‘Vrijkaart voor een dag’ kost € 7,40: voor fietsen met aanhangkarretjes en tandems € 14,80.
Verpakken van de fiets: niet nodig
Vervoersvoorwaarden:
België kent geen verbod om fietsen tijdens de spits mee te nemen in de trein, zoals in Nederland. Wel adviseert de spoorwegmaatschappij om niet met een fiets in de spits te reizen.
Let wel op: de ruimte voor fietsen is een veel Belgische treinen wel zeer beperkt. Soms is er slechts plaats voor twee fietsen die opgehangen moeten worden zonder bagage. Andere treinen hebben weer ruimte voor veel fietsen, zoals de treinen tussen Luik en Luxemburg, met een apart bagagerijtuig en dubbeldekstreinen van Antwerpen via Brussel naar Charleroi met een lage instap. De deur van het bagagecompartiment is in de regel op slot. Meld je dus altijd bij de conducteur. Geef aan de conducteur duidelijk aan waar je gaat uitstappen. Vaak is het fietsencompartiment op een uiteinde van de trein naast de eerste klas.
Het Belgische spoorwegpersoneel is over het algemeen behulpzaam bij het in- en uitladen van de fiets.
Bijzonderheden: l
let op de taal van de stationsnamen. In Vlaanderen gebruikt men uitsluitend de Nederlandse namen voor de stations in Wallonië, zoals: Wezet (Visé). In Wallonië gebruikt men uitsluitend de Franse namen voor de stations in Vlaanderen, zoals: Tirlemont (Tienen). In Brussel en de zg. faciliteitengemeenten staan alle stationsnamen in beide talen aangegeven.
Zie veel meer over fietsen in Belgie: mijn gids Fietsen bij de Zuiderburen : www.fietswegen.nl

Misschien ook het vermelden waard:

Conducteurs mogen in sommige treintypes fietsen weigeren als er al meer dan 2 fietsen op de trein staan (vooral op de treinen op de drukke assen).
In Brussel-Centraal mogen geen fietsen op- of afgeladen worden (er komen daar te veel treinen op korte tijd).

Meer info vind je op de site van de NMBS: www.nmbs.be, onder reizen in het binnenland/praktische info/... uiteindelijk komt je hier terecht.

De plaats van het fietsengedeelte durft wel eens variëren en sommige conducteurs zijn niet geneigd om de hele trein af te lopen om de deur van het fietscompartiment open te maken. Bijgevolg heb je soms 2 keuzes: ofwel vertrekt de trein zonder jou en jouw fiets, ofwel zet je je fiets zelf in de gang tussen 2 wagons (waar hij dus eigenlijk niet mag staan, maar eentje gaat nog net).
Maar wees gerust: als je vooraf aan het personeel van de NMBS vraagt waar het fietsendeel is (en ongeveer juist gaat staan) en de conducteur een seintje geeft dat je er met je fiets op moet, heb je meestal geen problemen.

Op kleine lijnen, of in de dubbeldekkers kunnen vaak veel meer fietsen. Ons record is 25 fietsen in een treintje van in totaal 2 wagons (goed stapelen en ook in het gangpad tussen de zetels dan lukt dat wel...).

Mijn ervaring is dat je met een "Ik snap het niet-gezicht" ook op Brussel Centraal gewoon kunt opstappen.

Olee schreef:sommige conducteurs zijn niet geneigd om de hele trein af te lopen om de deur van het fietscompartiment open te maken. Bijgevolg heb je soms 2 keuzes: ofwel vertrekt de trein zonder jou en jouw fiets, ofwel zet je je fiets zelf in de gang tussen 2 wagons (waar hij dus eigenlijk niet mag staan, maar eentje gaat nog net).
Ik heb maar één keer met fiets in een Belgische trein gezeten en liep bij aankomst direct tegen mogelijkheid 3 aan: de trein wilde vertrekken terwijl mijn fiets er nog in zat. Ik bleek heel hard te kunnen schreeuwen!
Maar, hoe gaat dat eigelijk: als er geen kaartjesautomaat is en geen open loket. Kun je dan een schappelijk kaartje in de trein kopen? Ik heb vorig jaar overwogen om eens vanaf België in een Belgische trein te reizen, heb veel nageplozen, maar heb het risico toch maar niet genomen en ben over Nederland gereisd.
Leon

Gionchere schreef:Mijn ervaring is dat je met een "Ik snap het niet-gezicht" ook op Brussel Centraal gewoon kunt opstappen.
Ik vind Brussel-Centraal een vervelend station om op te stappen en zeker met de fiets.

Ik stap liever op in Brussel-Zuid, want daar zijn liften (aan beide uiteinden van de perrons), de treinen staan er wat langer stil en bovendien is het beginstation van veel treinen.

Olee schreef:Misschien ook het vermelden waard:

Conducteurs mogen in sommige treintypes fietsen weigeren als er al meer dan 2 fietsen op de trein staan (vooral op de treinen op de drukke assen).
In Brussel-Centraal mogen geen fietsen op- of afgeladen worden (er komen daar te veel treinen op korte tijd).

Meer info vind je op de site van de NMBS: www.nmbs.be, onder reizen in het binnenland/praktische info/... uiteindelijk komt je hier terecht.

De plaats van het fietsengedeelte durft wel eens variëren en sommige conducteurs zijn niet geneigd om de hele trein af te lopen om de deur van het fietscompartiment open te maken. Bijgevolg heb je soms 2 keuzes: ofwel vertrekt de trein zonder jou en jouw fiets, ofwel zet je je fiets zelf in de gang tussen 2 wagons (waar hij dus eigenlijk niet mag staan, maar eentje gaat nog net).
Maar wees gerust: als je vooraf aan het personeel van de NMBS vraagt waar het fietsendeel is (en ongeveer juist gaat staan) en de conducteur een seintje geeft dat je er met je fiets op moet, heb je meestal geen problemen.

Op kleine lijnen, of in de dubbeldekkers kunnen vaak veel meer fietsen. Ons record is 25 fietsen in een treintje van in totaal 2 wagons (goed stapelen en ook in het gangpad tussen de zetels dan lukt dat wel...).
In Belgie moet de conducteur/treinbegeleider altijd op het perron met een sleutel een knop omdraaien, voordat de trein vertrekt. Je moet dus zorgen dat je in de buurt van die schakelkast bent bent om de conducteur te treffen. Het fietsenhokje is vaak aan de uiteinden van een treinstel naast de eerste klas.

Dat is waar, maar je mag niet fietsen op het perron. Als je dan nog een halve trein moet wandelen, wil de conducteur al eens zeggen dat er geen plaats meer is voor je fiets.


De nieuwe dubbeldektreinen hebben trouwens zeeën van ruimte in een speciale fietsenafdeling. :D Nu ja, als niet alle klapstoelen bezet zijn door mensen die niet ergens anders willen gaan zitten natuurlijk :?


Wat betreft kaartjes die je niet aan de automaat koopt of aan een loket: als je opstapt in een station zonder loket of automaat (de meeste halteplaatsen dus), kan je op de trein zelf een ticket kopen zonder toeslag. Als je gewoon te laat was en je geen tijd meer had om een ticket te kopen (hoewel er wel een automaat of een open loket was), kan je dat ook op de trein kopen hoewel er wel een automaat of een open loket was, maar dan betaal je wel een toeslag (vroeger was dat 90 fr, ongeveer 1,5 euro dus). In beide gevallen moet je voor je opstapt de conducteur verwittigen, anders krijg je een boete voor zwartrijden.

Opgelet: kaartjes voor de fiets moet je steeds aan het loket kopen (de automaten verkopen ze niet) of op de trein (eventueel met toeslag).
Gewone biljetten enkele reis of retour kan je tegenwoordig ook al op de site zelf aanschaffen. Deze zijn in tegenstelling tot de gewone biljetten niet terugbetaalbaar.

Mensen die regelmatig (5 keer per jaar of zo) de trein nemen in België kunnen overigens best een Go-pass (-26j) of Rail-pass (+26j) overwegen: 10 enkele ritten tussen eender welke 2 Belgische stations voor resp. 4,5 en 6,8 euro (of in die grootteorde). Deze passen kan je wel enkel aan een automaat of station kopen en zijn 1 jaar geldig.
Andere goedkope formule: het weekendbiljet. Dit retourbiljet is 40% goedkoper dan een gewone retour. Je kan dan wel geen fietstocht van A naar B maken...

Olee schreef
[quote="Olee"]
Wat betreft kaartjes die je niet aan de automaat koopt of aan een loket: als je opstapt in een station zonder loket of automaat (de meeste halteplaatsen dus), kan je op de trein zelf een ticket kopen zonder toeslag. Als je gewoon te laat was en je geen tijd meer had om een ticket te kopen (hoewel er wel een automaat of een open loket was), kan je dat ook op de trein kopen hoewel er wel een automaat of een open loket was, maar dan betaal je wel een toeslag (vroeger was dat 90 fr, ongeveer 1,5 euro dus). In beide gevallen moet je voor je opstapt de conducteur verwittigen, anders krijg je een boete voor zwartrijden.
quote]

Dat was vroeger: die 90 frank, maar hoe hoog is dat nu? Kun je even naar het Martelarenplein (station Leuven) fietsen, omdat na te vragen,
Volgens mij heb je in Belgie ook een trajectfietskaartje. Zo een kaartje koop je vooraf en dat maak je geldig door de datum, het beginstation en het eindstation in te vullen. Zo'n kaartje kun je dus altijd in voorraad hebben als je gaat fietsen en niet weet waar je uitkomt voor je terugreis.

Ik heb het nagevraagd op het station van Leuven. Ze konden me niet zeggen hoeveel je tegenwoordig moet bijbetalen voor een fietskaartje als je het pas op de trein koopt.

De voorverkoopprijzen vind je ook op de site van de nmbs:
http://www.b-rail.be/nat/N/practical/pe ... /index.php

Je wil je fiets meenemen in de trein ?

Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen:

- met een “fietskaart” van 4,40 EUR* of een "tandemkaart" van 8,50 EUR* kan je respectievelijk een enkele reis afleggen met een fiets/fietskarretje of een tandem/fiets + fietskarretje.

- met een "vrijkaart voor 1 dag" kan je het ganse land doorkruisen met je fiets op de trein. Voor een gewone fiets/fietskarretje betaal je 7,40 EUR* en voor een tandem/fiets + fietskarretje 14,80 EUR*.

Deze kaarten zijn 1 jaar geldig vanaf de datum van aankoop. Voor je instapt, vul je de dag (voluit) en de datum (DD/MM/JJJJ) in. Bij het ticketje enkele reis vul je ook het begin- en eindstation in.

* prijzen geldig vanaf 1 februari 2007

Deze tickets kunnen niet aan de automaten in de stations gekocht worden, wel aan het loket en sinds kort blijkbaar ook online (enkel enkele reis).
Online gekochte tickets zijn wel niet echt handig:

Het biljet 'fiets-of tandemkaart' dat je aankoopt via onze site is:
* op naam (het kan dus niet overgedragen worden);
* niet terugbetaalbaar, noch omwisselbaar;
* één dag geldig
* beschikbaar vanaf 31 dagen vóór de reisdatum.

Er kunnen geen fietsen worden in- of uitgeladen in Brussel-Centraal, Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk.

Olee schreef:Ik heb het nagevraagd op het station van Leuven. Ze konden me niet zeggen hoeveel je tegenwoordig moet bijbetalen voor een fietskaartje als je het pas op de trein koopt.

De voorverkoopprijzen vind je ook op de site van de nmbs:
http://www.b-rail.be/nat/N/practical/pe ... /index.php

Je wil je fiets meenemen in de trein ?

Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen:

- met een “fietskaart” van 4,40 EUR* of een "tandemkaart" van 8,50 EUR* kan je respectievelijk een enkele reis afleggen met een fiets/fietskarretje of een tandem/fiets + fietskarretje.

- met een "vrijkaart voor 1 dag" kan je het ganse land doorkruisen met je fiets op de trein. Voor een gewone fiets/fietskarretje betaal je 7,40 EUR* en voor een tandem/fiets + fietskarretje 14,80 EUR*.

Deze kaarten zijn 1 jaar geldig vanaf de datum van aankoop. Voor je instapt, vul je de dag (voluit) en de datum (DD/MM/JJJJ) in. Bij het ticketje enkele reis vul je ook het begin- en eindstation in.

* prijzen geldig vanaf 1 februari 2007

Deze tickets kunnen niet aan de automaten in de stations gekocht worden, wel aan het loket en sinds kort blijkbaar ook online (enkel enkele reis).
Online gekochte tickets zijn wel niet echt handig:

Het biljet 'fiets-of tandemkaart' dat je aankoopt via onze site is:
* op naam (het kan dus niet overgedragen worden);
* niet terugbetaalbaar, noch omwisselbaar;
* één dag geldig
* beschikbaar vanaf 31 dagen vóór de reisdatum.

Er kunnen geen fietsen worden in- of uitgeladen in Brussel-Centraal, Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk.
Fraai is dat: op het toch redelijk grote station van Leuven weet men niet hoeveel je moet bijbetalen, als je een fietskaartje in de trein bij de treinbegeleider (conducteur) koopt. In Nederland betaal je voor het fietskaartje in de trein niets extra's. Nederland kent maar een binnenlands fietskaartje: een onbeperkt geldige dagkaart voor 6, - euro. Alleen op werkdagen mag je in de ochtendspits en de avondspits geen fietsen meenemen in de trein. Dit spitsverbod geldt niet in de maanden juli en augustus.

Ik heb het vandaag aan een conducteur gevraagd:

Op de trein kan je zowel een kaartje voor een enkele reis als een dagkaart kopen.

Ben je opgestapt aan een halteplaats of aan een station waarvan de loketten niet open waren (en verwittig je de conducteur voor het instappen, maar dat moet je sowieso doen omdat hij/zij je fiets in de trein moet zetten), betaal je niets extra.

Als de loketten wel open waren, betaal je 2,70 euro extra als je vooraf de conducteur verwittigt (anders moet je een boete betalen).

mijn ervaring is dat als je in Brussel moet overstappen met de fiets in de hand, je dat het best in Brussel Zuid doet. Hoewel ik daar deze zomer wel een accidentje heb gehad. (oude dame viel op de roltrappen, en daar kwam ik af met een volgepakte fiets diezelfde roltrappen af :cry: )

op voorhand verwittigen moet niet meer, gewoon zeggen als de conducteur afkomt.
Vind je geen conducteur voor de fiets op de trein te zetten, ga dan naar helemaal voor of achteraan de trein, en zet je fiets gewoon in het gangetje aan de deuren.

In vele treinen moet je de conducteur wel degelijk vooraf verwittigen: de fietsen moeten vaak in een ruimte die enkel met een speciale sleutel open kan.
In de nieuwe dubbeldekkers kan je best ook een conducteur verwittigen: ze doen dan een brede deur open die rechtstreeks uitkomt in het fietsen- en rolstoelencompartiment. Verwittig je de conducteur niet, moet je door een smalle buitendeur, een smalle trap op, door een smalle binnendeur en een smal trapje af...

Afhankelijk van de richting, is overstappen in Brussel-Noord ook gemakkelijk. Centraal is af te raden (en mag trouwens ook niet omdat het een te druk station is (de flessenhals van het hele Belgische spoornetwerk)).

De prijzen zijn een beetje gestegen op de Belgische sporen:

bron NMBS:

Je wil je fiets meenemen in de trein ?

Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen:

met een “fietskaart” van 5,00 EUR* of een "tandemkaart" van 9,00 EUR* kan je respectievelijk een enkele reis afleggen met een fiets + fietskarretje of een tandem + fietskarretje.
met een "vrijkaart voor 1 dag" kan je het ganse land doorkruisen met je fiets op de trein. Voor een gewone fiets betaal je 8,00 EUR* en voor een tandem/fiets + fietskarretje 16,00 EUR*.

Spoorwegmaatschappij: NBBS
Traject: Gent-Leuven
Datum: april 2008
Vervoerstarief fiets: € 5
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: In Gent is geen conducteur te bekennen in de buurt van de hermetisch gesloten fietswagon, dus stappen we ergens anders in zodra de trein zonder ons dreigt te vertrekken. In Brussel sommeert een ietwat gestresste conducteur (“Ik kan nu eenmaal niet bij tien wagons tegelijk zijn, maar jullie staan met die fietsen wel in de weg”) ons om de fietsen naar de inmiddels toegankelijke fietsplek te brengen. Dat wil zeggen: de deur gaat nu wel open, maar waar de fietsen zouden moeten staan zit het al vol met reizigers op klapstoeltjes…

Spoorwegmaatschappij: NBBS
Traject: Maastricht - Leuven
Datum: april 2008
Vervoerstarief fiets: € 12
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Van Maastricht naar Luik geen problemen. In Luik klamp ik op het perron een conducteur aan en vraag in mijn beste Frans waar ik met mijn fiets in kan stappen. De conducteur wijst naar een deur die nog op slot is en gebaart dat hij die zo dadelijk zal gaan openen. Terwijl ik wacht, wordt mijn vertrouwen in de effectiviteit van mijn Frans en de belofte van de conducteur met de minuut kleiner. Wanneer de conducteur op het punt staat te gaan fluiten, kies ik eieren voor mijn geld en zet ik mijn fiets in het gangpad.
De bestemming Leuven en het internationale fietskaartje kun je gewoon uit de kaartjesautomaten van de NS halen.

Spoorwegmaatschappij: NBBS
Traject: Mariembourg-Gent
Datum: oktober 2003
Vervoerstarief fiets: € 5
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Wanneer we in Brussel Zuid willen overstappen, is de conducteur die de deur van het fietsencompartiment moet openen, nergens te bekennen. Mijn zus, die zelf al jaren in Gent woont en goed op de hoogte is van de grillen en grollen van Belgische conducteurs, roept zo luid als ze kan, maar zonder resultaat. Dus springen we maar weer terug in de trein, die al snel weer gaat rijden. Vlak voor Brussel Centraal vinden we de slapende conducteur in de trein. We maken hem voorzichtig wakker en na het mompelen van enkele verontschuldigingen opent hij het fietsenhok, zodat we op Brussel Centraal (waar het eigenlijk niet mag) alsnog op de trein naar Gent kunnen stappen.
Nog een paar zaken:
De trein Oostende-Eupen: daar bevindt het fietscompartiment zich vooraan (als de trein richting Eupen uitgaat) of achteraan (richting Oostende)
Evt kun je de fiets in de gang zetten als je de voorlaatste ingangsdeur neemt, net voor het fietscompartiment.
Dit is de makkelijkste trein ivm fietsvervoer.

Bij de overige treinen moet je de treinbegeleider bij de kraag zien te vatten.

De dubbeldekkers zoals bv op de lijn Brussel-Charleroi hebben een dijk van een fietscompartiment. Je blijft gewoon bij je fiets. je zit dan wel in de lengte richting van de trein. Wat lastig is om de "countryside" te aanschouwen.
Maar hier schuilt een addertje in het gras: je moet de treinbegeleider zien te vinden om de deur te openen!
Dat is nu net het spijtige van de zaak. Zowel uit oogpunt van de fietser als de trein begeleider.Als deze laatste vergeet om de deur te openen bij het station van aankomst dan mag je je vehikel een smalle trap opsleuren.
Zo is het altijd wat!

Ik heb nogal wat ervaring hier in Belgie met trein+fiets.

Tegenwoordig heb ik een vouwfiets voor dergelijke uitstapjes....
benie schreef: Maar hier schuilt een addertje in het gras: je moet de treinbegeleider zien te vinden om de deur te openen!
Dat is nu net het spijtige van de zaak. Zowel uit oogpunt van de fietser als de trein begeleider.Als deze laatste vergeet om de deur te openen bij het station van aankomst dan mag je je vehikel een smalle trap opsleuren.
Zo is het altijd wat!
Er zijn treinbegeleiders die geen moeite meer doen voor het openen van de deur voor fietsers in dubbeldeksrijtuigen (niet allemaal, maar toch een aantal).

Dit is inderdaad een vreemde situatie in België: noch de treinbegeleider, noch de fietser zijn gebaat bij het feit dat die brede lage deur met een aparte sleutel moet worden geopend.

Je merkt wel dat er stilaan meer rollend materieel in dienst komt waarbij de interventie van de treinbegeleider niet perse meer nodig is om de fiets op de trein te plaatsen.

Zo zijn er een aantal gerenoveerde "Breaks" (te herkennen aan de nieuwe kleur) die een vrij toegankelijk fietscompartiment hebben.
Afbeelding

Ook bij de dieseltreintjes en de nieuwe Desirotreinen is er een vrij toegankelijk fietscompartiment:
Afbeelding
Afbeelding

En dus zoals benie vermeldde, mits wat wringen, geraak je ook in de dubbeldeksrijtuigen.
Ondanks alle perikelen door de verschillende forumleden hier naar voor gebracht vind ik het nog altijd plezierig om mijn fiets mee te nemen op de trein.
Autorijden is nu niet bepaald mijn favo bezigheid.
Een rondje Hoge Venen bv is zo voor mij wel erg makkelijk.
Of meerdaagse richting Duitsland bv
Vanuit woonplaats Oostende rechtstreeks naar Eupen, goed drie uur rijden.

Maar voor de tochtjes in wat gemakkelijker terrein heb ik een vouwfiets.
Ideaal om de Ravel's in Wallonië te rijden. Iets wat met de auto moeilijk kan omdat je veelal van A naar B rijdt.

Om eerlijk te zijn: enkel om bv in de Hoge Venen of ander zwaar terrein te fietsen gaat de normale fiets nog mee op de trein.
Met de vouwfiets vallen een hele hoop van de aangehaald problemen weg.
Ik wil hier geen pleidooi houden tvv de vouwfiets hoor!