Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stalen Koga Signature - Forum Wereldfietser

Stalen Koga Signature

Koga schijnt met een stalen Signature op de markt te komen. Is het al bekend vanaf wanneer deze leverbaar is en is er al ergens een afbeelding beschikbaar?

bedoel je de koga signature die je "volledig" naar eigen wens kan opbouwen?
ik zet volledig tussen aanhalingstekens, omdat koga op de site toch nog zelf onderdelen te keuze geeft,
hier in antwerpen, belgie zeggen de handelaars dat je die signature nu reeds kan aanschaffen, wel rekening houden met een levertijd van een tiental dagen,
groetjes
hallo,
De Signature die nu leverbaar is (inderdaad levertijd 10 dagen) is de aluminium versie. ik heb inmiddels vernomen dat de stalen versie pas in 2009 op de markt komt.
Ik wilde daar niet op wachten en heb de Koga Traveller aangeschaft.

groeten,
Ed

Mijn lokale fietsenboer beweert dat hij een tijd geleden Koga eruit heeft gegooid.

Zo vertelde hij dat hij zich verplicht zag fietsen van Koga één jaar na de verkoop te herstellen met onderdelen van andere merken 'die er ongeveer op leken" omdat Koga de originele onderdelen niet meer kon leveren.

Hij zweert bij Gazelle. Volgens hem een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding. (Niet verkeerd natuurlijk)

Verder kon hij niet geloven dat het geroemde "handwerk" van Koga wel degelijk in Holland zou gebeuren. "Een manager kiest immers altijd in de eerste plaats voor winst." en "Aan een oosters frame zie je niet waar het gemaakt is."

Dit lijkt me sterk. Zou het ook kloppen?

Koga en Gazelle zitten eerlijk gezegd toch wel in een ander marktsegment. Als jouw handelaar voor Gazelle in plaats kiest, dan kiest hij voor een lager marktsegement. Dat is niet verkeerd, maar hij moet niet doen alsof die fietsen beter zijn.
Originele onderdelen zijn natuurlijk na een jaar niet altijd meer leverbaar. Zo bijzonder zijn de meeste fietsonderdelen echter niet.
Ik heb geen ide of de Koga's ook echt nog in Nederland in elkaar gezet worden. De frames en onderdelen komen vast vrijwel allemaal uit het verre oosten. Maar Idworx frames worden ook niet in Duitsland gemaakt.... De belangrijkste uitzonderingen zijn Rohloff en SON naven, en Magura remmen.
Wim

Van de Koga site:

Al sinds de start in 1974 wordt elke Koga-Miyata ontwikkeld en geassembleerd in ons hoofdkwartier in Heerenveen, Nederland. Een zorgvuldig proces, waarbij elke fiets van A tot Z met de hand wordt opgebouwd door één van onze monteurs. Voor Koga is dit een logische keuze, die voortkomt uit onze absolute kwaliteitsfilosofie.

Bob&Marguérite schreef:Van de Koga site:

Al sinds de start in 1974 wordt elke Koga-Miyata ontwikkeld en geassembleerd in ons hoofdkwartier in Heerenveen, Nederland. Een zorgvuldig proces, waarbij elke fiets van A tot Z met de hand wordt opgebouwd door één van onze monteurs. Voor Koga is dit een logische keuze, die voortkomt uit onze absolute kwaliteitsfilosofie.
Waaruit moet dat kwaliteitsverschil met een "lagere klasse" als Gazelle dan blijken? En kan een Europeaan zoveel beter schroeven dan een Aziaat?

Ik ben bezig een Koga van 1991 te restaureren. Vet op schroefdraad kennen ze blijkbaar niet bij Koga, alles zat muurvast. Ik heb al veel oudere fietsen gerestaureerd. Zelden zoveel moeilijkheden gehad. Een "zorgvuldig" gemonteerde kwaliteitsfiets (in die prijsklasse) zou jaren later nog vlot te demonteren moeten zijn.

Willem Jongman schreef:Koga en Gazelle zitten eerlijk gezegd toch wel in een ander marktsegment. Als jouw handelaar voor Gazelle in plaats kiest, dan kiest hij voor een lager marktsegement. Dat is niet verkeerd, maar hij moet niet doen alsof die fietsen beter zijn.
Originele onderdelen zijn natuurlijk na een jaar niet altijd meer leverbaar. Zo bijzonder zijn de meeste fietsonderdelen echter niet.
Ik heb geen ide of de Koga's ook echt nog in Nederland in elkaar gezet worden. De frames en onderdelen komen vast vrijwel allemaal uit het verre oosten. Maar Idworx frames worden ook niet in Duitsland gemaakt.... De belangrijkste uitzonderingen zijn Rohloff en SON naven, en Magura remmen.
Wim
Bij Gazelle kan je blijkbaar vele jaren later nog typische Gazelle onderdelen vinden, uit voorraad leverbaar. Spatborden, achterlichten en kettingkasten van decennia oud bijvoorbeeld. Die dingen gaan soms stuk.

Het is geen gezicht als je dat soort onderdelen, die een merkfiets typeren, door een "no-name brand" moet vervangen, omdat een jaar later het origineel niet meer leverbaar is. Zeker als die fiets 3000 euro heeft gekost.

Daar was mijn fietsenboer dus pissig over.

koga's schieten zover ik weet toch niet als reisfietsen boven de 2000 uit. En daarnaast zijn de originele onderdelen misschien niet leverbaar, maar hey, een nieuwere uitgave van de shimano set is wel beschikbaar. dus merkloze onderdelen, is dik overdreven.

Gazelle bouwt leuke fietsen, maar ik kan voor mijn tour de france nergens meer de achternaaf vinden, hetzelfde geld voor het voorwiel. Het is een prima stadsfiets, maar het halen bij een koga qua stijfheid? nee. en zo zijn er wel meer dingetjes mee. Dus gazelle is prima als gewone fiets, maar voor het extremere werk gaat mijn voorkeur toch eerder uit naar, koga, snel, vitorrio etc etc.

PS mijn gazelle heeft nu dus een merkloos 1 versnellings achternaaf, een goedkoop achter rekje, ook merkloos, want het ding van gazelle stelde weinig voor, en het voorwiel, ach, opzich prima, alleen remmen gaat dus niet echt meer(en al met al meot bijna alles nu worden vervangen, dus staat ie voor onderdelen in de schuur).