Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dringend: probleem losdraaien stuur - Forum Wereldfietser

Dringend: probleem losdraaien stuur

Wij vertrekken morgenavond op fietsvakantie. Voor de eerste keer nemen we onze fiets mee op het vliegtuig. Bij het losdraaien van de bouten van het stuur waren we iets te enthousiast, waardoor een pin van meer dan 30 cm los kwam uit de voorvork. We krijgen deze niet meteen terug vast gedraaid. Iemand tips om deze er terug in te krijgen?

Alvast bedankt

Hi, das idd niet zo heel handig net voor vertrek...

Maar wat voor vork steekt er in je fiets? is het een Ahead systeem of een draadvork, dat denkt wat makkelijker mee over de te volgen stappen.

Misschien een fotoke maken voor wat meer duidelijkheid werkt ook goed.

Bas

Verschil kun je gemakkelijk zien, kijk maar eventjes hier

Bij een schroef-vork heb je een voorbouw als deze:

Afbeelding

Het gemakkelijkst is dan om het stuur weer in de oorspronkelijke stand terug te plaatsen, vervolgens rustig proberen de bout weer in het onderstedeel terug te steken en een paar slagen vast te draaien. Vervolgens zou ik voorzichtig met en een rubber/ kunststof hamer proberen het onderste deel terug los te tikken.

Hi,
zag in een ander draadje dat het om een santos gaat? Welke precies? Zag nl bij de trekking dat het idd om een draadvork gaat. de andere modellen hebben een ahead systeem...

Bas

We hebben al zeker geen ahead systeem. De hele pen komt er voorlopig niet uit, dus dat is niet wat we laatst zagen in de de fietsherstel cursus :-)
Hoe post je fotokes

inderdaad een santos travelmaster
We hebben er twee. Ik ben wat voorzichtiger geweest en heb toch mijn stuur kunnen draaien zonder de pin vast te hebben, maar misschien zijn we totaal fout bezig

Hi,

zo-een:

Afbeelding

Die heeft een draadvork, wat er dan waarschijnlijk gebeurd is is dat de voorbouw te strak is aangedraait waardoor de "wedge" te strak in de stuurbuis vast zit. Je moet de bout weer terug in de wedge zien te draaien en deze vervolgens voorzichtig los tikken waarna je de voorbouw kunt uitnemen.

hmm nu doet het plaatje het beter hoop ik

Ok, ik denk dat we over hetzelfde aan het praten zijn.
Probleem is dat we de bout nergens in gedraaid krijgen. Het draait zot (zoals ze in het Vlaams zeggen). Hoe kunnen we de wedge vinden?[/img]

Ok, das dan alweer een stukje duidelijker.

Als het goed is als je de voorbouw in de originele stand terugzet valt de "automatisch" terug op de schuinkant van de "wedge" en kun je met een beetje stuurmanskunst de bout weer terug erin draaien.

Je kunt ook het voorwiel uitnemen en van onderaf in de voorvork kijken, deze is normaliter open van onder.

Maar hoeveel bouten heb je precies bij deze fiets losgedraaid? En zit de voorbouw nog vast of kun je deze er uit tillen?

We kunnen de voorbouw er helemaal uittillen. Wat bedoel je met de voorbouw in de originele stand terug te zetten? Met de bout voelen we helemaal niets zitten in het frame, helemaal geen weerstand. Zou het kunnen dat de wedge naar onderen is gezakt? Ik heb al geprobeerd om langs onderen te voelen, maar ik voel niet direct iets zitten, dat kan natuurlijk ook omdat daar een vijs zit die het spatbord vasthoudt...

Heb je de fiets al eens ondersteboven gehouden?
Wim

ok, als je de voorbouw er compleet ui hebt gehaald kun je gelijk zien welk type het is, nl een met een wedge (das met een schuin kantje) of een met een expander (met sleuven).

Nu kun je ook van boven in de stuurbuis kijken of je de wedge of expander ziet zitten, als deze helemaal onder in is gezakt zou je deze evt uit de buis kunnen schudden, als deze vastzit in de buis kun je de bout zonder voorbouw proberen vast te draaien en vervolgens eerst de wedge los tikken en uitnemen. Als dat gelukt is kun je de wedge of expander weer terug onder de voorbouw schroeven en het geheel terug plaatsen.

ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben...

is het deze stem?

Afbeelding

das nl. de enige die ik kan vinden van zoom...

zoals je kunt zien is dit er een met een Wedge, deze zal waarschijnlijk vastzitten in de stuurbuis, moet je proberen met alleen de bout er uit zien te halen.

Bas

Hiphoi, het is gelukt
Die bout een beetje losdraaien is toch de manier om je stuur te kunnen draaien en draaiden wij gewoon te ver, of waren we aan de foute bouten bezig?
Nu nog die verdraaide pedalen los krijgen ;-) (stille hint)

kijk das mooi, hoe heb je het gefixed?

pedalen losdraaien, tegen de rijrichting indraaien!

Het stuur zo ver mogelijk naar beneden geduwd, wat aan de bout gedraaid, nog eens op het stuur geduwd, wat gemorreld aan de bout en dan weer een beetje gedraaid en voor je het weet ben je 10 minuten verder en begin je ineens wat weerstand te vinden. Moraal van het verhaal: een echte strategie was het niet, maar ik was toch trots op mezelf...

Kijk das mooi, dacht ik al, tis een beetje hengelen totdat de bout weer wat draad pakt om vast te draaien.

zelf steken we dan meestal in de werkplaats alleen de bout er terug in en halen de wedge eruit om deze achteraf weer terug vast te draaien.

Heb je trouwens de voorbouw Met wedge er weer even uitgehad? om te controleren dat deze er op een juiste manier weer onder steekt?

Pedalen zitten meestal wel strak vast... dus dat word nog een kracht toer.

Ik heb het niet zelf gedaan, mijn vriend had de bout eruit gehaald, dus hij had de eer te mogen hengelen. Hij heeft de wedge er niet evenuit gehaald, hij is niet zo geïnteresseerd in techniek :-)
Ja, pedalen; we hebben ze er twee weken geleden al eens afgehaald (om te oefenen :P ), en weer opgedraaid, maar dat was bij de Fietsdokter in Antwerpen, en die hadden van die mooie lange sleutels, nu zitten we hier met ons sleuteltje van 20 cm ;-) Maar we hebben nog een lange nacht...
Alvast bedankt voor de hulp (trouwens ook bedankt voor de hulp met de keuze van het vuurtje die Primus)

:D

In de werkplaats gebruiken we de parktool pedaal sleutel, das echt een geweldenaar krijg je een pedaal daar niet mee loos dan word het weinig...

Afbeelding

Tis wel evident dat de wedge juist onder de voorbouw steekt, anders draai je deze kapot en zit deze niet echt goed vast...

Bas