Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverlichting - Forum Wereldfietser

Fietsverlichting

Daglijks fiets ik naar mijn werk circa 10 km heen en 10 km terug. Nu het donker is merk ik dat ikzelf wel zichtbaar ben voor andere weggebruikers maar dat ikzelf eigenlijk niet veel zie met mijn fietsverlichting.
Ik gebruik een Cateye Opticube voorlamp. Iemand suggesties voor een voorlicht op de fietd die wel genoeg licht geeft om zelf iets te kunnen zien?

Op Batterij: B&M Ixon IQ (let op dat laatste: de nieuwe IQ versie geeft een paar keer zoveel licht). Op (naaf)dynamo: de B&M IQ Fly (ook hier geeft de IQ versie veel meer licht). Zelf zou ik voor woonwerk verkeer altijd een dynamo willen hebben.
WIm

Ja, Ik ga helemaal mee met Willem.
Ik heb de voorloper van de B&M IQ fly de Oval en die geeft al aardig wat licht met een normale dynamo, veel meer dan een halogeenlampje van 3 Watt, maar die IQ schijnt nog meer licht te geven.
Ik fiets iedere dag 44 km woon-werkverkeer, gedeeltelijk door de polder over een vrijliggend fietspad zonder lantaarns en over een fietspad langs de provinciale weg waar wel verlichting is. Afgelopen week met al die regen werd ik weer eens goed op de feiten gewezen dat een goede fiets verlichting om tegenliggers te kunnen zien van levensbelang is. Zeker als brildrager, zoals ik, heb je een probleem in de regen.
De tegemoetkomende autolampen veroorzaken allemaal geschitter in de druppeltjes op je glazen waardoor tegemoetkomende fietsers veel te laat of helemaal niet gezien worden. Afgelopen donderdag schampte ik een tegenligger die ik niet gezien had, overigens had de eikel helemaal geen licht op zijn fiets. Ik weet niet of ik met een IQ lamp deze fietser wel gezien had, want op dergelijke wegen is vaak zo veel omgevingslicht dat je fietsers zonder licht zowiezo moeilijk ziet. Maar veel licht zal wel helpen.

Ronald

Zelf gebruik ik momenteel van BBB BLS-30 AlloyHead.
Een kleine en niet te zware, degelijke afneembare lamp.
's morgens fiets ik in het donker dwars door het bos en zonder goede verlichting kom ik dan nergens, hij geeft dan ruim voldoende zicht. :shock:
Wanneer er enig zicht is door straatverlichting, vervalt het licht van ledlampjes, maar ja, dan heb je verlichting alleen nodig om gezien te worden.
Na meerdere pogingen met andere verlichting :cry: ben ik hiermee zeer tevreden.
:lol:

Ik gebruikte voorheen accu-verlichting. Toch altijd lastig met opladen etc. Fiets 32 km dagelijks. Heb nu een SON-naafdynamo. Merk weinig van weerstand. Het kostte wat, maar nu heb ik ook wat.
20 km per dag. Ieder moet dat voor zich inschatten. Maar ik zou het een goeie 'investering' achten.
Ik heb een Cateye voorlamp met vier oplaadbare 1,5 volt-batterijen. En een grote achterreflector met batterijlamp. In de stad Groningen rijd ik na het uitstappen van de trein op een tweede fiets, ook met zo'n zelfde type achterlicht, maar voor zit een dynamo aangedreven halogeen lamp.

Willem Jongman schreef:Zelf zou ik voor woonwerk verkeer altijd een dynamo willen hebben.
WIm
Willem, je hebt gelijk voor woonwerk kan je beter een dynamo hebben. Een SON is dan waarschijnlijk een goede/ prettige keuze. Alleen, de fiets was gekocht als vakantiefiets. Er geldt in het algemeen een advies om in het buitenland niet 's avonds te fietsen. Omdat het overige verkeerd dit niet verwacht is dit te gevaarlijk. Om deze reden dus geen verlichting op de fiets genomen. Tja, en toen ging onverwacht mijn auto kapot en in maart 2008 krijg ik een nieuwe. :shock: Zodoende zit ik nu op de fiets. Hetgeen me overigens heel goed bevalt. :lol:

Zo zie je maar: elk voordeel heb z'n nadeel. Ook op vakantie heb ik overigens graag goed licht. Je bent wel eens later dan gepland, er is wel eens een tunnel, en soms is er gewoon veel mist, of is het zicht ineens door de regen heel slecht. Daarom hebben onze vakantiefietsen allemaal dynamolicht. Daar heb je toch het minste omkijken naar, en het geeft veel licht. Een B&M dymotec 6 dynamo is heel betrouwbaar, en kost 30 euro. Voor ruim 10 euro heb je een ronde halogeen lumotec die met een 3w lampje heel veel licht geeft. Met de lumotec zou ik een batterijachterlicht nemen (ongeveer 10 euro). Dat geeft je de mogelijkheid een 3 watt lampje in je koplamp te zetten, en dat geeft net weer een beetje meer licht. Alles bijeen heb je zo voor ruim 50 euro een heel betrouwbare en krachtige fietsverlichting. Als het slechts voor korte tijd is, en daarna incidenteel, dan zou ik het rustig hierbij laten. Wil je het nog goedkoper, dan kun je in plaats van de Dymotec een Axa HR dynamo nemen.
Een IQ fly is flink wat duurder, maar geeft natuurlijk nog veel meer licht. De IQ Fly is naar ik begrijp gemaakt voor 2,4 watt, en kun je dus beter met een dynamoachterlicht combineren.
Wim

catemaron schreef:
Willem Jongman schreef:Zelf zou ik voor woonwerk verkeer altijd een dynamo willen hebben.
WIm
Willem, je hebt gelijk voor woonwerk kan je beter een dynamo hebben. Een SON is dan waarschijnlijk een goede/ prettige keuze. Alleen, de fiets was gekocht als vakantiefiets. Er geldt in het algemeen een advies om in het buitenland niet 's avonds te fietsen. Omdat het overige verkeerd dit niet verwacht is dit te gevaarlijk. Om deze reden dus geen verlichting op de fiets genomen. Tja, en toen ging onverwacht mijn auto kapot en in maart 2008 krijg ik een nieuwe. :shock: Zodoende zit ik nu op de fiets. Hetgeen me overigens heel goed bevalt. :lol:
Je kunt er natuurlijk altijd een dynamowiel bij laten maken. Omzetten is dan niet zo veel werk en je hoeft ook niet met een aan gort geremde velg op vakantie ;)

Dat is zeker het mooiste, en het duurste. Zie http://www.fahrradzukunft.de/fz-0704/0704-05.htm voor hoeveel licht er dan mogelijk is, met bijvoorbeeld twee parallel geschakelde IQ fly's met een extra condensator voor een onwaarschijnlijke stoot licht bij 15-20 km, of een IQ Fly en een E6Z in serie, voor nog meer licht bij 20-30 km.
Wim

catemaron schreef:Er geldt in het algemeen een advies om in het buitenland niet 's avonds te fietsen. Omdat het overige verkeerd dit niet verwacht is dit te gevaarlijk.
Met dit 'advies' wil ik het hartgrondig oneens zijn. Ik heb vaker buiten het seizoen vakantie. En dan wil het wel eens wat later worden op de fiets (of beter gezegd even laat als in de zomer). Ik rij dan ook vaak langere stukken in het donker in allerhande buitenlanden. Een goed verlichte fietser met genoeg reflectiemateriaal (bijvoorbeeld reflectievest) is zo opvallend in het verkeer dat de automobilisten je wel moeten opmerken. En dat doen ze ook. Ze geven je echt veel meer ruimte dan overdag. Nederland en Duitsland zijn daarop uitzonderingen. Maar iets verder weg is in het donker fietsen echt geen serieus probleem. Maar zoals gezegd, goed voorbereid. Dus niet met een vuurvliegje op hongerdieet maar met bijvoorbeeld een SON en 2x halogeen plus een goed LED achterlicht.