Hallo allemaal,
Allereerst dank voor alle reakties, ook de minder positieve. Alleen aan de hand van feedback kan ik de planner verder verbeteren.
Een aantal dingen die jullie schrijven kloppen wel, maar zijn heel simpel uit te leggen. Dat probeer ik puntsgewijs hieronder.
Eerst wil ik echter benadrukken dat de planner bedoeld is als lange afstands-knooppunten-planner om te bepalen welke routes je kunt gebruiken. Niet om een exacte route te generenen hoe te fietsen, bij welke brievenbus je links moet, etc. daar zijn de routegidsjes van de FIS en Cartostudio etc voor. de planner combineert deze routes slechts. Mensen die bij voorkeur fietsen met lokale wegenkaarten waarop geen fietsroutes zijn ingetekend, hebben inderdaad weinig aan deze planner. Veel mensen geven echter de voorkeur aan beschreven routes, en voor hen probeer ik het iets simpeler te maken. Hoe korter het traject dat je zoekt, hoe groter de mogelijke 'omweg'. Vandaar ook mijn advies op de site om vooral zelf te blijven nadenken tijdens de voorbereiding.
Daarnaast ben ik (heel simpel) geen route-maker, en dus afhankelijk van routes van anderen, als Cartostudio en Pirola. Is er geen route te vinden dan kan ik die dus ook niet invoeren. Als dat de planner waardeloos maakt, is dan (noem eens wat) het Fietsweb ook bagger en waardeloos?
Nog een punt is het 'liefdewerk oud papier'-verhaal van iemand hierboven. Inderdaad, de hele planner is door mij opgezet, in mijn vrije tijd, zonder winstoogmerk. Er zit heel wat vrije tijd én spaargeld in (ontwikkeling plannerapplicatie en routegidsjes, hosting en huren van een complete server voor de planner-applicatie). Gelukkig heb ik ook heel wat gidsjes gekregen en kunnen lenen van Pirola, reitsma, benjaminse, etc. Dit financiele plaatje is op zich geen reden voor een planner met heel grote lacunes, maar kan wel betekenen dat het een tijdje duurt tot een routegids kan worden aangeschaft.
Graag ga ik hier even inhoudelijk in op een aantal kritiekpunten, die naar mijn mening bijna allemaal 'veroorzaakt' worden door kinderziekten. Al deze dingen staan overigens ook (in andere woorden) op de site, o.a. op de Help-pagina.
- bordeaux: dit was inderdaad een foutje. alle routes zijn handmatig ingevoerd, en er zullen nog wel meer foutjes inzitten. ik zou zeggen, meldt die foutjes hier of via het contactformulier op de site, dan kan ik ze verbeteren. Net zoals ik met Bordeaux heb gedaan.
- marseille: zoals gezegd, de planner is afhankelijk van bestaande lange-afstandsroutes. Als er geen beschreven route is, kun je marseille dus alleen bereiken via corsica. Ik heb nu het traject aix-en-provence naar marseille verbonden met behulp van google maps. beter? laat maar horen.
- Londen - Rome: Londen-rome via de groene valleien route is 100 km langer dan via de nu gegenereerde route. Maar je hebt wel meer gidsen nodig. Probeer maar door 'Boulange-sur-mer' als tussenstation. om een route te bepalen kijkt de planner naar afstand en aantal keren switchen van route. Dat is een evenwicht dat kan worden bijgesteld. Aan de hand van dit soort reakties zal dat ook gebeuren.
- Galway-belfast: Nog niet alle landen zijn ingevoerd. De reden dat de planner nu ondanks dat wel al online is gegaan, is juist om de kinderziekten eruit te halen vóór het fietsseizoen. Noord Ierland staat op de lijst om volgende week ingevoerd te worden, dus dan is dit probleem verholpen. Hetzelfde probleem is er ook nog in sommige andere landen, waar ik geen lange afstandsroutes ken, zoals griekenland, polen, zuid italie. Ter info: Kettler-Verlag, van de bekende routeboekjes, heeft tnt geen toestemming gegeven om hun routes te gebruiken.
- Roemenie, Litouwen, Rusland, Oekraine, macedonie, etc: laat maar komen die routes. Ik kan daar losse plaatsen van gaan opnemen zonder routes erheen, maar daar heeft ook niemand iets aan. De toeristenbureau's die ik tot nu toe heb aangeschreven geven nog niet thuis.
- Westernieland: "Westernieland is een dorp in de gemeente De Marne in de provincie Groningen (Nederland). Het dorp heeft bijna 300 inwoners." (bron: wikipedia). Er zijn meer kerkdorpen in nederland en europa die niet in de planner benoemd zijn. Dat kan ook niet allemaal. Het gaat om een lange-afstandsrouteplanner. Probeer een plaatsje in de omgeving. Ik ga uit van een beetje 'meedenken', zeker bij iemand die zegt al 40 jaar wereldfietser te zijn.
- de route van maastricht naar stavelot: kan iemand me uitleggen wat er fout is met het resultaat van de planner? Leon misschien?
- @ Maartenw: van waar wil je waar naartoe. Dit is voor mij wel erg blind schieten. Alle routes zijn 'in segmenten geknipt', dus je verhaal over knooppuntennetwerk etc klopt. Zo werkt de planner. Echter, zie ook het verhaal boven over zo min mogelijk switchen van de ene naar de andere fietsroute. Ik ben nog bezig om te onderzoeken of het mogelijk is een optie 'kortste' fietsroute te maken, en één optie 'zo min mogelijk verschillende fietsroutegidsjes'. Dus dat loopt nog.
- Een Zweedse routeplanner voor auto's (voor zover ik kan zien, maar mijn zweeds is niet zo goed. Het zweeds van de meeste onder ons overigens waarschijnlijk niet) is wat mij betreft alleen een alternatief voor normale landkaarten. Niet voor een fietsgidsen-knoppunten-planner.
- nog even over de kartografie: mee eens, dat is niet de beste kwaliteit. Echter het voldoet aan het doel: dorpen en steden aangeven. Theoretisch kan ik er googlemaps onder zetten (denk ik), maar dat verandert niets aan de resultaten van de planner. De routes die worden aangegeven gaan dan dwars door / over wegen, meren, rivieren, dorpen. Allemaal onnodige extra ruis naar mijn idee. Extra weetje: toen ik begon met het bouwen en vullen van deze planner, bestond google maps nog niet officieel.
Tot slot nog een 'oproep' die ik eigenlijk gepland had voor iets later, maar aangezien hij al door Rinnert en Astrid erin gegooid is: Ja, als er mensen geinteresseerd zijn in het invoeren van fietsroutes in de planner, dan kan dat, graag zelfs. Zeker als het gaat om gebieden die nu nog ongedekt zijn, zou dat heel fijn zijn.
Goed, ik hoop dat ik hiermee een aantal van jullie twijfels heb weggehaald. Feedback blijft welkom, zeker als het opbouwende feedback is.
Groet, en vast en zeker tot een volgende post
Dirk van Rens