Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zwanger fietsen in Nepal??? - Forum Wereldfietser

zwanger fietsen in Nepal???

Wij hebben al een tijd geleden gepland om 3 weken te gaan fietsen in Nepal van 20 december tot 8 januari. Hartstikke mooi en een lang gekoesterde droom...
Een andere lang gekoesterde droom is sinds kort ook uitgekomen: we verwachten in juli ons eerste kindje!! Dat betekent dat ik, als we in Nepal zijn, 13 weken zwanger ben. Dat roept toch wat vragen op waar ik antwoord op hoop te krijgen via dit forum......
Heeft iemand ervaring met het fietsen als je zwanger bent: hoe vermoeiend is dit?
Is het oké om te gaan fietsen op hoogte tot zo'n 2500 m...
Hoe is de medische zorg, mocht er iets misgaan, in Kathmandu?
Is het überhaupt wel verstandig om te gaan fietsen in Nepal in deze conditie??
Je begrijpt, ik word enorm heen en weer geslingerd tussen wel en niet gaan... Tot nu toe voel ik me prima, niet misselijk en zo.
Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben en de twijfel weg kunnen nemen!! Alvast bedankt!

Gefeliciteerd Marie Jose. Geweldig Het is vanmorgen precies 12 jaar gelden dat mijn dochter geboren werd. Dat was prachtig, maar ook heel moeilijk (een kleine drie jaar later zou het bij haar broertje nog heel veel moeilijker worden). Die beelden staan blijvend op mijn netvlies. Zwangerschappen en geboortes zijn van die dingen waar van alles mis bij kan gaan, en ook mis gaat. Bij ons zou het zonder moderne wetenschap twee keer hopeloos kansloos fataal zijn geweest voor moeder en kind. En als het mis gaat gaat het vaak heel snel mis.
Je raadt dus al wat ik wil gaan zeggen: ik zou het risico nooit willen nemen naar een land te gaan waar de perinatale sterfte zoveel hoger ligt dan bij ons. Natuurlijk gaat het vaker goed dan fout, maar je wilt de statistiek toch niet echt zien.
Dat wil niet zeggen dat zwangerschap en fietsen niet goed samen gaan. Als je het niet al te dol maakt en als je arts het er ook mee eens is kun je tot vrij kort voor de uitgerekende datum heerlijk fietsen.
Kortom, wat mij betreft zou fietsen niet echt het probleem zijn, maar wel fietsen in een land zonder goede medische zorg.
Wim

Hallo Marie José,

Gefeliciteerd!
Op dit forum is wel vaker deze vraag gesteld. Als je zwanger bent, ben je niet ziek. Zolang je je goed voelt, kun je in principe alles doen wat je hiervoor ook deed. Luister naar je lichaam en neem wat extra rust.
Heb je inentingen etc. nodig? Ik heb geen idee of dat kwaad kan, overleg het even met de arts. Waar je denk ik ook op moet letten, zijn de voedingsstoffen van 'de zwarte lijst'. Ik heb ze niet meer zo goed in mijn hoofd, maar er is iets met bepaalde kaassoorten (van rauwe melk geloof ik), die je beter kunt laten staan.

Groeten,
Sandra

Ik zat gelijktijdig met Wim te typen.... Wim heeft natuurlijk wel een punt!

Om het nog wat concreter te maken: de levensverwachting bij de geboorte ligt in Nepal rond de 6o jaar. Zie http://indexmundi.com/nepal/life_expect ... birth.html Het grootste deel van zulke hogere mortaliteit wordt altijd veroorzaakt door zuigelingen en kindersterfte. Ik heb voor Nepal zo snel geen cijfers bij de hand, maar volgens de Princeton model life tables betekent dit dat vermoedelijk zo'n 7 % van de kinderen in het eerste jaar overlijdt, en nog eens 5 % in negen jaar erna. Er zijn zeker landen waar het erger is, maar het is lijkt mij al erg genoeg. Kinderen (ook ongeboren) zijn gewoon heel kwetsbaar.
Wim

Willem Jongman schreef:Om het nog wat concreter te maken: de levensverwachting bij de geboorte ligt in Nepal rond de 6o jaar.
Maar wat je natuurlijk interesseert is hoe de statistiek is voor de Nepalezen met creditcard. Maar ook dan is de vraag of je je aan die statistiek mag spiegelen, autochtonen zijn namelijk geselecteerd op weerstand tegen de lokale ziektebronnen, en jij beslist niet.
Marie Jose
Als ouwe kerel van 66 kan ik uiteraard op dit gebied geen verstandige adviezen geven.
Maar je wel toe wensen dat je in de toekomst, net als ik in een paar ondeugende kinderogen kan kijken als je aan het trappen bent.
Wat is de wereld dan mooi.

Groetjes

Opa Leen
Deze zomer drie keer met een aanstaande wereldfietser een paar dagen op stap geweest, gewoon in Nederland. Maar voor de kleine mensjes een avontuur.

Vroeg het mijn vriendin, ex Rotterdamse wijkverpleegster & ex kraamzorgster, woonde jarenlang 9 maanden per jaar in een tentje en jaren ervaring als reisbegeleidster in Nepal en andere derdewereldlanden.
Ze keek even op uit haar dikke weekendkrant en zei: niet doen.

groet, niko

Hoeveel spijt heb je als je niet gaat?
Hoeveel spijt heb je als je wel gaat, en met je kindje gaat iets mis?

Lieve mensen, bedankt voor alle reacties.
Inmiddels weten we dat we niet 1 maar 2 kindjes kunnen verwachten!!
We zijn zo superblij! En de reis naar Nepal: dat risico vinden we toch ook veel te groot en we hebben deze geannuleerd. Wel gaan we nog heerlijk 2 weken relaxen op la Palma...

Dat is erg goed nieuws!
Gefeliciteerd!
Heb een goeie vakantie.
niko