Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsavontuur.... - Forum Wereldfietser

Fietsavontuur....

Hallo,

Eerst even voorstellen aangezien dit mijn eerste bericht is. Mijn vriendin en ik zijn beginnende wereldfietsers uit Zwolle. Ik volg dit forum al een tijdje. Op basis van onder andere de berichten/ervaringen op dit forum hebben we een recent een nieuwe tent (Hilleberg Nallo GT) en fiets (Santos Travelmaster) aangeschaft.

We fantaseren al over de mooie spannende tochten die we in de toekomst willen gaan maken. Maar afgelopen weekend hebben we al een stevig fietsavontuur beleefd.
Met het mooie weer zijn we er voor het eerst flink op uit geweest met haar splinter nieuwe Santos. Aan het einde van de rit op zondagavond maakten we het volgende mee:



NIJETRIJNE - De ophaalbrug in het fietspad bij de Driewegsluis is zondagavond ingestort terwijl twee Zwolse mountainbikers de brug overstaken. De hele bovenbouw met evenaar en kettingen stortte op de fietsers die wonderwel met de schrik vrij kwamen. De ophaalbrug is inmiddels met linten en een bord afgezet.

Ingestorte fietsbrug

De gammele brug, die de verbinding vormt tussen het eiland bij de Driewegsluis en het fietspad langs de Linde, is eigendom van de gemeente Weststellingwerf. De smalle handbediende opklapbrug verkeerde al jaren in zeer slechte staat van onderhoud.

De Zwolse mountainbikers J. van der Heyde en zijn vriendin N. Huis waren aan het einde van een lange fietsdag onderweg van Blokzijl naar Wolvega. Door een gebruiker voor hen was de brug waarschijnlijk niet goed vergrendeld, waardoor de brug ongeveer dertig centimeter omhoog stond. Toen Van der Heyde er als eerste op hoge snelheid overheen fietste, viel de brug dicht. Dit gebeurde met zo'n harde klap dat de bovenbouw naar beneden kwam, net op het moment dat zijn vriendin de brug opreed.

De hele bovenbouw, met evenaar en kettingen, viel naar beneden. Het contragewicht slingerde vrij heen en weer totdat het beneden tot stilstand kwam. De vrouw ontsnapte aan zeer ernstige verwoningen: een grote houten balk lag op haar voorwiel, een flink stuk ijzer achter haar. De balk met het contragewicht slingerde een paar keer langs haar heen. 'Ik ben me kapot geschrokken, dit had heel anders kunnen aflopen', aldus Huis.

Met de schrik in de benen hebben beide fietsers hun tocht vervolgd, nadat ze de sluiswachter en de politie hebben gewaarschuwd. De sluiswachter heeft in afwachting van de politie een afzetlint gespannen. Omwonenden en watersporters hebben diverse keren bij de gemeente de slechte staat van de brug aangekaart. Tot nu toe werd er nog niets aan gedaan. De gemeente was nog niet bereikbaar voor commentaar.
bron: veenletters.nl


Gelukkig is alles goed afgelopen. Geen letsel en geen schade aan de fiets. De brug ligt op de landelijke route LF3b en wordt veel gebruikt. Ik moet ineens denken aan alle andere gammele bruggetjes die ik tijdens allerlei andere fietstochten voorbij ben geweest.

Wow dat zijn wel belevenissen... gelukkig is het goed afgelopen. Geen beschadigingen verder (aan lijf en fiets)?


Mountainbikers? ;)

Fedor schreef:Mountainbikers? ;)
tsja.....ergens anders stonden we zelfs als ECHTPAAR beschreven.... :)

en inderdaad geen schade of letsel gelukkig....

goed verhaal om achterblijvers gerust te stellen:

Waarom naar een ver buitenland reizen om daar overvallen te worden als je thuis een brug op je hoofd kunt krijgen?:roll:

Sjirk