Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is een fiets eigenlijk "op"? - Forum Wereldfietser

Wanneer is een fiets eigenlijk "op"?

Tja, als je fiets onder een trein heeft gelegen, zal het in de meeste gevallen wel duidelijk zijn maar onder normale omstandigheden, wanneer kom je dan tot de conclusie dat een fiets aan vervanging toe is? Zo ongeveer alles is te vervangen behalve het frame toch? En dat vervangen van onderdelen gaat vaak met stukjes en beetjes dus wanneer kom je nou tot de conclusie dat er een geheel nieuwe fiets moet komen? Behalve dat een nieuwe fiets kopen erg leuk kan zijn natuurlijk.

Tsjies

Als het over een afzienbare periode goedkoper is een nieuwe te kopen. Onderdelen vervangen is duur, omdat je voor die onderdelen vele malen meer betaalt dan de fietsenfabriek die in bulk inkoopt. En dan heb ik het nog niet eens over het arbeidsloon. Een fiets onderdeel voor onderdeel vervangen is een stuk omslachtiger dan een hele fiets bouwen. Bovendien kun je met een nieuwe fiets eventueel in een fietsprive plan vallen.
Kortom, je kunt voor een kleine 1000 euro een helemaal nieuwe fiets kopen, die een tijdje netjes onderhouden, en vervangen tegen de tijd dat dure onderdelen als wielen en cranksets vervangen moeten worden (meestal geven ze allemaal zowat tegelijk de geest). Na drie jaar mag je weer een nieuwe met fiscaal voordeel kopen.
Het alternatief is een heel dure super goede fiets waar bijna niets onderhoud nodig heeft, en daar dan heel lang op rijden. Je moet dan denken aan een Rohloff naaf, een Schmidt of Phil Wood voornaaf, Magura remmen, een heel goed balhoofd als van Chris King, een trapas van Phil Wood of TA. Kortom, heel goed (en duur) spul, maar ook nog eens van het heel degelijke soort. Zo'n fiets is het altijd waard gerepareerd te worden, maar om er economisch op te rijden moet je hem heel lang gebruiken.

Grappige vraag Tjies.

Ik heb zelf vlak voor de zomer mijn trouwe tweewieler afgeschreven, na een slordige 40 duizend km ermee te hebben gereden door weer en wind, moesten en de voornaaf, krank, achterwiel, remmen, zadel worden vervangen. En dat woog voor mij niet op tegen een nieuwe fiets. Dus zodra ik terug ben uit de VS ga ik eens ergens een tweede hands koga oid zoeken.

Maar voor mij is het dus vooral als de kosten niet meer opwegen tegen de baten. want 300 euro materiaal in ene betalen voor een fiets waar je ooit 400 euro voor hebt betaald was het niet waard. Vooral ook omdat ik banden ed al regelmatig had vervangen.

Mijn eerste Giant Expedition was gewoon op na 10 jaar toen de achtervork doormidden brak :?
Ik kreeg wel een nieuw frame van Giant, daar de andere onderdelen opgezet, maar die waren ook al wel toe aan vervanging (oude cantileverremmen, velgen, etc). De fiets heb ik vervangen voor een ligfiets, die nu ook bijna 10 jaar oud is en op diverse plekken slijtage begint te vertonen. Weet nog niet of ik alles zal vervangen of uit moet zien naar een nieuwe.
Sephi schreef:Dus zodra ik terug ben uit de VS ga ik eens ergens een tweede hands koga oid zoeken.
Sephi, als je toch in de VS zit, waarom neem je niet meteen een fiets mee van daar? Veel goedkoper :lol:
Tsjies schreef:... wanneer kom je dan tot de conclusie dat een fiets aan vervanging toe is? Zo ongeveer alles is te vervangen behalve het frame toch?
Toch worden frames vaak vervangen, na ongelukken en nadat er scheuren in zijn gekomen.
In het algemeen heb je een economische levensduur, een technische levensduur en een nostalgische levensduur. Willem heeft het eerste uitgelegd, het laatste doen ze bij www.oudefiets.nl en sommige leden van De Wereldfietser wil ik er soms ook wel van "beschuldigen".
Bij de technische levensduur heb je natuurlijk het punt dat een fiets in 1000 onderdelen uiteen te schroeven is, met levensduren die nogal varieren. Ook is de levensduur afhankelijk van de mate van betrouwbaarheid die je nodig hebt. Als je velgen met velgremmen 25000 km hebben gehad en je gaat een verre reis maken dan is het wellicht verstandig om nieuwe velgen te nemen. Maar als je alleen dagtochtjes maakt in de buurt kun je wel het risico nemen ooit eens je familie op te moeten bellen je te komen oppikken omdat het wiel niet meer wil draaien :lol: Dat geldt voor alle onderdelen. Uiteindelijk kom je te zitten met een fiets waarvan je nog niet meer gelooft dat je het treinstation op 2 km afstand haalt.
En zelfs dan kan ik iedereen aanraden om de onderdelen waarmee je erg tevreden bent niet weg te gooien, te beginnen met het zadel!
Leon
Tsjies schreef:Tja, als je fiets onder een trein heeft gelegen, zal het in de meeste gevallen wel duidelijk zijn maar onder normale omstandigheden, wanneer kom je dan tot de conclusie dat een fiets aan vervanging toe is? Zo ongeveer alles is te vervangen behalve het frame toch? En dat vervangen van onderdelen gaat vaak met stukjes en beetjes dus wanneer kom je nou tot de conclusie dat er een geheel nieuwe fiets moet komen? Behalve dat een nieuwe fiets kopen erg leuk kan zijn natuurlijk.

Tsjies
Hallo een fiets vervangen vind ik persoonlijk alleen nodig als de onderdelen overjarig zijn b.v. een 6 speed cassette wil je hier een 9 speed van maken word meestal een nieuwe wiellen voor diegene die zelf geen wiel kunnen bouwen en de schifters zijn niet meer leverbaar enz.
Mocht je een vrij gangbare fiets hebben dan raad ik aan om gewoon je onderdelen te vervangen, want het verhaal dat fietsfabrikanten de onderdelen in bulk kopen en zodoende een goedkopere fiets leveren gaat lang niet altijd op kijk bij eens bij Santos of Koga die rekenen toch echt het volle pond en die bulkwinst verdwijnt in hun eigen zak.
Persoonlijk vind ik het jammer dat heel veel mensen op dit forum het nieuwste van het nieuwste willen hebben en hier een vette prijs voor betalen want zo werk je de gouwe handel in de hand en maken fabriekanten die ook niet achtelijk zijn hun spullen alleen maar duurder.

Ben het met Leon eens.
Ik pluk vaak fietsen van de straat of koop soms een goed uitziend 2de hands exemplaar. Puur voor de onderdelen.
Mijn lekkerste fiets is op het ogenblik mijn single speed stadsracer. Stokoud raceframe en een zooi onderdelen die ik had liggen aangevuld met wat nieuwe.
Stalen frames gaan lang mee. Oude Koga's hebben vaak jaren op zolder gestaan.
Je krijgt er oog voor.
Als je een beetje handig bent, wat kijk op onderdelen hebt is je fiets nooit echt 'op' maar een project van eeuwig durende recycling.
niko

mijn "vakantiefiets" is reeds 6 jaar oud en heeft al een behoorlijk aantal aanpassingen ondergaan, voor mij geld nogsteeds dat losse onderdelen vervangen door wat beters als het versleten is beter past binnen mijn begroting dan het aanschaffen van een neue fietsch.

Mijn fiets heeft een stalen kader en voor de rest een beetje een samenraapsel van verschillende aardige onderdelen die je zo af en toe voor een leuke prijs tegen komt, mooie rond qaucke vork bv. en wat lx spul wat afgeprijst is.

Mijn studenten fietsch, is thans een erg oud-je, een oude gazelle formula frame omgebouwd naar singlespeed. Denk dat het frame zeker 5 jaar ouder is dan ik zelf, dus ja wat is oud voor een fiets?

Bas

Een stalen frame kan makkelijk 10-15 jaar mee zolang je 'm niet onzorgvuldig parkeert. Onderdelen die ouderwets overkomen kunnen voor je reis soms zelfs beter zijn. Die gaan vaak minder snel kapot dan de huidige, vaak oververfijnde, techniek. Bij mij gaat een fiets eruit als ik er niet tevreden over ben of als ik er een ongeluk mee heb gehad. Ik koop goede frames (nieuw of 2e hands) die makkelijk 15-20 jaar meekunnen, zo niet langer. Onderdelen verhuizen gewoon van fiets naar fiets naargelang op welke fiets ik ze nodig heb. Het meeste is toch met elkaar te mixen ondanks wat de fabrikanten je proberen voor te spiegelen. De enige reden om onderdelen af te danken voor intensief gebruik is als de verslijtdelen (bijv. tandwielen) nog maar mondjesmaat te krijgen zijn.

Normaal gesproken koop ik om de drie jaar een nieuwe fiets omdat ik gebruik kan maken van een fietsplan en ik een leuke inruilprijs beding maar mijn huidige fiets heb ik al langer en heb inmiddels een dure reparatie laten uitvoeren puur omdat ik zeer tevreden ben over de fiets die ik zowel voor sporten als reizen kan gebruiken.

Ik kan me voorstellen dat je gehecht raakt aan een fiets omdat je er al zoveel tijd mee hebt opgetrokken, dat het je maatje wordt en ‘m niet meer weg kan doen. Dan kun je alsnog een nieuwe fiets kopen met de modernste snufjes maar af en toe even lekker peddelen op je oude (gerestaureerde) brikkie.
zwartekees schreef:Persoonlijk vind ik het jammer dat heel veel mensen op dit forum het nieuwste van het nieuwste willen hebben en hier een vette prijs voor betalen {knip}
Ik snap wat je bedoelt, maar voor sommigen is het zo: als je een auto koopt van 40.000 euro kijkt geen hond naar je om, maar als je twee fietsen hebt die samen ééntiende van dat bedrag gekost hebben zijn ze onder de indruk, om niet te zeggen dat er schande van gesproken wordt :lol:
Tel uit het gespaarde bedrag :D
Ivo Miesen schreef:Een stalen frame kan makkelijk 10-15 jaar mee ...
Dat geldt niet voor elk stalen frame. Bij de verhuizing zag ik de framedoos nog eens en realiseerde ik me dat ik van tevoren al was gewaarschuwd :oops:
Leon
Afbeelding
zwartekees schreef: Persoonlijk vind ik het jammer dat heel veel mensen op dit forum het nieuwste van het nieuwste willen hebben
is dat zo? voorbeelden graag ;)

en hier een vette prijs voor betalen want zo werk je de gouwe handel in de hand en maken fabriekanten die ook niet achtelijk zijn hun spullen alleen maar duurder.
Fabrikanten maken fietsen helemaal niet duurder, de prijs van een fiets is juist dramatisch gezakt. Bijvoorbeeld:
Average Weekly Wage / Cost of reasonable bicycle / No of Days to buy
1955......................£8.25......................£33 .....................28
1980......................£110.20..................£200....................12.7
2005......................£518.70.................£400......................5.4

bron: http://www.southcoastbikes.co.uk/Articl ... cle=NO_BSO

Nou, wat is dat errug zeg dat mensen "het nieuwste van het nieuwste willen!!" Echt ik lig er wakker van. :wink:

En die verkopers steken de winst ook nog in hun eigen zak... Tsja ik zou het ook niet in een ander zijn zaak steken.


:shock: :D :wink:


Leven en laten leven zou ik zeggen.

Groet Marieke

dat die fabrikanten geld in hun zak steken lijkt mij vrij normaal dat doen we allemaal.

voor mij spelen meerdere zaken mee.
-ik doe een poging niet overmatig veel te consumeren. met dat in mijn hoofd koop ik liever een hele goede, dure fiets. die gaat lang mee en je kunt je geld maar 1 keer uit geven. (je koopt dus geen overbodige troep)
-een oud uitziende fiets wordt minder snel gejat.
-verder vind ik het gewoon leuk om lang met een fiets te doen.
voor mij meer een sport en voor de grap reken ik dan eens uit wat mijn fiets per km heeft gekost.
tja zo vermaakt iedereen zich weer anders met zijn fiets :D

Zolang het binnen de perken blijft, lijkt geld verdienen me de enige garantie op ontwikkeling en ondersteuning.

Waarschijnlijk hoor ik bij de nostalgische types. Heb in de loop van de tijd behoorlijk wat aan m'n fiets vervangen en, buiten een hinderlijke kraak - tik - kreun die er met geen mogelijkheid is uit te krijgen, ben ik eigenlijk best tevreden en op een rare manier aan het ding gehecht geraakt.

Bovendien is een nieuwe fiets niet per definitie perfect. Mijn vrouw en fietsgezel rijdt op een nieuwe Santos en daar is ook wel wat op aan te merken. Niet veel maar toch.

Kan het trouwens zo zijn dat een frame in de loop van de tijd slapper wordt of is dat onzin?

Tsjies

Tsjies schreef: Kan het trouwens zo zijn dat een frame in de loop van de tijd slapper wordt of is dat onzin?
een frame kan alleen slapper worden als de buizen scheuren of wanneer er door roestvorming veel materiaal verdwenen is.