Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pedaalproblemen in Vietnam .... HELP asap - Forum Wereldfietser

pedaalproblemen in Vietnam .... HELP asap

Al enkele dagen ''nen tik'' in mijn rechterpedaal. Zeeeeeer irritant.

Als ik druk zet op mijn rechterpedaal hoor ik een zachte tik. Als ik geen druk zet, hoor ik hem niet dus peddel ik steeds zachtjes voort. (En links hoor ik nooit iets.)

Maar met de bergen in het vooruitzicht, .... er moet iets aan gebeuren.

Hier in Vietnam is geen enkele professionele fietsenmaker. Dwz geen enkele die iets afkent van het model TREK 3900. Wel van hun lokale Chinese merken, maar dat is dus een ander fietske.

Heb net de stad afgecrosst om wat hulp in te roepen van die fietsenmakers maar dat is met weinig resultaat geweest. Ze roffelen wat aan mijn versnelling, wijzen naar mijn achterste tandwielen en zeggen dat ik de ketting moet vervangen.
Ik verdenk hen gewoon van vlug wat geld te willen verdienen, hahaha. Ze gaven echt niet de indruk het probleem te herkennen.

Na 2600 km denk ik dat de tandjes van mijn tandwielen nog breed genoeg zijn. Volgens mij zijn ze nog niet versleten. Ik vermoed dat het te maken heeft met het ronddraaien van de pedalen of dat er iets in de as fout loopt.

Wat dan wel?

Een hopeloos mailtje naar Wereldfietser dus.



Klik-feetzgreetz,

B
bjorn schreef:Al enkele dagen ''nen tik'' in mijn rechterpedaal. Zeeeeeer irritant.
wat voor pedaal is het? Zit het wel vast in de crank geschroefd Hoe voelen de lagers? net als links of heb je meer speling op de as. Zitten de bladboutjes vast? allemaal aanwezig? Zitten de crankbouten vast? Kun je het getik reproduceren als je naast de fiets tegen de pedalen duwt? Tikt het in alle versnellingen?
zie ook www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Bij de mooie lijst van Marten kun je nog bedenken dat een kraakje soms ergens anders vandaan komt dan het lijkt. Een tik als de jouw kan ook uit de drager komen (omdat het frame een bepaalde kant opbuigt als je aan een kant kracht zet) en uit de zadelpen (omdat je op een bepaalde manier uit het zadel komt). Ga dus naar een rustige plek (kan lastig zijn in zulke landen) en probeer het geluid te reproduceren en zoek de oorzaak.
Vervangen van de ketting na 2600 km is overigens geen gek idee, daarmee spaar je de kransjes en krijg je weer de gerantie dat je een heel eind verder kunt zonder problemen. Als je na 4000 km de ketting gaat vervangen is de kans erg groot dat de nieuwe ketting al niet meer wil samenwerken met de oude kransjes. Maar het moet wel een merk-ketting zijn die je monteert natuurlijk. (Sram, Shimano, Connex ed.)
Leon
Leon schreef:Bij de mooie lijst van Marten kun je nog bedenken dat een kraakje soms ergens anders vandaan komt dan het lijkt
Leon
en iemand die naast je fietst kan veel beter de richting van het geluid bepalen dan jij zelf

Hoi Bjorn,

ik heb zo'n tik ook in mijn pedaal gehad. Wat er bij mij vrij snel (binnen enkele honderden kms) gebeurde was dat de trapper losbrak van het asje en gewoon op de grond viel. Ik kon toen alleen verder fietsen door mijn voet op het asje te zetten, wat oervervelend fietst. Ik weet niet of het smeren van de kogellagertjes binnenin de trapper nog helpt, maar anders zou ik geen risico nemen en 'ff' nieuwe pedalen er op zetten.
Groet en goeie reis!
Daan

Ha Bjorn,

Probeer eerst eens gewoon je rechtertrapper goed vast te zetten. Negen van de tien keer is dat het euvel. Mensen komen uit het vliegtuig, zetten 'even' hun pedalen vast en gaan fietsen. Het lijkt dan alsof het uit de trapas komt, maar het zijn dan gewoon trappers die niet goed vastzitten.

:lol:

Dag allemaal,

amai, zeer plezant dat er zo vlug zoveel reactie is. Alvast bedankt.


Vooreerst; het vliegtuig ligt al een tijd achter me en de fiets kocht ik in Bangkok, ik heb er al 2600km opzitten met die fiets, terwijl het irritante euvel pas de laatste 500 km komt opzetten.

Net mijn rechterpedaal eens vervangen met die van mijn vriendin. Geen verbetering.
Zelf zonder pedaal blijft de klik aanwezig als ik druk uitoefen. En als ik naast de fiets sta, kan ik het geluid ook reproduceren. Dus de zadelpen of andere elementen, ... ik weet niet of dat meespeelt.

Het getik is cyclisch. Telkens wanneer ik mijn voet naar beneden duw en gelijk in welke versnelling - al heb ik het natuurlijk veel harder als ik in een kleine versnelling een berg op rijd.

Heb ook alle bouten eens los en vast gedraaid. Gesmeerd, zand eruit geprutst, schroefdraad gecheckt.

Alleen heb ik geen cranksleutel bij me dus veel dieper in de trapas geraak ik niet.


Zo, nu weer aan jullie.

Misschien moet ik iemand een vliegtuigticket naar Hanoi sponsoren, hahahahaha.

Alvest nog eens bedankt voor de hulp.


Bjorn

bjorn schreef:Heb ook alle bouten eens los en vast gedraaid. Gesmeerd, zand eruit geprutst, schroefdraad gecheckt.
Alleen heb ik geen cranksleutel bij me dus veel dieper in de trapas geraak ik niet.
Álle bouten? Dan is het misschien iets zonder bout. En die crancksleutel zou toch wel aan de beurt zijn nu. Hebben de locale fietsenmannen niet zo'n ding?
Succes ermee.
Leon

Zedelpen en zadel beter vastgezet? Als je je cranks ronddraait verplaats je ook cyclisch je gewicht. Het hoeft het niet te zijn, maar het zou kunnen. Dit althans is makelijk. een nieuwe trapas is flink meer gedoe.

Is de overgang van crank naar spider geklonken (met zo gekartelde rand)? Ook deze kan mooi cyclisch kraken of tikken. Probeer het te verhelpen door er wat kruipolie er op te spuiten.

Sjirk
Hupsakee,

via internet een touragentschap gevonden, zelfs het goedverstopte, godverlaten adres gevonden en de Engelssprekende gids gesproken.
Via hem een ander adres gekregen in Hanoi.
Weer op zoek, verloren gereden, maar uiteindelijk ook gevonden.

Op het tweede verdiep, boven een klein kleermakerwinkeltje, woont Mister Trung. Op het derde verdiep, een rommelig en stoffig zolderkamertje, staan een stuk of 30 MTB's te wachten op...
(een 15-tal Japanse en een 15-tal TREK 3900)

De man bleek onze held van de dag te zijn.

Hij vervangde op 1-2-3 mijn trapas en gaf mijn (en die van mijn vriendin) vuile fiets een volledige poets- en checkbeurt. Versnellingen terug afgesteld, tandwielen gepoetst, ... name it, he did it.

De verklaring van het getik aan mijn pedaal was volgens hem het zand dat in mijn trapas was gekropen door de vele regenbuien die we reeds over ons hadden gekregen in Vietnam.
Hij liet me het schurend geluid horen. "No good", zei hij nog.

Soit, de prijs voor de trapas? 30 dollar. Geen idee wat dat in Belgie of Nederland kost.
Maar met een net-als-nieuwe-fiets rij ik morgen terug zorgeloos de bergen in!!!!

In ieder geval, allemaal bedankt.


Feetzgreetz,

B
bjorn schreef:
De verklaring van het getik aan mijn pedaal was volgens hem het zand dat in mijn trapas was gekropen door de vele regenbuien die we reeds over ons hadden gekregen in Vietnam.
Hij liet me het schurend geluid horen. "No good", zei hij nog.
veel regen= roest. Heb je geen zand meer nodig ;)