Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route voor rondje China vanuit Laos? - Forum Wereldfietser

Route voor rondje China vanuit Laos?

Hallo fietsers,

De afgelopen twee weken ben ik van Bangkok naar noord Thailand gefietst. Ik zit eraan te denken om vanuit noord Laos (Boten) nog een klein rondje China te maken en vandaaruit weer via Laos terug naar Chiang Mai en Bangkok.

Heeft iemand tips voor een klein rondje wat in twee tot drie weken te doen is...???

Alvast bedankt voor de tips,

groeten,
Gertjan

Hoi Gertjan,

Ik heb de kaart nu niet bij me, maar een route die ik wel eens zou willen doen is vanuit Boten China infietsen en dan weg nr ?? volgen die een beetje westwaarts richting Burma gaat en zo tot in Dali. Vandaar kan je dan grofweg terug Zuidwaarts richting Boten fietsen.
Veel klimwerk maar heel mooi denk ik. Ongetwijfeld zijn er veel mensen die dit gefiets hebben en je de nodige details kunnen geven.

Als je nu toch al in Chiang Mai zit, waar om ga je dan niet eens je terug in Laos bent door dit land naar het zuiden via Luang Prabang, ipv terug naar Chiang Mai te gaan. Die route in Laos is echt bloedmooi hoor.

Veel plezier,

Koen.

De route die Koen beschrijft is inderdaad heel mooi. Ik heb het stuk terugweg gefietst van Dali tot Boten. Wel 1000 km en dat is te veel als je ook nog heen moet fietsen.
Je hoeft natuurlijk helemaal niet naar Dali. Neem vanaf Boten de 214 naar Jinghang en vandaar verder de 214 naar Lancang. Net onder Lincang neem je de 213 naar het zuidoosten en neem kleine weggetjes oosterlijker om weer in Boten uit te komen. 1100 a 1200 km schat ik.

Je zal denk ik wel naar Venetiaan moeten want je kan geen Chinees visum aan de grens krijgen.

flipse schreef:De route die Koen beschrijft is inderdaad heel mooi. Ik heb het stuk terugweg gefietst van Dali tot Boten. Wel 1000 km en dat is te veel als je ook nog heen moet fietsen.
Je hoeft natuurlijk helemaal niet naar Dali. Neem vanaf Boten de 214 naar Jinghang en vandaar verder de 214 naar Lancang. Net onder Lincang neem je de 213 naar het zuidoosten en neem kleine weggetjes oosterlijker om weer in Boten uit te komen. 1100 a 1200 km schat ik.

Je zal denk ik wel naar Venetiaan moeten want je kan geen Chinees visum aan de grens krijgen.
Wat is het beste fietsseizoen?

Wat is de beste tijd?
Voor Thailand en Laos: november, december, januari en tot de tweede helft van februari, want dan begint de hete tijd.
Deze hete tijd duurt tot mei en is niet aangenaam om te fietsen. Na mei begint de regentijd. Het regent dan niet altijd, maar je kunt verrast worden door een tropische bui. Slechte wegen, worden dan echt onbegaanbaar voor de fiets. In Thailand zijn dan diverse nationale parken gesloten.
Verder speelt de vraag: waarom zul je in deze maanden zo ver in de tropen gaan fietsen, terwijl je in Europa dan ook uitstekend kunt fietsen, met lekker genieten voor je tentje van het lange daglicht ? In de tropen is het om zes, zeven uur pikdonker.
In september en ook nog oktober kan het in Thailand en Laos veel regenen: ook langdurig, dat het je neusgaten uitkomt.

koenie schreef:Hoi Gertjan,
Als je nu toch al in Chiang Mai zit, waar om ga je dan niet eens je terug in Laos bent door dit land naar het zuiden via Luang Prabang, ipv terug naar Chiang Mai te gaan. Die route in Laos is echt bloedmooi hoor.
Koen.
Heb het mischien niet helemaal goed uitgelegd maar zit nu in Udon Thani, ga morgen door naar de grens en dan het Luang Prabang traject naar het noorden doen dus dat wordt hoop ik genieten.

flipse schreef: Je zal denk ik wel naar Venetiaan moeten want je kan geen Chinees visum aan de grens krijgen.
Bedankt voor de tips, ik zit binnen een paar dagen in Vientianne, zal daar dan eens opzoek gaan naar de chineese ambasade.

* Iemand enig idee wat een visum voor China kost?

** Hoeveel geld nemen jullie mee naar Laos als je uitgaat van een week of drie ?

Hoi Gertjan,

zie bijgevoegde link voor prijzen Chinees visum:
http://flickr.com/photos/tingtongkoenie ... 591159463/

Hoeveel geld je nodig hebt is natuurlijk heel persoonlijk, hoewel je buiten Vietniane en Luang Prabang niet veel kans zal krijgen het op te doen.
Ik zou minimum 500 Usd meenemen, maar je kan ervan uitgaan dat je het met 400 Usd wel redt (Ik praat hier in Usd, niet in Euro).

Groetjes,

Koen

Je kunt in Laos ook met Thaise baht betalen. Wel zorgen voor voldoende kleine biljetjes. 500 baht kunnen ze vaak niet wisselen.
hoi,

er staan ondertussen in alle grotere (touristische) plaatsen in Laos flappentappen. Niet dat je (voor de zekerheid) geen Baten of dollars mee moet nemen maar wij hebben in maart eigenlijk op de meeste plaatsen kunnen flappentappen


Bert vinken
avic schreef:hoi,

er staan ondertussen in alle grotere (touristische) plaatsen in Laos flappentappen. Niet dat je (voor de zekerheid) geen Baten of dollars mee moet nemen maar wij hebben in maart eigenlijk op de meeste plaatsen kunnen flappentappen


Bert vinken
Werken die dingen ook? Verder waren de laatste berichten: wel Visa, maar geen Master Card. Is dat nu anders?
Veel vragen en ik heb ook nog wat antwoorden.

Geld in Laos. Ik heb gepind in Venetiaan, Luang Prabang en Udomxai. De flappentap geeft met je gewone bankkaart maximaal 700.000 kip (50 euro), maar stuurt naar je bank een rekening van 720.000 kip en dat is dus bijna 3% meer. Diefstal zou je kunnen zeggen maar je kan ook redeneren dat de kosten van tappen extra hoog is omdat er een hoge inflatie is. Neem wat dollars mee, niet meer dan $100, en voor de rest cache euro's. Het is vermoedelijk veel goedkoper om in dollars je visum te betalen dan in bath (en dat gaat zeker op voor als je uit China komt, ook dan is dollars goedkoper dan in yuan je visum betalen).
Neem contante euro's mee. De hele wereld is dol op euro's en deze is al bijna net zo goed inwisselbaar als de dollar (dat geldt tenminste voor de landen waar ik geweest ben) en soms zelfs beter!
Laos is ietsjes duurder dan Thailand, maar niet veel. Op een budget kan je het echt wel voor minder dan 10 euro doen. Ik zou zelf niet alleen met bhaten in Laos rondfietsen. Je kan prima wisselen bij de grens. De marges die berekend worden zijn echt klein.

Ralph vroeg wat het beste fietsseizoenis. Voor Zuid Yunnan denk ik oktober - mei (ietsjes langer dus dan voor Thailand). Ik heb er zelf in augustus -het regenseizoen begint in juni en loopt tot begin september- gefietst en dat was prima te doen. De winter en (vroege) voorjaar is echter de tijd om daar te fietsen.
Afbeelding
Soms is er een beetje modder op de kleine weggetjes in de regentijd

Als je in Yunnan gaat fietsen zorg dan dat je wegenkaart (grote schaal is prima) bij je hebt met de plaatsnamen in Latijnsschrift. Plaatselijk kan je geheel Chineese deelkaarten kopen. Heb je nodig want alleen op de grote wegen zijn er borden waar in latijnsschrift de grotere plaatsnamen staan aangegeven. Zuid Yunnan (om over Noord Yunnan maar niet te spreken) is flink bergachtig (bergen tot 3500 meter en ik zelf fietste nog over een pas tot boven de 2000 meter, onverhard, waar ik die niet meer verwachtte).
Afbeelding
Subliem landschap in Zuid-West-Yunnan.