Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benzinebrander afgenomen op vliegveld - Forum Wereldfietser

Benzinebrander afgenomen op vliegveld

Tijdens mijn vlucht van Helsinki naar Amsterdam is mijn benzinebrander tijdens de Securitiy Control uit mijn rugzak gehaald. Dit merkte ik op toen ik mijn bagage weer terug kreeg in Amsterdam.
De brander was leeg, voor zover dat mogelijk is. De benzinelucht is tenslotte niet uit de brander te krijgen.Het ging om een Coleman Multifuel brander. Ik ben hier absoluut niet blij mee want een nieuwe benzinebrander kost niet weinig. Ik vind het overigens absurt dat ze een lege brander uit je tas halen. De benzinefles die ook naar benzine ruikt hadden ze niet verwijderd.
Ik heb de brander al een aantal keer vervoerd per vliegtuig en nooit problemen gehad.
Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben? Ik heb eigenlijk geen zin om een nieuwe te kopen om hem vervolgens weer kwijt te raken aan de Security. Ik heb bijna de neiging om de rekening van een nieuwe brander naar hun op te sturen.

Blijkbaar is je bagage door de scanner gegaan. Je bent niet de eerste die zijn brander is kwijtgeraakt en je zal ook wel niet de laatste zijn.
Ik ben ook elke keer bang dat ze mijn brander inpikken, zeker als ik naar een ander land ga. Om dat te proberen te voorkomen kan je enkele maaatregelen nemen die denk ik helpen:
Spoel de hele pomp door met zeepsop en smeer zeep om de stinkenkende delen. Haal alle onderdelen uit elkaar en berg die op in verschillende tassen. Laat een beetje zeepsop in de fles.
Door het in verschillende delen en tassen op te bergen wordt hij minder snel herkend als een brander en daardat je de bezinelucht (wat) camoufleert zullen ze sneller geneigd zijn om (de onderdelen) te laten gaan.
Gebruik niet als verpakkingsmateruaal bijvoorbeeld de stinkende zak van je brander.

En dan maar bidden..

Hi Audrey,
Tot nu toe heb ik telkens mijn brander ingepakt in bubbeltjes plastic en die vastgemaakt aan mijn fiets (op de bagagedrager, zover mogelijk onder het zadel) en dat in z'n geheel in de fietsdoos of in bubbeltjes plastic vervoerd. Ik heb er nog nooit vragen over gekregen...
Groet, Rena :wink:
[quote="audrey"]
De brander was leeg, voor zover dat mogelijk is. quote]

Audrey, ik denk dat dat "voor zover mogelijk" de oorzaak is van jouw probleem. De brander moet echt volkomen leeg zijn en mag niet naar benzine ruiken. Diverse wereldfietser dragen hiervoor verscheidene middelen aan: een nachtje in de coca cola, daarna van binnen en van buiten onder zwaar geparfumeerde schampoo stoppen.
Overigens kun je in Finland ook goed uit de voeten met een gasbrandertje: het benzinestation vlakbij de camping van Helsinki verkoopt de klassieke doorpriktankjes van Campingaz. Verder heb ik mijn brander in Finland niet zoveel gebruikt: op alle campings in Finland zijn kookgelegenheden met een keuze aan kookplaatjes.

Inderdaad cola helpt om de fles schoon te krijgen. de brander lijkt me lastig om die met cola schoon te maken.
Ik heb de pomp inderdaad los van de fles en los van de brander opgeborgen en bij mij is het steeds goed gegaan.

Ik ben net terug uit Noorwegen.
Veel plezier van mijn meegenomen MSR dragonfly brander heb ik niet gehad, want de pomp is dit keer voor de 2e keer stuk gegaan. Dit blijkt dus wel vaker een zwak onderdeel van MSR. Gelukkig had ik als voorzorg een Camping gaz brandertje bij me en in Noorwegen hebben ze ook veel campings met keukentjes.

Een brander is echter altijd wel handig, zeker als je wild gaat kamperen.

groet

Luddo
bert sitters schreef: Audrey, ik denk dat dat "voor zover mogelijk" de oorzaak is van jouw probleem. De brander moet echt volkomen leeg zijn en mag niet naar benzine ruiken. Diverse wereldfietser dragen hiervoor verscheidene middelen aan: een nachtje in de coca cola, daarna van binnen en van buiten onder zwaar geparfumeerde schampoo stoppen.
Ja, het is misschien wel een beetje mijn eigen schuld geweest. Gemakzucht wordt dus meteen gestraft :( .
bert sitters schreef: Overigens kun je in Finland ook goed uit de voeten met een gasbrandertje: het benzinestation vlakbij de camping van Helsinki verkoopt de klassieke doorpriktankjes van Campingaz.
Had ik dat maar eerder geweten. Maar ik heb, herstel; had zo'n benzinebrander niet voor de sier. Ik wilde er ook gebruik van maken.
bert sitters schreef: Verder heb ik mijn brander in Finland niet zoveel gebruikt: op alle campings in Finland zijn kookgelegenheden met een keuze aan kookplaatjes.
In Finland heb ik dus niet op campings gestaan, steeds wildgekampeerd. Er geldt tenslotte een allemansrecht en wildkamperen is heel goed mogelijk.

Zo'n Coleman Multifuel ziet er natuurlijk op de X-ray ook zeer herkenbaar uit als een brander. Zou dat nog wat uitmaken?

Zelf heb ik een Optimus Nova, die je inklapt tot een compact en onherkenbaar pakketje metaal. Nooit problemen mee gehad.

Of het slim is weet ik niet maar ik had de brander helemaal gedemonteerd en de dop van de (uiteraard) lege fles gehaald zodat in de scan duidelijk te zien is dat er in ieder geval geen vloeistof in zit. Omdat je de lucht toch moeilijk helemaal weg krijgt heb ik daar geen moeite voor gedaan anders dan de zaak goed laten uitdampen. Truuk 1 keer uitgehaald en dat ging goed. (Maar Transavia had me van tevoren al gezegd dat ze er niet moeilijk over zouden doen.)

Ik haal de brander helemaal uit elkaar, en na het schoonmaken met afwasmiddel,besprenkel ik de delen met flink wat pepermuntolie,de flessen behandel ik ook zo, geen snufje benzinelucht meer te bespeuren.
Pepermuntolie koop je bij de drogist.

Anne

Leon kwam in een andere threat met een gouden tip: brander helemaal uit elkaar halen en de onderdelen over je bagage verdelen. Ik denk dat men pas de neus in de bagage steekt als er op de scan iets herkenbaars te zien is.

volgens mij kan de tank niet van een coleman multifuel af, wat mij er altijd van heeft weerhouden deze aan te schaffen als je veel vliegt.
met de zoekfunctie kun je nog meer vinden over dit odw

--------------------------------------------------------------------------------

mede wereldfietsers
onderwerp is reeds eerder behandeld. hieronder de tekst. daar wil ik nog op aanvullen dat het handig is de dop cq pomp er af te laten anders lijkt het op de scanners dattie nog gevuld kan zijn. zoals sont al aangaf kun je de geur camoufleren maar dat hoeft niet echt, ruime tijd ontluchten moet voldoende zijn. whiskey gaf aan dat etiketten 'flammable' een probleem kunnen zijn maar met name de kleine oranje etiketten op consumentengoederen zijn geen leidraad voor iata regelgeving en moeten geen problemen opleveren en al helemaal niet als de flessen al leeg zijn. mocht een ieder van jullie problemen ondervinden op dit gebied dan hoor ik dat graag en zoek ik het uit in de iata boeken.

"alle brandstofflessen mogen mee in je bagage zolang ze gereinigd zijn. doe je dat niet dan moeten ze volgens IATA als dangerous goods behandeld worden omdat bij lege ongereinigde flessen de regel geldt dat ze als volle fles gezien moeten worden. heeft oa te maken met de verhouding brandstof/ lucht in de fles en het feit dat dangerous goods alleen in compartimenten vervoerd mogen worden met speciale voorzieningen zoals detectoren en sprinklers. en die zitten vanwege de kosten niet in elk vrachtruim. een veilige gedachte voor jezelf en je medepassagiers......"

o ja, ook geen imbusjes, bahco of wat dan ook mee in je handbagage! gegarandeerd inleveren!

Dat is mooi balen Audrey! Behalve dat je die brander nodig hebt zijn het ook nog dure dingen.

Ik had al eens eerder gelezen om cola of afwasmiddel in je fles te gieten. Maar een brander waar geen vloeistof in zit pakken ze dus ook.

Ik vind de tip van perpermuntolie wel goed maar dat kan je toch ook niet in de slangetjes krijgen. Hem uit elkaar halen zie ik als a-technisch persoon niet zo zitten.

Wat zou het beste zijn, in je handbagage of niet? Fles en pomp appart ergens anders lukt dan nog wel. Je kan dat in ieder geval er nog over praten en zeggen dat je hem leeg en schoongemaakt hebt. Dat ze ook branders innemen is nieuw voor mij.

Ik ben een keer aardig de mist in gegaan met gasbranders. Even 60 km extra rijden omdat het nergens te krijgen is. Sinds die trip neem ik altijd de benzinebrander mee. En buiten Europa kook ik niet zelf. Gevlogen heb ik dus nog niet.

in je handbagage of niet
Dan ben je uhm zeker kwijt :!:

Je kan de tank idd niet zo gemakkelijk loskoppelen bij een Coleman Multiful. Het is wel mogelijk maar dit vraagt dus wat technische handigheid. Misschien dat ik het de volgende keer maar eens doe. Maarja, als het tankje dan wordt afgenomen.......ik weet niet of deze los te koop zijn?
Het is dus altijd handig om ook het gasbrandertje mee te nemen als reserve. Ik heb een heel klein opvouwbaar dingetje dus dat is geen probleem. In Finland hebben we op houtvuur gekookt en dat ging ook prima.

De benzinelucht kan je wel verminderen door de brander met Cola of wasmiddel te reinigen maar het probleem met de Coleman is, dat je de vloeistof nooit voor 100% eruit kan krijgen. Er blijft dus een restje Cola of wasmiddel inzitten en ik weet niet of dit ten goede komt van de vlam. Benzine met Cola......?? :?

Ik heb trouwens een "nieuwe" tweedehands benzinebrander op de kop getikt voor een prikkie. Brand als een speer!! Weer een Coleman Multifull........maar om die 20 euro zal ik niet treuren als ze hem weer innemen. :roll: