Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veer Cycle Split belt - Forum Wereldfietser

Veer Cycle Split belt

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets die ik eventueel zelf wil laten opbouwen. Ik ben op zoek naar frames voor 29" die met een beltaandrijving afgemonteerd kunnen worden. De spoeling is dan dun. Nu kwam ik op internet dit tegen: Veer Cycle Split belt. Zijn er ook mensen die hier ervaring mee hebben?

https://www.justpedal.nl/155-8-14p1/vee ... -belt.html

Het genre waar ik in zoek is een Surly Trucker of Fargo Salsa, dus als mensen suggesties hebben voor een frame houd ik me ook aanbevolen...

Groeten!
Eric
Als je zoekt op "veer riem" kom je andere posts tegen.
Oa dit topic over een deelbare riem: viewtopic.php?t=32854&hilit=veer+riem
Geen ervaring mee maar na de introductie in 2019 is het verdacht stil gebleven en staan ze ook niet meer op de toonaangevende fiets beurzen.

Wel is het belangrijk dat naast de opening voor een Beltdrive het frame voldoende stijf moet zijn voor een riem en vaak een willekeurig kettingframe niet altijd over die eigenschappen beschikt.
En je mist een goede manier om zo'n belt op spanning te brengen, tenzij het frame voor belts is gemaakt. Als het frame er wél voor gemaakt is heb je waarschijnlijk geen split belt nodig.
eric190173 schreef:
vr 27 feb, 2026 17:42
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets die ik eventueel zelf wil laten opbouwen. Ik ben op zoek naar frames voor 29" die met een beltaandrijving afgemonteerd kunnen worden. De spoeling is dan dun. Nu kwam ik op internet dit tegen: Veer Cycle Split belt. Zijn er ook mensen die hier ervaring mee hebben?

https://www.justpedal.nl/155-8-14p1/vee ... -belt.html

Het genre waar ik in zoek is een Surly Trucker of Fargo Salsa, dus als mensen suggesties hebben voor een frame houd ik me ook aanbevolen...

Groeten!
Eric
Heb er zelf geen ervaring mee, schijnt redelijk te zijn, niet zo goed als Gates maar ook niet slecht.

Waar ik zelf voor zou gaan is een goede ketting [Sram XX1, is 12 speed maar past op 9/10/11 en 12 speed] en in de hot wax of drip wax van Silca bijvoorbeeld, ketting blijft dan schoon en gaat langer mee, niet zo lang als Gates maar vervangen kost ook een stuk minder
Ik denk dat je gewoon beter eens bij Jelle van JustPedal langs moet gaan ..... Hij is uitermate bekend met de vragen die jij hebt en voert ook meerdere fietsen die voldoen aan je zoektocht.
Tumbleweed modellen, Surly Grappler, Surly Ogre, Salsa Fargo's , hij heeft ze allemaal .. en meer.
PaneVino schreef:
vr 27 feb, 2026 19:44
Ik denk dat je gewoon beter eens bij Jelle van JustPedal langs moet gaan
Lekker bij Jelle langsgaan inderdaad. Fraaie snoepwinkel met kennis van zaken en voorzover ik weet Veer dealer.
ErikB81 schreef:
vr 27 feb, 2026 18:16
En je mist een goede manier om zo'n belt op spanning te brengen, tenzij het frame voor belts is gemaakt. Als het frame er wél voor gemaakt is heb je waarschijnlijk geen split belt nodig.
Genoeg frames met ingebouwde kettingspanningsmogelijkheid zoals bijvoorbeeld excentrische trapas of rocker, horizontale of sliding dropouts maar geen opening in het frame om er een ondeelbare riem door te krijgen.

Zoals bijvoorbeeld diverse fietsen die hierboven al genoemd zijn. Maar ook de oudere Santos TM2.6 en TM2.8, oudere Avaghon S26 en S28, oudere Thorn Nomad, idworx Easy Rohler non-Evo, M-Gineering frames, etc etc...

En ach, nodig natuurlijk niet want met ketting doen die het ook prima (-:
Bedankt voor de reacties. Natuurlijk is het mogelijk om een ketting te gebruiken, maar op mijn gewone fiets heb ik ook een riem en ik vind het gewoon heel fijn. Geen gedoe met schoonmaken en smeren, geen vlekken bij je broek, stil en lijkt lang mee te gaan.

Maar losse framesets voor een riem zijn schaars... Er zijn wel frames voor fixies natuurlijk, maar dat is nog geen belt ..

Ik zie bij Surly of Salsa dus niet iets over het hoofd?

Groet!
Eric
Santos levert ook losse frames, de Adventure Lite past in je beeld.

Of een Avaghon X29, losse frames staan op de site van Bike4travel: https://www.bike4travel.nl/frame/5528-3 ... frame.html

Beiden zijn voorzien van split voor riemaandrijving.

Geen ervaring met Veer overigens, verkrijgbaarheid zal misschien een dingetje zijn.
Thx! Die Avaghon zijn mooie frames!
JanH schreef:
vr 27 feb, 2026 17:47
Als je zoekt op "veer riem" kom je andere posts tegen.
Oa dit topic over een deelbare riem: viewtopic.php?t=32854&hilit=veer+riem
Thx Jan, ik ben benieuwd, zouden er nog meer mensen dit systeem geadopteerd hebben?