Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverlichting - ervaringen met GACIRON Raptor 3000? - Forum Wereldfietser

Fietsverlichting - ervaringen met GACIRON Raptor 3000?

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met het GACIRON Raptor 3000 licht en powerbank?
Ik overweeg zo eentje te kopen voor een 6 maand durende Europa fietsreis langs fietspaden, graveltrails en MTB routes.
Ik zal kamperen en probeer wegen met autoverkeer te vermijden. Als ik eventuele drukke wegen moet passeren hoop ik dat 's avonds of 's morgens te doen met een goed fietslicht (een dynamo aangedreven licht is geen optie voor mij). De powerbank functie welke het licht heeft interesseert me omdat dat me het gewicht van een gewone powerbank uitspaart.

Zie https://www.gaciron-shop.com/products/g ... 0000f4752e

Dit zijn de voornaamste kenmerken:
- batterij = 10000 mAh
- gewicht = 290gr, lichtopbrengst in steady stand @400 lm = 16 hrs,
- USB laadduur = 4.5 uur
- de batterij kan ook gebruikt worden als powerbank voor smartphone ea (!)
- Input & Output 5V/2.0A of dus 5 x 2 = 10Watt
- kostprijs voor dit voor- en achterlicht met powerbankfunctie (!) en afstandsbediening is €113

Bedankt,
Marc
Geen ervaring met deze specifieke aanbieder.

Voor Chinese lampjes vind ik ze in ieder geval niet per se goedkoop. Kijk ook eens naar Rockbros lampjes via Aliexpress.

Ik persoonlijk zou eerder voor een hoofdlampje gaan (aangezien je gaat kamperen) + evt een klein knippertje vóór + een goed achterlicht.
Het leuke van vakantiefietsen is dat je het op vakantie doet en dus lekker bij daglicht kunt fietsen.

Als ik eventuele drukke wegen moet passeren hoop ik dat 's avonds of 's morgens
In de spits bedoel je? :?: :shock:
Een hoofdlampje zou ik zeker meenemen, dan heb je de handen vrij.
Als je een aparte powerbank aanschaft en fietsverlichting, bijv. dit setje van Action https://www.action.com/nl-nl/p/3207100/ ... ampjesset/ dan ben je een stuk goedkoper uit, en ben je voor minder dan 30 euro klaar.
De fietslampjes en de hoofdlamp kun je dan vanaf de powerbank opladen. Wel even opletten dat ze allemaal dmv USB-C op te laden zijn, scheelt weer een kabeltje.
En als je tegenliggers niet wilt verblinden kijk dan even of de fietsverlichting een StVZO keurmerk heeft.
Ik vond dit wel leuk om te delen (klik er op voor link naar website).

Afbeelding

Zo'n lampje van de Action is gewoon troep natuurlijk. RockBros zou wel eens leuke fietslampen kunnen hebben.
Maar is absoluut niet te vergelijken met wat deze Raptor 3000 kan, een enorm verschil aan lumen.
Zover ik kan lezen op internet zijn de reviews positief, ook van gebruikers.
Zal geen miskoop zijn en let er wel op dat je V2 (versie 2) koopt.

Hier nog een vergelijking met de Lezyne 2400+ lamp.
Blijft de vraag: heb je zo'n schijnwerper nodig op je vakantiefiets?
Ik heb onlangs zo'n lampje van de Action aangeschaft en het bevalt mij uitstekend.
Prima licht, goed lichtbeeld, drie lichtsterktes, ik zet het altijd op de laagste stand.
Bedankt voor de reacties mensen.
Ik zou dat licht kopen, niet voor de 'schijnwerper' van 3000 lumen maar wel voor:
1/ de 'low beam' van 400 lumen met 16 uur gebruiksduur. Ik denk dat de low beam volstaat om normaal te fietsen.
2/ de 10,000mAh powerbank functie; als deze inderdaad werkt zoals beschreven heb ik mogelijk geen andere powerbank nodig om mijn smartphone te laden (dat fietslicht zal ik misschien minder gebruiken dan de powerbank functie als die tenminste goed werkt). Met andere woorden, de Raptor 3000 in combinatie met een zonnepaneeltje en de stopcontacten die je regelmatig tegenkomt in Europa zou mi volstaan.
3/ De 'strap mount' of 'bracket' ziet er zeer stevig uit

Ik ben zelf nog naar informatie op zoek geweest en vond de volgende review (van de Raptor 1800) wel bijzonder interessant. De reviewer wijst op volgende tekortkoming: de lowbeam van de Raptor 1800 zou 8 uur moeten branden maar verliest na 2 uur al meer dan de helft van zijn kracht... 'k Vraag me af of er onder de 'wereldfietsers' gelijkaardige ervaringen zijn?

Zie https://www.youtube.com/watch?v=538FLPYVEgE
Ik zal kamperen en probeer wegen met autoverkeer te vermijden. Als ik eventuele drukke wegen moet passeren hoop ik dat 's avonds of 's morgens te doen met een goed fietslicht
Ik hoop dat je hiermee bedoelt dat je 'wegen met autoverkeer' zo veel mogelijk wilt vermijden; want hoe verder je van nederland af bent, hoe minder 'autovrije wegen' je hebt'.

Een goed achterlicht is overigens veel meer waard dan een goed voorlicht als je in het donker gaat rijden... en ja, investeer dan in eentje die van veraf al zichtbaar is, want in bijvoorbeeld duitsland mag het autoverkeer op de wegen buiten de bebouwde kom gewoon 100 rijden; en dan zijn ze heel snel bij je :P Hoe eerder ze je zien, hoe beter.
Ik snap vooral ook het gedeelte
's avonds of 's morgens [...] met een goed fietslicht
niet.
Shrek schreef:
ma 12 jan, 2026 08:04
Ik snap vooral ook het gedeelte
's avonds of 's morgens [...] met een goed fietslicht
niet.
de post van TS nog eens nalezend vraag ik mij af of we niet te maken hebben met een bot oid die gelinked is aan die website...

Ik heb overigens niet geklikt op die link, dus geen idee wat erachter zit.
Ik zou ook een geel veiligheidshesje meenemen en aantrekken als je bij donker fietst.
In sommige landen verplicht bij regen of slecht zicht.
Amedee schreef:
ma 12 jan, 2026 01:08
Ik ben zelf nog naar informatie op zoek geweest en vond de volgende review (van de Raptor 1800) wel bijzonder interessant. De reviewer wijst op volgende tekortkoming: de lowbeam van de Raptor 1800 zou 8 uur moeten branden maar verliest na 2 uur al meer dan de helft van zijn kracht... 'k Vraag me af of er onder de 'wereldfietsers' gelijkaardige ervaringen zijn?
Ikzelf heb al een aantal jaar de Lezyne 1800+, prima schijnwerper (Shrek :wink:), heb/had ik het nodig, nou in een donker bos of op een donker fietspad naast een provinciale weg, verrekte handig!
Als je ziet hoe vaak automobilisten met groot licht rijden in donkere omstandigheden, waarom dan ook niet fietsers.
En ja ook een goede tip van DaVinci, een reflecterend veiligheidhesje, zoiets wat hardlopers ook gebruiken, dan gaat het niet zitten broeien zoals de hesjes voor in de bouw.
+1 voor een hi-viz hesje!
Sportivo Stelbent schreef:
ma 12 jan, 2026 12:17
Als je ziet hoe vaak automobilisten met groot licht rijden in donkere omstandigheden, waarom dan ook niet fietsers.
Bij een moderne auto wordt bij tegenliggers het licht gedimd, terwijl een fietslamp de tegenliggers gewoon fel in de ogen blijft schijnen.

Het idee van een instelbare groot- en dimlicht (zoals die Raptor), waarbij ik grootlicht alleen voor onverhard zou gebruiken (vanwege laaghangende takken e.d.) staat mij wel aan maar die komen waarschijnlijk niet door de StVZO-keuring heen.
Fedor schreef:
ma 12 jan, 2026 12:30
Sportivo Stelbent schreef:
ma 12 jan, 2026 12:17
Bij een moderne auto wordt bij tegenliggers het licht gedimd, terwijl een fietslamp de tegenliggers gewoon fel in de ogen blijft schijnen.

Het idee van een instelbare groot- en dimlicht (zoals die Raptor), waarbij ik grootlicht alleen voor onverhard zou gebruiken (vanwege laaghangende takken e.d.) staat mij wel aan maar die komen waarschijnlijk niet door de StVZO-keuring heen.
Ik rij niet in een moderne auto, maar gelukkig zijn de koplampen zeer goed afgesteld door de monteur van de plaatselijke garage. Ik doelde dus meer met groot licht rijden, dat wanneer het kan, zonder tegenliggers te verblinden, zelf als bestuurder meer kunt zien van de omgeving en dus veiliger.
Zo ook voor fietsers dus en ja ook de lamp op het stuur of helm zodanig gepositioneerd dat andere weggebruikers er zo min mogelijk last van hebben. Doch zo druk op een provinciale autoweg, zal het niet zo gauw zijn op dat fietspad er naast tijdens de donkere uurtjes, laat staan in het bos, weide en/of heide.