Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat moet je weten/kunnen qua techniek - Forum Wereldfietser

wat moet je weten/kunnen qua techniek

Hallo Allemaal,

Er zullen vast heel veel topics zijn, maar ik vind het soms lastig om te filteren of door een enorm brij aan berichten waar vaak ook veel niet relavante informatie in staat.

Zoals je in mijn topic hebt kunnen lezen weet ik bizar weinig over fietsen en fietstechniek. Heet had mijn interesse ook niet. Enkel weet ik inmiddels dat ik zeker wil gaan kijken en ondervinden of fietsvakanties wat of reizen op de fiets wat voor me is. Nuben ik niet in staat om mezelf te redden als ik pech onderweg heb.
Wat moet ik kunnen? Want ik begrijp en inmiddels lijkt het me ook leuk om zelf te leren hoe ik de belangrijkste dingen aan een fiets kan reparren en herkennen als er wat is met de fiets.
Band oppompen
band plakken
wat verder nog? Dan kan ik daar mee gaan oefenen de komende periode.
Remblokken vervangen en afstellen
Derailleur afstellen
Riem vervangen
Riemspanning evt aan kunnen passen
Pedalen verwijderen/monteren
Stuur en zadel afstellen
...

Ik denk dat je veel op Youtube kunt vinden en anders de cursus van Marten in de gaten houden (als die er nog zijn?)
- Zadel afstellen
- Buitenband vervangen
- Trappers (de)monteren
- Ketting (de)monteren en onderhouden (tenzij je een riem hebt)
- Remblokjes (de)monteren
- Rohloff olie vervangen
...en vast nog meer ...

Misschien is dit praktische en niet zo dure boekje iets voor jou:
https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... -onderweg/

Voor de meeste onderhoudswerkzaamheden en reparaties aan de fiets zijn er goede filmpjes op youtube te vinden. Zelf vind ik die van Roel Peerenboom wel handig.
..ik vind die van Roel veel te langdradig. Tegen de tijd dat 'ie bij het onderwerp is, heb ik al 3x m'n remblokken vervangen ;)

Nog een paar topics:

- balhoofd afstellen
- je wielen eruit en erin zetten
- gebroken spaak vervangen
Storm schreef:
do 11 dec, 2025 17:08
Derailleur afstellen
TS heeft een fiets met Rohloffnaaf gekocht...
Storm schreef:
do 11 dec, 2025 17:21
..ik vind die van Roel veel te langdradig. Tegen de tijd dat 'ie bij het onderwerp is, heb ik al 3x m'n remblokken vervangen ;)
Dan zet je de afspeelsnelheid hoger, of je skipt een stuk.
Dank jullie wel voor jullie lijstje. Ik ga gewoon zoeken op you tube.
En ik zal kijken als dat nodig is naar een cursus/workshop.

Naar dat boekje zal ik ook kijken.
Verschillende fietsenwinkels, onder andere Beagle Bikes, M-gineering, Vakantiefietser en er zullen er nog wel meer zijn, geven reparatiecursussen toegespitst op vakantiefietsen. Daar kun je gericht vragen stellen of je neemt jouw fiets mee als sleutelobject.
Hou hun websites in het voorjaar in de gaten of stuur een mailtje naar jouw favoriete vakantiefietsenwinkel.
De cursussen zijn op een avond bij De Vakantiefietser in Amsterdam, dagvullend van Beagle Bikes bij Santos in Nieuw-Vennep en weekendvullend van Marten bij M-Gineering in Kiel-Windeweer.

Bij allemaal hoef je geen fiets daar gekocht te hebben of van dat specifieke merk te hebben.

Periodiek onderhoud bij een goede fietsenwinkel van jouw fraaie zojuist aangeschafte fiets zorgt ervoor dat je zelf niet veel meer hoeft te doen op vakantie. Ketting regelmatig voorzien van een smeermiddel naar keuze en een band kunnen wisselen is wel handig.

En als je 'm wil vervoeren voor/na een vakantie willen sommige vervoerders dat bijvoorbeeld een voordrager gedemonteerd wordt in een fietsbus, onder andere pedalen demonteren en soms in een bepaald maat doos passen in een vliegtuig, etc etc.
stelvio73 schreef:
do 11 dec, 2025 17:36
Storm schreef:
do 11 dec, 2025 17:21
Dan zet je de afspeelsnelheid hoger, of je skipt een stuk.
Of je gunt een ander de inkomsten van de views ;) Bike4Travel doet ook aan filmpjes bijvoorbeeld.

https://m.youtube.com/bike4travel
Jurr schreef:
do 11 dec, 2025 19:31
De cursussen zijn op een avond bij De Vakantiefietser in Amsterdam, dagvullend van Beagle Bikes bij Santos in Nieuw-Vennep en weekendvullend van Marten bij M-Gineering in Kiel-Windeweer.

Bij allemaal hoef je geen fiets daar gekocht te hebben of van dat specifieke merk te hebben.

Periodiek onderhoud bij een goede fietsenwinkel van jouw fraaie zojuist aangeschafte fiets zorgt ervoor dat je zelf niet veel meer hoeft te doen op vakantie. Ketting regelmatig voorzien van een smeermiddel naar keuze en een band kunnen wisselen is wel handig.

En als je 'm wil vervoeren voor/na een vakantie willen sommige vervoerders dat bijvoorbeeld een voordrager gedemonteerd wordt in een fietsbus, onder andere pedalen demonteren en soms in een bepaald maat doos passen in een vliegtuig, etc etc.
Dank je wel.
Fijn om te weten dat ik geen techneut of fietsenmaker hoeft te zijn. Aan de andere kant, zelf leren scheelt als het goed is geld , maar ook dat ik me zekerder voel voor ik onderweg ben. Niet dat ik spanning heb , stel dat..., maar dat ik weet als dat gebeurt dan weet ik dat ik als het moet dat ik het kan fiksen wel of niet provosorisch naar het volgende dorp, stad enz.

Ik ga even kijken naar de cursussen.