Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Communicatiesysteem? - Forum Wereldfietser

Communicatiesysteem?

Beste fietsers, volgend jaar ga ik 5 weken met een reisgenoot op pad. Nu ben ik op zoek naar een systeem om onderweg met elkaar te kunnen praten, zodat we niet constant naar elkaar hoeven schreeuwen. Dat lijkt me fijner en uiteindelijk veiliger. Ik heb al gezocht naar een ontvanger waarop je een microfoon kunt aansluiten, maar tot nu toe zonder goed resultaat. Ik draag geen helm, dus een soortgelijk systeem voor motorrijders is geen oplossing. Iemand ervaringen hiermee?
Vanaf enkele tientjes kan je walkie talkies kopen. Deze kan je met een 'bike mount' op je stuur bevestigen. Zoek maar eens op Amazon of andere webwinkel.
Google is je beste vriend(in)

Als je gewoon het intypt, communicatie systeem kom je al veel tegen…maar reviews van ervaringsdeskundigen is altijd goed…

De hele tour fietst(e) er mee

Gr ej
Vóór, tegen, achter, paaltje!

Meer heb je niet nodig onderweg. :lol:
Ik ben wel eens fietsers tegen gekomen die een walkie talkie set hadden met een soort microfoontje aan hun fietsshirt. Beetje zoals je wel eens in het prof peloton ziet.

Ik denk niet dat ik het heel prettig zou vinden. je moet toch steeds een oortje in houden.
HarmVV schreef:
wo 10 dec, 2025 22:39
Beste fietsers, volgend jaar ga ik 5 weken met een reisgenoot op pad. Nu ben ik op zoek naar een systeem om onderweg met elkaar te kunnen praten, zodat we niet constant naar elkaar hoeven schreeuwen. Dat lijkt me fijner en uiteindelijk veiliger. Ik heb al gezocht naar een ontvanger waarop je een microfoon kunt aansluiten, maar tot nu toe zonder goed resultaat. Ik draag geen helm, dus een soortgelijk systeem voor motorrijders is geen oplossing. Iemand ervaringen hiermee?
Je hebt het over "Dat lijkt me ... uiteindelijk veiliger". Als veiligheid een motivatie is, misschien dan ook toch maar een helm dragen? :wink:

Ik heb in al die jaren dat ik met iemand anders of in groepen fiets de communicatie onderweg nooit als een probleem ervaren.
Lijkt mij nogal overbodig als je met 2 personen bent. :shock:

Ik heb met mijn partner 20 jaar lang over heel de wereld gefietst .vrijwel nooit enige behoefte gevoeld voor extra communicatie ,buiten onze mobiele telefoon :D

Dirk
Op je phone kan je de app Zello zetten. Dat is een communicatiemiddel die werkt als een walkie talkie. Met een oortje in je oor hoor je bericht binnen komen. Het heeft als enig nadeel dat je het scherm van je phone nodig hebt. Je zult met je vinger de "push-knop" aan moeten raken om een boodschap te versturen. Voor wandelaars voldoet dit leert mijn ervaring. Het spaart de kosten van een walkie talkie systeem uit. Meesten zullen wel een phone op zak hebben. De verbinding is het bereik van je phone.

Zello communiceer je via wifi of je mobiele data.
Werkt via Wi-Fi, 3G, 4G, 5G, en biedt bereik over lange afstanden.
Ook geschikt voor groepen.

Download het in de appstore van Google of Apple.
dik5 schreef:
do 11 dec, 2025 10:33
Lijkt mij nogal overbodig als je met 2 personen bent. :shock:

Ik heb met mijn partner 20 jaar lang over heel de wereld gefietst .vrijwel nooit enige behoefte gevoeld voor extra communicatie ,buiten onze mobiele telefoon :D

Dirk
Dat "samen maar toch alleen" vind ik zelf altijd wel erg lekker op een fietsdag. Af en toe even op elkaar wachten zodat de afstand niet te groot wordt en verder lekker in je eigen hoofd zitten. Een open lijn met mijn partner zou daar wel afbreuk aan doen.
Ben juist blij als ik op de fiets zit en mijn vrouw niet in mijn oor kan tetteren.
Waarom moet je uberhaupt naar elkaar schreeuwen?

Als het om veiligheid gaat, neem zo'n helm met een communicatiesysteem. https://www.wielrenner.eu/beste-fietshe ... municatie/

En anders spreek je af dat degene die voor fietst zo nu en dan achterom kijkt, of neem een spiegeltje, dan kun je elkaar in de gaten houden. Of een tandem, dan kun je fluisteren. ;)