Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

bezitter / ervaringen met KOGA E-WORLDTRAVELLER

Hallo Allemaal,

Graag wil ik even melden ook de trotse bezitter te zijn van een e-world-traveller in de maat 60cm.
Aangezien ik ook tochten wil ondernemen zonder fietskar was mijn dilemma met mijn huidige fiets het totaalgewicht wat de fiets aankan.
De Koga kan maar liefst 180 kilo aan en de grote prijsdaling heeft mij doen besloten deze fiets in mijn park op te nemen.
Door met deze fiets op reis te gaan ben ik minder afhankelijk om ook eens de trein te kiezen wat niet mogelijk is met mijn tout-terrain fietskar.
Op dit moment kan ik nog niet veel ervaringen delen maar ga dit zeker nog doen.

gr. Robert
Hallo

Ikzelf zit te denken aan deze fiets en dan met name de basis uitvoering. Op de Koga site voor 4999 euro. Lijkt me een goede model en veel extra's heb ik niet nodig. Heeft iemand deze uitvoering gekocht en hoe bevalt die? Je kunt ook zelf de fiets samen stellen met allerlei extra's maar dan loopt de prijs al snel op, en ik denk dat de basis model al erg goed is.

Heeft iemand ook de extra battery van 250w erbij gekocht, de power more? Ik zag hem op de Koga site staan, maar niet bij de worldtraveler, alleen bij ander e-bikes. Weet iemand of deze ook op de Koga past?
Heeft iemand ook de uitvoering met verende voor fork en hoe bevalt deze? Ikzelf heb geen fiets tass voorop dus denk ik aan de uitvoering met verende voor fork. Deze is maar 200 euro duurder.
janster schreef:
wo 26 nov, 2025 13:29
Heeft iemand ook de uitvoering met verende voor fork en hoe bevalt deze? Ikzelf heb geen fiets tass voorop dus denk ik aan de uitvoering met verende voor fork. Deze is maar 200 euro duurder.
Waarom overweeg je een verende voorvork?

Ben je van plan om veel over wegen en paden met veel (ruwe) stenen, boomwortels en/of kuilen te gaan fietsen? Want vooral dan lijkt me een geveerde voorvork een goed idee.
Nee niet echt. Denk ongeveer 10% onverhard en 90% gewoon verharde wegen. Dus voor die 10% is het niet de moeite waard denk je?
Dit is best wel subjectief...

Ik had een mountainbike waarop ik uiteraard voorvering had en ook goed kon gebruiken.

Op mijn reisfiets heb ik vrij brede banden die ik niet hard oppomp, zodat de banden wat vering geven. Ik kan hiermee bijvoorbeeld prima over zanderige paden rondom de Veluwe en door het Brabantse land touren. Maar bijvoorbeeld in Zuid-Limburg of de Ardennen (en eigenlijk een groot deel van Europa) zouden zulke paden al snel vol met keien zitten, en dan is voorvering wel zo prettig. Tenminste, als je buiten de gebaande wegen fietst. Als je vooral over asfalt en goede gravelwegen fietst, is voorvering niet nodig, en bovendien duurder, zwaarder en onderhoudsgevoeliger.
Pak een lekkere brede band en ga daarmee proefrijden op de daarbij horende bandenspanning, de meeste mensen zullen dan merken geen verende vork nodig te hebben omdat de brede band al een hoop comfort biedt.

Goedkope verende vorken met stalen veren zijn vooral onnodig zware ballast, duurdere voorvorken met luchtkamers hebben periodiek onderhoud nodig die door fabrikanten zijn voorgeschreven na een x-aantal gebruiksuren.

Wat geen probleem is bij een mountainbike die af en toe wat rondjes mountainbikeroute maakt, maar als het onderhoudsinterval halverwege je fietsreis valt zonder onderhoudsadres in de buurt dan wordt dat lastiger. Natuurlijk is dat onderhoudsinterval wel wat op te rekken, maar je wil niet gedurende je reis met een voorvork zitten die stuk gaat door onderhoudsgebrek.
Jurr schreef:
wo 26 nov, 2025 14:41

Goedkope verende vorken met stalen veren zijn vooral onnodig zware ballast, duurdere voorvorken met luchtkamers hebben periodiek onderhoud nodig die door fabrikanten zijn voorgeschreven na een x-aantal gebruiksuren.

Wel ik ben niet erg technies aangelegt dus kies ik denk ik voor een vaste voorfork. Dan hoef ik geen onderhoud te doen aan de fork en zo vaak ga ik niet onverhard, en als het en keer gebeurt zullen het geen echte single mtb tracks zijn.

De banden die erop zitten zijn 55mm dus misschien kan ik er later wat bredere banden op zetten voor meer comfort.

Bedankt voor de reakties.
55mm brede banden zouden waarschijnlijk wel volstaan. In elk geval kan je daarmee gaan proefrijden, zoals Jurr al aangaf.

Let op als je er banden breder dan 70mm oplegt, want dan mag je er het Vondelpark niet meer mee in :wink:
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwso ... -gebieden/
Screenshot_20251126-170530.png
stelvio73 schreef:
wo 26 nov, 2025 17:06
55mm brede banden zouden waarschijnlijk wel volstaan. In elk geval kan je daarmee gaan proefrijden, zoals Jurr al aangaf.
Ga ik morgen doen . Er kunnen maximaal 72mm banden eronder. Hopelijk past de power more battery van 250w er ook op. Heb je toch net dat beetje extra als je iets meer moet klimmen of iets langer door wil fietsen.

Bedankt voor je reaktie
Ik heb een koga met verende voorvork omdat deze uitsluitend verkrijgbaar was in mijn maat.
Fiets wel altijd met de lock er op dus zoek nog wel een vaste voorvork met spatbord.
Ik heb ook de extra batterij erbij aangeschaft.
Let er wel op om er een minimaal 55cm voedingskabel bij te nemen om de accu naar onderen te plaatsen.
Dan kan er ook nog een bidon boven.
Nu 3000km gefietst en geweldige ervaring.
Wat een fijne fiets is dit.
Regelmatig gefietst zonder ondersteuning en ben verbaast hoe licht de fiets dan nog loopt.

Gr. Robert
Robert Winkelhuis schreef:
wo 26 nov, 2025 19:57
Ik heb een koga met verende voorvork omdat deze uitsluitend verkrijgbaar was in mijn maat.
Fiets wel altijd met de lock er op dus zoek nog wel een vaste voorvork met spatbord.
Stond laatst een losse vaste vork te koop op Marktplaats voor het laatste model World Traveller. Misschien nog steeds wel?