Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Denemarken - EV12 - fietsvakantie met kinderen - Forum Wereldfietser

Denemarken - EV12 - fietsvakantie met kinderen

dag allemaal,

We zouden volgende zomer graag met onze 2 kinderen (8 en 11 jaar) een langere fietsvakantie maken.
De jongste zou op de Hase Pino meefietsen, de oudste zou zelf fietsen.

We hebben de mogelijkheid om een 40-tal dagen onderweg te zijn en een dagelijkse afstand van 50km is zeker haalbaar mits we voldoende rustdagen inbouwen. Als we op 26 fietsdagen rekenen, dan zou 1.300 km wel moeten lukken.

Het oorspronkelijke idee was om thuis (in Gent) te vertrekken en de EV12 naar het noorden te rijden tot het noordelijkste punt van Denemarken. Hierbij komen we op 1.800 km uit, wat te lang is.

Zijn er suggesties om bepaalde delen van de route over te slaan? Zowel praktisch (makkelijk organiseerbaar qua transport) als naar route (minder leuke stukken ofwel net stukken die we zeker moeten doen).
Ik heb al zitten zoeken om via het duitse deel van de Waddensee van Wilhelmshaven naar vb. Tönning te kunnen varen, maar ik vind geen bestaande aansluitingen. Alles lijkt over Helgoland te gaan en fietsen zijn daarbij niet toegestaan.
Een andere optie is om de trein te nemen tot Groningen en van daaruit te starten, maar we vinden op zich fietsen in Nederland wel fijn (vergelijken met Duitsland kunnen we niet, want daar nog niet gefietst).

Alvast bedankt!
Wil je perse vasthouden aan het noordelijkste punt van denemarken als eindpunt? Zo niet dan zou ik gewoon gaan fietsen langs de ev12 tot je tijd op is en de trein terug naar huis pakken. Genoeg grote plaatsen in de buurt om een trein terug te pakken.

Heb zelf alleen ervaring met het nederlandse stuk en het duitse stuk tussen Bremerhaven en Gluckstad. Nederlandse stuk vond ik erg leuk. Stuk tussen bremerhaven en de Elbe niet. Erg saai, je fietst een groot deel binnendijks met uitzicht op weilanden.

Als je perse vast wilt houden aan denemarken: trein pakken in Bremerhaven naar Flensburg? Dan zit je vlakbij de deense grens. Vanaf daar weer omhoog fietsen.
Wij fietsten vorig jaar met kinderen naar frederikshavn in het noorden van denemarken vanuit noord nederland. Nu vond ik het noorden van duitsland niet zo saai als vaak beweerd wordt, maar wel verreweg het minst interessante stuk. Bovendien zijn er weinig campings, dat vergt echt flink grotere dagafstanden dan genoemd (wij fietsten 90-100km per dag, maar dat schijnt wat veel te zijn voor een gezin). In Nederland en denemarken daarentegen is het veel makkelijker om geregeld kampeerplekjes te vinden, in denemarken vooral door de shelters. Daarnaast is in het duitse stoptreinen vrij ontspannen reizen, ook met een kinderkar of hase pino, zeker als je een beginpunt van een trein neemt. M.a.w. ik zou in het Duitse stuk een deel treinen, bijvoorbeeld Leer-Hamburg of nog wat verder naar het noorden.
Zover ik ze ken (dat is; ten dele) is die noordzeeroute niet per se de leukste met kinderen. Soms lange dagafstanden naar een volgende camping, waar het wél leuk is erg druk in de zomer, verder eerder aan de saaie kant.

Wellicht een optie om de hanzeroute te pakken, vanaf Zaltbommel met de klok mee? Die vind ik véél meer gevarieerd, leuke natuur en leuke stadjes vaak met leuke campings aldaar.

Dan rijd je Duitsland in zover als je wilt en pak je op enig moment de trein terug naar huis.
Oostzeeroute in Denemarken is erg leuk met kinderen, zo'n 800km over de eilanden. Kleine 15 jaar geleden gedaan met 3 kleintjes, in 4 weken meen ik
Ik heb de EV12 in 2023 gefietst. Voor kinderen in de leeftijd die je noemt lijkt me het Duitse stuk nogal saai.
Deense shelters kunnen best leuk zijn ook voor kinderen. Tip: download de Deense app 'shelter'.
Grandonneur schreef:
wo 22 okt, 2025 16:35
Zover ik ze ken (dat is; ten dele) is die noordzeeroute niet per se de leukste met kinderen. Soms lange dagafstanden naar een volgende camping, waar het wél leuk is erg druk in de zomer, verder eerder aan de saaie kant.

Wellicht een optie om de hanzeroute te pakken, vanaf Zaltbommel met de klok mee? Die vind ik véél meer gevarieerd, leuke natuur en leuke stadjes vaak met leuke campings aldaar.

Dan rijd je Duitsland in zover als je wilt en pak je op enig moment de trein terug naar huis.
Of omdat je dan ook redelijk dicht in de buurt van de kust komt (Bremen, Hamburg en vooruit Lübeck) kun je de EV12 ook daarvandaan oppikken, of van Lübeck uit langs de Oostzee naar het noorden en dan met de trein naar huis.