Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Caliber ketting meter - Forum Wereldfietser

Caliber ketting meter

Hallo,

ik heb een caliber ketting meter gekocht. Nu staat er aan de ene kant 0,75 en de andere kant 1,0. Er staat dan bij staal en alu.

Mijn vraag is, maak dit nu werkelijk wat uit? een ketting slijt toch niet, dmv een staal of alu frame?

mario
mario schreef:Hallo,

ik heb een caliber ketting meter gekocht. Nu staat er aan de ene kant 0,75 en de andere kant 1,0. Er staat dan bij staal en alu.

Mijn vraag is, maak dit nu werkelijk wat uit? een ketting slijt toch niet, dmv een staal of alu frame?

mario
Er zit ook een 'Gebrauchsanweisung' bij, maar S en A slaat op het materiaal van de achtertandwielen. Bij zachte alu tandwielen is de kettingslijtage nog kritischer vandaar de vroege afkeur bij 0.75, Vakantiefietsers met normale cassettes kunnen de voordeliger 1.0mm kant gebruiken
m-gineering schreef:Er zit ook een 'Gebrauchsanweisung' bij, maar S en A slaat op het materiaal van de achtertandwielen. Bij zachte alu tandwielen is de kettingslijtage nog kritischer vandaar de vroege afkeur bij 0.75, Vakantiefietsers met normale cassettes kunnen de voordeliger 1.0mm kant gebruiken
Tot nu toe heb ik de A kant (want aluminium voortandwiel) gebruikt voor mijn rohloff fiets. Als ik bovenstaande goed begrijp kan ik zonder problemen de S kant gebruiken?

Johan
JohanB schreef:
m-gineering schreef:Er zit ook een 'Gebrauchsanweisung' bij, maar S en A slaat op het materiaal van de achtertandwielen. Bij zachte alu tandwielen is de kettingslijtage nog kritischer vandaar de vroege afkeur bij 0.75, Vakantiefietsers met normale cassettes kunnen de voordeliger 1.0mm kant gebruiken
Tot nu toe heb ik de A kant (want aluminium voortandwiel) gebruikt voor mijn rohloff fiets. Als ik bovenstaande goed begrijp kan ik zonder problemen de S kant gebruiken?

Johan
ja

Taucht die Meßseite S vollständig ein, so
ist die Kette um 0,1mm pro Gelenk
verschlissen. Um Stahlritzel vor
vorzeitigem Verschleiß zu schützen,
sollte jetzt die Kette gegen eine Neue
ausgetauscht werden.

Het gaat hier om Ritzel/sprockets aka achtertandwielen, de veel minder kritische (want veel grotere) kettingbladen zijn hier niet van belang

Maar als je voor bladen van alu zijn?

of geld het alleen maar voor de casette?

Mario

Hallo allemaal.

Als twee stoffen (metalen) tegen elkaar aanwrijving zal het zachtere materiaal de meeste slijtage vertonen.
Bij een stalen ketting en een aluminium (Al) voorblad zal dus het Al blad duidelijke sporen van slijtage vertonen.

Wil je het voorblad controleren?

Controleer visueel of je Al voorblad (vertanding) sporen van slijtage vertoont.
Slijtage (extreme vorm) zijn de zgn. haaienvinnen.
Ja: vervangen.

Nee.
Controleer of je ketting nog binnen de specificatie is.
(caliber/ schuifmaat/schroefmaat) Dus niet visueel.
Binnen spec's: afblijven of zonodig preventief vervangen.
Buiten spec's: vervangen.

Dit is mijn methode, maar andere zullen ongetwijfeld een andere goede methode gebruiken.

Groeten

Ger.