Landquart (spreek uit: land-kwart) is met ca. 9250 inwoners geen grote plaats, maar vormt wel een belangrijk knooppunt met verkeers- en spoorlijnen. Landquart ligt op 563 meter hoogte en het 44 kilometer verderop gelegen Davos al tegen de 1600 meter hoogte aan. Zowat een kilometer hoogteverschil. Mijn tante, die 49 jaar in Davos heeft gewoond, waarschuwde me al in 1974 dat het onmogelijk was om naar Davos te fietsen, vooral is er vanaf Klosters een hoogteverschil van bijna 500 meter over tien kilometer. In 2000 was ik daar met de auto en de motor kookte!
Daarom koos ik voor een mooie treinreis met de beroemde Rhätische Bahn. Het Bahnhof van Landquart was gauw gevonden, een modern gebouw.
Landquart 11 sept 2025.jpg
Een apart gezicht: links zag ik gewone rails van de SBB en rechts het smalspoor van de Rhätische Bahn. Geen liften, maar wel hellingbanen.
Er waren reisbureau-achtige loketten. Een kaartje naar Davos-Platz kostte 28 CHF en voor mijn ‘velo’ 14 CHF.
Landquart-Davos.jpg
Nogal duurder dan van Rapperswil naar Mühlhorn, maar je moet niet vergeten dat de infrastructuur van de Rhätische Bahn qua onderhoud heel anders is. Steile berghellingen, de vele tunnels en bruggen, er kunnen rotsblokken losraken of de sneeuwlawines…. Het spoornetwerk van de Rhätische Bahn beslaat naast de normale lijnen van de SBB zowat heel Graubünden met een aftakking naar het Italiaanse Tirano.
Er zijn per trein meerdere fietsplekken aanwezig. En in de winter natuurlijk voor de ski's.
20250911_144539.jpg
De Rhätische Bahn is een waar Mekka voor spoorwegliefhebbers. Sommige ramen zijn wel twee meter hoog voor mooie uitzichten op de berglandschappen. Andere ramen zijn naar beneden uitschuifbaar, zodat de treinfanaten naar buiten hangend, spectaculaire filmopnamen konden maken. De palen van de elektrische bovenleiding stonden op veilige afstand van de trein. Kwestie van je toestel goed vasthouden! Soms vraag ik me wel af of er ergens langs het grindbed van de rails verloren smartphones zouden liggen….
DSC09577.jpg
Toch wel een hele leuke belevenis.