Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb fietstas dragen aan handvat? - Forum Wereldfietser

Ortlieb fietstas dragen aan handvat?

Hallo,
Ik overweeg een Ortlieb tas te kopen die geen draagriem heeft.
Nu vraag ik me af of ik deze als ie vol is met bijvoorbeeld boodschappen ook kan dragen aan het handvat waarmee het kliksysteem open gaat?
Of is het handvat of kliksysteem hier te kwetsbaar voor?

Hoe dragen jullie deze tas als je 'm los van de fiets meeneemt?

In de tas zelf zou circa 9 kilo moeten kunnen.
Nou prop ikzelf nooit 2x 9 kilo in die tassen. Maar boodschappen kunnen tillen aan het handvat zou toch moeten kunnen lijkt mij.
Ik doe dat al een jaar of 15 met mijn tassen, nooit iets kapot gegaan.
Bij ons liggen de draagriemen ook al jaren ergens in een la van de vakantiekast. Of we gebruiken het handvat van het kliksysteem, of we klikken de beide korte riempjes aan voor- en achterzijde van de tas over de rolsluiting heen aan elkaar en dragen de tas daaraan. Als de tas erg vol zit, is dit wel wat moeilijker.
Als je de tas van de fiets haalt heb je een prima draagriem in je handen, je kan de tas dan als die dicht zit (dus geen backroller) ook nog aan de andere lus dragen maar dat doe ik al bijna 30 jaar bijna nooit.
Dat nylon draagriempje zit met een parkertje vast. Vroeg of laat scheurt dat uit.
Vroeg of laat was bij mij na 10 jaar. 8)
Qwetre schreef:
di 07 okt, 2025 13:53
Ik overweeg een Ortlieb tas te kopen die geen draagriem heeft.
Bij nieuwe Ortlieb-tassen gaan bij mij de riemen direct de la in en die komen er niet meer uit. De tassen hebben gewoon een "echt" handvat, die wordt gebruikt om de tas van de fiets te halen. Beter niet optillen aan de sluiting van de tas denk ik.
Voor boodschappen heb je voor 10 euro een tas van de Action of soms een net iets mooiere bij de Lidl. Ook prima, passen wel wat minder boodschappen in dan een grote Ortlieb.
Er lijkt nogal verschil in kwaliteit te zitten tussen de back-rollers en de bike-packers zeg maar, dat riempje wat inderdaad met parkers vastzit is bij mijn 2 sets tassen nog nooit uitgescheurd en daar heeft voor de boodschappen soms wel iets meer in gezeten dan zou moeten.
Ik zie dat de huidige modellen geen extra handvat meer hebben, dus nog maar een waar je ze ook mee van de drager haalt.
Met een bike-packer heb je zolang je niet kopje onder gaat ook een prima fietstas.