Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpen 2025 - Forum Wereldfietser

Alpen 2025

We hebben een mooie tocht gemaakt door de Alpen: Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland en daarna terug naar Nederland.
1800 km 23.000 hoogtemeters.

Oostenrijk Kaunertalerstrasse
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reschenpass
Afbeelding

Dolomieten Passo Sella
Afbeelding

Italië Passo Tonale
Afbeelding

Lago Di Mezzola
Afbeelding

Passo dello Spluga
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zwitserland Klausenpass
Afbeelding

Afbeelding

Sustenpass
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grosse Scheidegg
Afbeelding

Schwägalp pass
Afbeelding
Dat ziet er weer zwáár inspirerend uit! Mooi hoor en een hele prestatie.

In Oostenrijk begonnen dus en uiteindelijk naar Nederland gefietst? En wat was de opbouw van de Cannondale Touring (versnellingen e.d.)?
Heel mooie om te zien en je had ook prachtig weer hoog in de bergen. Daar ben ik wel een beetje jaloers op.

Heb je ook ergens je route staan misschien, zou ik graag eens bekijken om inspiratie op te doen voor mijn eigen route.
Pfiets schreef:
zo 28 sep, 2025 16:20
Heel mooie om te zien en je had ook prachtig weer hoog in de bergen. Daar ben ik wel een beetje jaloers op.

Heb je ook ergens je route staan misschien, zou ik graag eens bekijken om inspiratie op te doen voor mijn eigen route.
Ja, hier kan je onze route zien
https://ridewithgps.com/collections/622 ... wbBQgbStW8

De bedoeling was om terug naar NL te fietsen maar vanwege de weersomstandigheden het stuk tussen het Zwarte Woud en Trier met de trein afgelegd
Fedor schreef:
zo 28 sep, 2025 16:14
In Oostenrijk begonnen dus en uiteindelijk naar Nederland gefietst? En wat was de opbouw van de Cannondale Touring (versnellingen e.d.)?
Het weer was prachtig. Alleen de Passo Sella was wel erg druk, voor de rest goede route uitgezocht met rustige wegen.
Niet helemaal de route kunnen rijden zoals gepland, want Gavia, Torri di Fraele, Livignio, Bernina en Albula stonden ook op de planning maar werden door weersomstandigheden en te zwaar geschrapt.

Niet altijd de Zwitserse fietsroutes gevolgd omdat deze nogal steil en vaak onverharde wegen opzoekt. Als voorbeeld bij het rondje Grosse Scheidegg de rustige noordweg van de Brienzersee genomen in plaats van de fietsroute. Ook de Brunigpass via de normale hoofdweg gepakt. Alleen het laatste stukje was erg druk. Campings vaak wat hogerop gekozen zodat de klim in tweeën gesplitst kan worden.

Cannondale heeft 50, 39, 24 voor en 11-34 achter. Tassen: Ortlieb frontroller, Back panniers Crosso Expert Big.
Totaal 25 kg bepakking.
Hele mooie foto's, prachtig!

Bedankt voor het delen, inderdaad erg inspirerend. 8)
Helemaal te wauw, daarbij verbleekt mijn fietstocht van "maar" vijf dagen in de Alpen...
Even een vraag: die 23.000.hoogtemeters, wat zijn dat eigenlijk? Alle stijgingen opgeteld en hoe bereken je zoiets?
Met een hoogtemeter en een GPS.
Zie bijgaande collectie:
https://ridewithgps.com/collections/6231346

Het gaat dus om de stijgende meters. Gemiddeld dus 1000 meter per dag met een uitschieter naar 2231 bij de rit naar de Kauntaler Gletscherstrasse.
Die meters gaan vrij snel, zelfs op de Veluwe is een rondje van 40 km vaak al goed voor 200+ hoogtemeters. Zelfs langs de vlakke Rijn zit je met een dagafstand van 100 km al vaak over de 200.
Dus alleen van een laag punt naar een hoog punt, meerdere malen achter elkaar opgeteld?
Daar is wel apparatuur voor nodig, wat ik niet heb. Wat ik nog wel kan, de reliëfkaarten met hoogtelijnen bestuderen.
Martin E. van Doornik schreef:
di 07 okt, 2025 10:04
Dus alleen van een laag punt naar een hoog punt, meerdere malen achter elkaar opgeteld?
Daar is wel apparatuur voor nodig, wat ik niet heb. Wat ik nog wel kan, de reliëfkaarten met hoogtelijnen bestuderen.
Je kan je routes in GPX uitzetten alsnog als je het wil weten en dan kun je het dus zien. De hoogtemeters worden volgens mij ook berekend vanaf de kaart en niet tijdens het fietsen zelf. Tenminste dat denk ik bij de Garmin. Voor de Zwitserse routes uitgezet door schweizmobil.ch hebben ook een aantal hoogtemeters vermeld staan.
Als je de route die je fietst met Strava opneemt dan krijg je ook de gefietste hoogtemeters te zien.
Daar is geen apparatuur voor nodig.
Ik heb ook Strava gehad, maar ik vertrouw 'm niet meer. Op het kaartje zag ik verkeerd afgelegde routes waar ik niet ben geweest. Soms rechte lijnen tussen bepaalde punten. Eruit gegooid.
Jullie hebben wel geluk gehad wat het weer betreft. Had ik nog maar ruim drie weken geleden in Davos m'n hielen gelicht of er is in de Alpen nu al boven de 1200 meter sneeuw gevallen. Mijn tante – vaders zus – die van 1961 tot haar overlijden in 2010 in Davos heeft gewoond, vertelde me dat het al normaal is dat er eind augustus sneeuw valt! Davos ligt bijna 1600 meter hoog. Toen ik daar was, was het wel maar 6 graden.
Tsja, als je nog hoger komt Silvaplana of St. Moritz bijvoorbeeld dan is de kans groot dat het op 28 juli daar sneeuwt, al een paar keer meegemaakt.
Hoogte kan overigens op 2 manieren berekend worden, met een barometer en op basis van je locatie dmv een satelliet afhankelijk van je GPS of telefoon kun je beide er in hebben zitten en dat verklaart soms ook de afwijking die je 's avonds en 's morgens hebt (meestal is de meting op basis van de barometer). Zeker als het weer verandert. Dus elke dag even controleren en zonodig calibreren.
De hoogte kan ook op een 3e manier worden berekend, bv Osmand kijkt op welke GPS locatie je je bevindt en zoekt dan de hoogte op die op de kaart staat. Dat kan ook tot rare afwijkingen leiden (bv in tunnels als de GPS ontvangst wegvalt).

De rechte lijnen die Martin zag in zijn Strava track kan ook het gevolg zijn van een slechte GPS ontvangst of dat de app in slaapstand wordt uitgeschakeld en geen data meer registreert. Overkomt me de laatste tijd ook veelvuldig voor met de Osmand app. De track die ik met de ridewithgps app óók heb opgenomen neemt alles wel goed op dus het ligt niet alleen aan de slechte GPS ontvangst. Ridewithgps app registreert bovendien de barometrische hoogtedata (als je telefoon zo'n sensor heeft) itt Osmand die daar niks mee doet.
Pfiets schreef:
di 07 okt, 2025 10:34
Je kan je routes in GPX uitzetten alsnog als je het wil weten en dan kun je het dus zien. De hoogtemeters worden volgens mij ook berekend vanaf de kaart en niet tijdens het fietsen zelf. Tenminste dat denk ik bij de Garmin. Voor de Zwitserse routes uitgezet door schweizmobil.ch hebben ook een aantal hoogtemeters vermeld staan.
ik meet ook met mijn fietscomputer VDO met een barometer. Deze sluit redelijk aan met de Garmin GPS.
Daarnaast kan je ook de kaart bestuderen, de oude michelin kaarten hadden meer hoogte aanduidingen.
Je komt dan wel wat lager uit.