Uit ervaring weet ik dat de enorme krachten, waarmee je voeten op de pedalen uitoefenen, erg verschillend werken op de trapas. De kracht op de rechter trapper, die als één geheel met de voorbladen vormt, wordt rechtstreeks op de ketting overgedragen. De linkertrapper is echter een zwak punt in dit geheel. De trapas ondervindt nauwelijks of geen torsiekrachten vanuit de rechter trapper, uitgezonderd de zijdelingse druk op de kogellagers. De linker trapper veroorzaakt daarentegen twee torsiepunten op de trapas: in de vierkante tapse nok, die door de cranks steken. Het kan gebeuren dat door de grote krachten er bramen of deuken in het vierkante gat van de linker crank kunnen ontstaan. Of het nog niet genoeg is, wordt de bout, waarmee de crank op de as is vastgemaakt, door de linksom draaiende beweging (van links gezien) losgewrikt. Bij een behoorlijk versleten gat van de crank moest ik tijdens het fietsen zo vaak stoppen om die bout vaster aan te draaien. Eindconclusie: de linker crank, en misschien ook de trapas, moet vervangen worden. Nou vraag ik me af: waarom hier geen ‘linkse’ schroefdraad voor de bout van de trapas, wat juist wél het geval is bij de pedalen?
Ik heb een keer in een ver land, nadat de versleten crank zowat iedere kilometer op de grond was gevallen (om van te tandenknarsen
), bij een metaalconstructiebedrijf moeten vragen om met een draadsnijder een nieuw ‘linkse’ (!) draad in de trapas te laten snijden, nieuwe linkse bout erop en het zaakje zat nu voor jaren muurvast! De mannen van dat bedrijf vroegen er niets voor
!
Ik heb een keer in een ver land, nadat de versleten crank zowat iedere kilometer op de grond was gevallen (om van te tandenknarsen

